Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan gjøre det bra i Norsk?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg går 2.vgs nå. Jeg ligger på 3/4 og 4/3 i Norsk skriftlig, og jeg har regnet på at hvis jeg ender opp med 4 eller 3 i både norsk skriftlig og norsk skriftlig eksamen vil dette ødelegge hele snittet. Jeg trenger virkelig en 5 i dette faget neste år, og derfor må jeg gjøre noe nå. Men det ser helt umulig ut. Det er som å gå gjennom en tunnel der lyset aldri viser seg. Hjelp?

Endret av Prospect
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leser du bøker på fritiden? Hvis ikke, gjør det

Jeg har kanskje bare lest 2 romaner fullt ut i hele mitt liv. Jeg leste snømannen for to år siden. Den var ganske spennende, men kunne samtidig være litt kjedelig på grunn av massevis av skildringer og sånt. Anbefaler du en bok til meg da?

Norsk er jo et muntlig fag, kanskje du kan gjøre det bedre der? Vis at du er interresert og kan det som blir snakket om, kom med relevante spørsmål. Så må du selvfølgelig gjøre en god jobb på prøver, innlevering og fremføringer

Jeg tror ikke dette er noe for meg, desverre . Norsk er både skriftlig og muntlig, og vi får 2 skriftlige karakter i norsk neste år, standp og eksamen(obligatorisk).

Endret av Prospect
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du også skriver mye, samt leser mye. Prøv å få tilbakemelding, og lær av feilene dine. Er du usikker på enkeltord, slå det opp i ordbok. Tenk over "hvorfor" det akkurat blir slik.

Det trenger ikke nødvendigvis å være bøker du leser. Det er viktig at du tenker over hva du leser, og hvordan teksten er satt opp. Sjangerkunnskap er viktig. Rettskrivingen din kan være perfekt, men det hjelper lite dersom selve teksten din er dårlig mtp. innhold.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du også skriver mye, samt leser mye. Prøv å få tilbakemelding, og lær av feilene dine. Er du usikker på enkeltord, slå det opp i ordbok. Tenk over "hvorfor" det akkurat blir slik.

Det trenger ikke nødvendigvis å være bøker du leser. Det er viktig at du tenker over hva du leser, og hvordan teksten er satt opp. Sjangerkunnskap er viktig. Rettskrivingen din kan være perfekt, men det hjelper lite dersom selve teksten din er dårlig mtp. innhold.

Men jeg forstår ikke. Hvorfor er norsk så mye vanskeligere enn matte? Det er på en måte ingen oppskrift på å gjøre det bra i Norsk, i motsetning til matte der kun oppgaver gjelder. Jeg leser norske tekster hver eneste dag, nettaviser(vg). Hvorfor er ikke dette nok?

Jeg har flere ganger fått dårlig tilbakemelding på setnings-oppbyggning. Men det er aldri noen konkret løsning på å løse dette problemet. Jeg kan for eksempel ikke gjøre MASSE "oppgaver" også er dette løst. Det forventes heller at det skal komme av seg selv. Det samme gjelder analyserings-sjangerne, selsom du kan strukturen er det hvor mye du har klart å tolke og fått med deg fra teksten som gjelder. Nå kan ikke jeg få meg selv til å bli en bedre tolker akkurat. Dette er grunnen til at norsk er det værste faget på skolen(motiverer meg også minst, siden jeg allerede er dårlig) og det som mest sannsynlig kommer til å hindre at jeg kommer inn på det jeg vil. Bare jeg hadde en 5 i norsk, så hadde jeg slippet å stresse idag.

Skrevet fra mobil.

Endret av Prospect
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler du en bok til meg da?

Tja, en bok i UKEN burde hjelpe litt.

Anbefaler som første bok: http://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Read_a_Book

Deretter kan du plukke fra denne listen:http://en.wikipedia.org/wiki/Great_books

Det er ikke akkurat det samme å lese siste Donald-Pocket som å lese Euclid eller George Orwell

Ellers er det vel på tide med noen alvorsord med læreren? Desverre er det ikke alltid det hjelper stort ettersom norskfaget er generelt elendig for å si det mildt, så det kan være en viss fare for at læreren ikke kan stort mer norsk enn deg selv.

Jeg har flere ganger fått dårlig tilbakemelding på setnings-oppbyggning. Men det er aldri noen konkret løsning på å løse dette problemet. Jeg kan for eksempel ikke gjøre MASSE "oppgaver" også er dette løst.

Diagramming kan hjelpe, men aner ikke om det eksistere på norsk.

https://archive.org/details/practicalgrammar00clar

Nyere versjoner:

http://www.amazon.com/Diagraming-Sentences-Deborah-White-Broadwater/dp/1580372821/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1391912712&sr=1-1&keywords=diagramming+sentences

http://www.amazon.com/Rex-Barks-Diagramming-Sentences-Made/dp/1889439355/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1391912712&sr=1-9&keywords=diagramming+sentences

Videre anbefales at du titter litt på en eller to av disse for en bedre forståelse av hva som er vitsen dette med grammatikk:

https://archive.org/details/firstoutlineslo00lathgoog

https://archive.org/details/grammaroflogicin00jamirich

https://archive.org/details/grammarlogicinni00rogeuoft

Ellers vil jeg anbefale deg å lære deg "outlining" (aner ikke hva det heter på norsk)

https://archive.org/details/principlesofoutl00ballrich

(Spesielt nyttig til faktabaserte skrivninger, hvilket man i Norge i min tid ikke så snurten av)

Storyboarding er en annen teknikk som hjelper å organisere, men jeg har ingen tekst om denne

http://en.wikipedia.org/wiki/Storyboard

(Spesielt nyttig til fantasibasert skrivninger)

Tilslutt vil jeg anbefale å prøve å få fatt i noen virkelig gamle norske gramatikkbøker, helst fra før 1. verdenskrig, også endel andre lærebøker i skrivning fra denne perioden er adskjillig bedre det som produseres idag. (Skal bemerkes at dette kan bli noe vanskelig ettersom det norske språket be oppkonstruert på den tiden, så igrunnen prøv å få tak i det eldste bøkene du kan finne. Bla igjennom dem ta noen "smaks-prøver" her og der, og om de ikke "smaker godt" så forkast og let etter en annen.

Anbefalelsen om å skrive mye er jeg IKKE enig i, tvert imot skriv lite men vær sikker på at du har forstått hva du gjør. Først når du har forstått poenget med det du gjør, kan du skrive mye (om samme poenget) for å innarbeide "refleks".

Om du skriver mye uten forståelse er du like langt.

Lykke til!

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Denne her vil du ha. Hvis det er mulig bør du skrive analyse av sammensatt tekst, det er desidert enklest å få god karakter med.

Jeg gikk fra 4 i norsk gjennom hele barne, ungdom og 1-2. vidergående, til 6 i norsk muntlig, 6 i norsk skriftlig og 5 i nynorsk.

Poenget er, følg studienett guidene, skriv om det som gjelder den sammensatte teksten, ikke skriv om det som Ikke står i den.

Følg alle punktene, det er ikke farlig å gjenta seg selv. Selv skrev jeg vel 8-10 sånne analyser på 800-1200 ord iløpet av 2x45 minutters økter, hvor jeg gradvis krøp meg opp til 6. På eksamen fikk jeg en noe ufortjent 4'er da det ikke kom analyse av sammensatt tekst på eksamen... Sensor var også alt for streng mente min faglærer.

Setningsoppbygning og flyt er noe som kommer med modning, og noen har rett og slett lettere for det en andre!

siste tips, aldri skriv kåseri eller om dine egne meninger.

Studienett.zip

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Men jeg forstår ikke. Hvorfor er norsk så mye vanskeligere enn matte? Det er på en måte ingen oppskrift på å gjøre det bra i Norsk, i motsetning til matte der kun oppgaver gjelder. Jeg leser norske tekster hver eneste dag, nettaviser(vg). Hvorfor er ikke dette nok?

Jeg har flere ganger fått dårlig tilbakemelding på setnings-oppbyggning. Men det er aldri noen konkret løsning på å løse dette problemet. Jeg kan for eksempel ikke gjøre MASSE "oppgaver" også er dette løst. Det forventes heller at det skal komme av seg selv. Det samme gjelder analyserings-sjangerne, selsom du kan strukturen er det hvor mye du har klart å tolke og fått med deg fra teksten som gjelder. Nå kan ikke jeg få meg selv til å bli en bedre tolker akkurat. Dette er grunnen til at norsk er det værste faget på skolen(motiverer meg også minst, siden jeg allerede er dårlig) og det som mest sannsynlig kommer til å hindre at jeg kommer inn på det jeg vil. Bare jeg hadde en 5 i norsk, så hadde jeg slippet å stresse idag.

Skrevet fra mobil.

Det er oppskrift på norsk! bare ikke like konkret, men likevel lettere å få god karakter!!

Nettaviser gjør deg dårligere i norsk, altfor mange journalister kan ikke norsk.

Forumbrukere som meg tar seg ikke tid til å skrive god norsk. Når jeg skriver innlegg her og på chats bruker jeg ofte ufullstendige setninger.

To tips, les om setningsoppbygning/syntax. Det er spesielle regler som er viktige!!!!

Les igjennom hvert avsnitt, hele tiden når du skriver, kontinuerlig. Hvis det er noe som høres vanskelig å si, gjerne les det høyt, eller budskapet går i surr, bare det minste grann. Ja, da bør du skrive om!

Lenke til kommentar

Denne her vil du ha. Hvis det er mulig bør du skrive analyse av sammensatt tekst, det er desidert enklest å få god karakter med.

Jeg gikk fra 4 i norsk gjennom hele barne, ungdom og 1-2. vidergående, til 6 i norsk muntlig, 6 i norsk skriftlig og 5 i nynorsk.

Poenget er, følg studienett guidene, skriv om det som gjelder den sammensatte teksten, ikke skriv om det som Ikke står i den.

Følg alle punktene, det er ikke farlig å gjenta seg selv. Selv skrev jeg vel 8-10 sånne analyser på 800-1200 ord iløpet av 2x45 minutters økter, hvor jeg gradvis krøp meg opp til 6. På eksamen fikk jeg en noe ufortjent 4'er da det ikke kom analyse av sammensatt tekst på eksamen... Sensor var også alt for streng mente min faglærer.

Setningsoppbygning og flyt er noe som kommer med modning, og noen har rett og slett lettere for det en andre!

siste tips, aldri skriv kåseri eller om dine egne meninger.

Norsk er et trynefaktor fag. Norsklærere spesielt er ondskapsfulle(er nesten helt seriøs). Jeg har bare hatt kvinnelige norsklærere, og det er nesten umulig å gå fra en 3 til 5. Skal se på filen du har vedlagt, tusen takk! Endret av Prospect
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Det stemmer nok det, norsklærerinna mi er den eneste læreren jeg har hatt hvor jeg ikke har trengt trynefaktor. Veldig real og fair! Men når det er sagt er det ikke noe problem å skaffe seg god trynefaktor, det er det som skiller de skoleflinke og de virkelige flinke :)

Lenke til kommentar

Å lese bøker har ikke hjulpet meg. Det som hjalp meg var:

1. Lese på det som alltid kommer på eksamensoppgaver: litteratur etter 1750. Modernismen, realismen, naturalismen, det moderne prosjektet - noe av dette kommer alltid i artikkelform på eksamen. Der jeg gikk skole gikk tidligere eksamener inn som heldagsprøver på VG3. Ga meg også mulighet til å forberede meg. Passordet på sidene til UDIR er Eksempel (med stor E), og der har du tilgang til alt av eksamensoppgaver.

2. Bli mester på retoriske analyser (det lærer man om i begynnelsen av VG3 vanligvis). Det er nesten alltid en av oppgavene på eksamensoppgavene, i tillegg til at det ofte er på del 1 om eksamen er todelt.

3. Gjør eksamensoppgaver, få de vurdert av en lærer, lær av tilbakemeldinger.

Selv fikk jeg fem i begge de skriftlige fagene både i standpunkt og på eksamen ved å fokusere på disse tre punktene. For å få bra karakter i muntlig er det bare å følge med i timene, vær aktiv og forbered deg godt til timene. Det er det letteste faget å få 5-6 i, da mye avgjøres av fordypningsoppgaven på VG3.

For meg som slet med nynorsk og rettskriving der, var tilbakemeldingen fra tidligere prøver særlig viktig. Jeg skrev alltid ned de ordene jeg ofte skrev feil, og søkte gjennom dokumentet mitt hver gang. I Office 2013, er hurtigtasten CTRL + F. Om du ofte bruker genitiv-s når du skriver nynorsk (som jeg gjorde), kan du da søke gjennom dokumentet hvor du skriver "s " (med mellomrom på slutten) i søkefeltet. Fjerner lett mange feil slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...