dude80 Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Har installert gentoo på min bærbare inspiron 4150. Lasta ned filene til pentium4, og kjørte i vei. Føler manualen http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-install.xml til punkt og prikke og kommer så langt at jeg skal fikse bootdiskett og reboote med denne i. Prøvde med en "spansk" en å fjerne cdstasjonen og inn med floppy, og det gikk faktisk, bootdisketten ble laget. Jeg starta så laptopen på nytt med disketten inni, og kom til grub prompten. Når jeg så skrev inn kommandoene som bl.a skulle unmounte partisjoner brukt under installasjon, så fikk jeg bare feilmelding om at kommandoen ikke finnes. Prøvde da å starte på nytt uten diskett. Fikk da mange feilmeldinger som: modprobe: can't locate module /dev/biit fsck.ext2: no such file or directory while trying to open /dev/boot /dev/boot: The superblock could not be read or does not describe a correct ext2 filesystem. .............................. *Fsck could not correct all errors, manual repair needed Kan noen hjelpe? Lenke til kommentar
tjoo.. Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 vi må se /etc/fstab filen din Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 joda, den skal dere få se. Er det noen kommando slik at jeg kan kopiere fstab til floppy ? Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 #<fs> <mountpoint> <type> <opts> /dev/BOOT /boot ext2 noauto,noatime /dev/ROOT / xfs noatime /dev swap none swap sw /dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom iso9660 noauto,ro # NOTE: The next line is critical for boot! none /proc proc defaults Lenke til kommentar
tjoo.. Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 les punkt 15 i instalasjonsveildningen på nytt (husk den øverste orange/rosa boksen) Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 fungerer nå, og det uten at jeg skrev noe istedet for "ext2", som det stod i installasjonsmanualen. Jeg installerte med GRP, men ingenting skjer når jeg skriver "startx". Lenke til kommentar
tjoo.. Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 har du lest http://www.gentoo.org/doc/en/desktop.xml ? Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 under punkt 2: # emerge xfree jeg connecter til internett, men det ser ikke ut til at filen finnes: HTTP request sent, awaiting response... 404 Not Found. Couldn't download Xfree86-4.3.0-patches-1.1.7.tar.bz2 Aborting. Hva gjør jeg da? Lenke til kommentar
yNx Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 under punkt 2:# emerge xfree jeg connecter til internett, men det ser ikke ut til at filen finnes: HTTP request sent, awaiting response... 404 Not Found. Couldn't download Xfree86-4.3.0-patches-1.1.7.tar.bz2 Aborting. Hva gjør jeg da? # emerge sync oppdaterer portagetreet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå