Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Høy temp på CPU

Anbefalte innlegg

Rebuilda nettop pcen min for å rense, nå sliter jeg med høye temperaturer på cpu. Før lå den på 30C når jeg slo på pcen, nå ligger den på mellom 50 å 60C.

Prøvd:

Resette bios

Montere kjøling på nytt med ny kjølepasta, to ganger

Noen ide?

Specs:

Asus Z87-pro

i5 4670k

H100i CPU kjøling

2 gtc 770 (1 asus og 1 msi)

Xfx Black edition 850W psu

Samsung 250gb SSD

2TB HDD

7 vifter

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøpte da h100i og k-prosessor for å overklokke, noe jeg ikke tør nå. da jeg sto opp i dag har cpuen ligget på mellom 39 og 45 grader, noe som er overkommelig, har ikke gjort noe. Bruker speccy for måling, og bios gir samme utslag. Kan overleve med 40C. Takker uansett for hjelpa! ;)

Lenke til kommentar

Spørsmålet her kan jo være om PCen aldri går helt i IDLE. Dermed burde man alltid sjekke med syntetisk test på hva CPUen ligger på under maks load.

Noen har en trojaner eller virus som kan forårsake at PCen sporadisk arbeider mye mer enn før. Som igjen hever tempen selv om man tror at man ikke utfører noe særlig på maskinen.

Sjekk gjerne temp med å kjøre noen minutter med Prime95.

Men du sa at en slange var varm og en annen kald. Har du god vannflyt i slangene så bør det ikke skille mer enn toppen en grad. Nå har jeg ikke testet h100i, så kan hende pumpa er elendig, men syntes det hørtes rimelig dårlig ut.

Kan det hende pumpa ikke helt funker optimalt (funker gjør den, for ellers hadde CPUen overopphetet i løpet av noen få sekunder), eller ikke får nok strøm/høy nok spenning?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Men du sa at en slange var varm og en annen kald. Har du god vannflyt i slangene så bør det ikke skille mer enn toppen en grad. Nå har jeg ikke testet h100i, så kan hende pumpa er elendig, men syntes det hørtes rimelig dårlig ut.

Hva med å installere CorsairLink2 og sjekke rpm'en på pumpa og viftene.

Lenke til kommentar

testet med prime95 blend i ca. 5 min. var mellom 70 og 80C. Pumpa skal kobles til Sata power. Tror den er koblet til enden av en kabel som går til 3 harddisker vis dere skjønner. Har en kabel som går kun til CD-Rom, og har 1 ledig, kan det funke bedre å koble den til kabeln som går til cd-rom?

EDIT: Prøvde å bytte, funka ikke. Skal se om jeg får CorsairLink til å funke, så skal jeg sjekke der.

Endret av gangangan
Lenke til kommentar

Hva med å installere CorsairLink2 og sjekke rpm'en på pumpa og viftene.

Ja, det var smart. :)

testet med prime95 blend i ca. 5 min. var mellom 70 og 80C. Pumpa skal kobles til Sata power. Tror den er koblet til enden av en kabel som går til 3 harddisker vis dere skjønner. Har en kabel som går kun til CD-Rom, og har 1 ledig, kan det funke bedre å koble den til kabeln som går til cd-rom?

EDIT: Prøvde å bytte, funka ikke. Skal se om jeg får CorsairLink til å funke, så skal jeg sjekke der.

Såpass ja. Det er ALT for høyt med mindre man har overklokket systemet.

Lenke til kommentar

Sorry folks, glemte å si at den er overklokka til 4.2. før dette skjedde var den på 4.5, og holdte stabil 30-40C ved load.

Ok, da trenger vi i tillegg å vite hvor mange volt den kjører på under load. (sjekk CPU-Z mens prime95 kjører)

Noen har på auto på spenningen, noe som er ganske farlig, for da vet du aldri hva som skjer. Og ville forklart temperaturene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...