Gå til innhold

bilder får for sterkere farger når jeg laster dem opp på fotoside(1x.com)

Anbefalte innlegg

hei

-eksporterer filene fra LR4 i sRGB, så laster dem opp på min 1x.com profil,

-på 1x.com har bildene sterkere farger(mer rødt og grønt har en mørkere tone) en hva de vises i LR4.

-jobber med to skjermen, en laptop skjerm som dekker adobeRGB og en ekstern eizo skjerm som kun dekker sRGB.

-laptopen er koblet til eizo skjermen via dvi

-Begge skjermene er kalibrert!

-Bruker chrome, som vist nok skal ha fargestyring!?

Så hvorfor vises fargene feil på 1x.com?

Alt skal jo være i orden: begge skjermen er kalibrert og bruker nettleser med fargestyring. Eizo skjermen dekker jo kun sRGB, så da burde jo bildene absolutt ikke få for sterke farger?

Eneste jeg kan tenke på i farta, er at 1x.com bruker feil fargeprofil til laptop skjermen(som dekker adobeRGB) og derfor blir fargene for sterke når de vises på nett!? Burde jo ikke det, siden laptop skjermen som sagt er kalibrert

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

-eksporterer filene fra LR4 i sRGB, så laster dem opp på min 1x.com profil,

-på 1x.com har bildene sterkere farger(mer rødt og grønt har en mørkere tone) en hva de vises i LR4.

-jobber med to skjermen, en laptop skjerm som dekker adobeRGB og en ekstern eizo skjerm som kun dekker sRGB.

-laptopen er koblet til eizo skjermen via dvi

-Begge skjermene er kalibrert!

-Bruker chrome, som vist nok skal ha fargestyring!?

Så hvorfor vises fargene feil på 1x.com?

Alt skal jo være i orden: begge skjermen er kalibrert og bruker nettleser med fargestyring. Eizo skjermen dekker jo kun sRGB, så da burde jo bildene absolutt ikke få for sterke farger?

Eneste jeg kan tenke på i farta, er at 1x.com bruker feil fargeprofil til laptop skjermen(som dekker adobeRGB) og derfor blir fargene for sterke når de vises på nett!? Burde jo ikke det, siden laptop skjermen som sagt er kalibrert

tror jeg fant svaret:

http://1x.com/forum/205/764/1391137611

viser seg at 1x fjerner all data fra filen, så derfor blir også farge profilen fjernet( som man la til når man eksporterte fra LR)

Noe de absolutt burde fikse, siden dette kompliserer ting veldig mye. Merkelig at en såpass "stor" siden har slike "bugs"

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Til web bør man per default alltid laste opp filer i sRGB, og det burde vel være noe galt med ditt oppsett hvis bilder ikke pr. default vises som om de er sRGB?

Tipper din laptop i Windows er satt opp til å vise Adobe RGB, og at fargene mappes om til sRGB i det de vises på Eizo-skjermen din.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Uansett kan du prøve å åpne den originale bildefilen med Chrome. Hvis de blir forskjellige er du i alle fall sikker på at det ikke er Chrome som gjør det.

er nok 1x.com. Meget irriterende, siden jeg ønsker å kunne vise mine bilder korrekt på denne siden! Finnes vell en løsning, men da begynner nok ting å bli litt for "komplisert"for meg.

Lenke til kommentar

Til web bør man per default alltid laste opp filer i sRGB, og det burde vel være noe galt med ditt oppsett hvis bilder ikke pr. default vises som om de er sRGB?

Tipper din laptop i Windows er satt opp til å vise Adobe RGB, og at fargene mappes om til sRGB i det de vises på Eizo-skjermen din.

nei, er 1x.com som kødder det til, Les igjennom trådene i linken jeg postet i sta. På andre foto sider, så vises ting korrekt, både på laptop skjermen og den eksterne eizo skjermen =)

Lenke til kommentar

nei, er 1x.com som kødder det til, Les igjennom trådene i linken jeg postet i sta. På andre foto sider, så vises ting korrekt, både på laptop skjermen og den eksterne eizo skjermen =)

Bildene skulle i teorien være i sRGB - korrekt?

Bilder uten fargeprofil bør pr default vises i sRGB - korrekt?

Hvorfor får du da ikke samme resultat med sRGB-fargeprofil som når det ikke er noen fargeprofil? Det er nettleser-oppsetningen og/eller Windows-oppsetningen din som krøller her.

Når det ikke er fargeprofil burde nettleseren og datamaskinen din vise bilder som om fargeprofilen var sRGB.

Forøvrig bruker LR ProPhoto RGB internt som fargerom - dette blir mappet om når det løpende skal vises på skjermen din.

Og - vet du hva som hadde hjulpet her? Om du her i tråden hadde lastet opp bildet ditt både rett fra LR og en kopi du har lastet ned fra 1x.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Bildene skulle i teorien være i sRGB - korrekt?

Bilder uten fargeprofil bør pr default vises i sRGB - korrekt?

Hvorfor får du da ikke samme resultat med sRGB-fargeprofil som når det ikke er noen fargeprofil? Det er nettleser-oppsetningen og/eller Windows-oppsetningen din som krøller her.

Når det ikke er fargeprofil burde nettleseren og datamaskinen din vise bilder som om fargeprofilen var sRGB.

Forøvrig bruker LR ProPhoto RGB internt som fargerom - dette blir mappet om når det løpende skal vises på skjermen din.

Og - vet du hva som hadde hjulpet her? Om du her i tråden hadde lastet opp bildet ditt både rett fra LR og en kopi du har lastet ned fra 1x.

Du, det vet jeg ikke. Men i følge den tråden jeg linket til, så står det at 1x.com stripper all metadata fra filen, slik at fargeprofilen også blir fjernet. Så selv om jeg eksporterte fra LR i sRGB, så blir dette da fjernet når jeg laster opp på 1x.com. Andre fotosider skal vist nok ikke gjøre dette.

Hvorfor ting fortsatt ikke vises korrekt, har jeg ingen annelse om. Men er ikke umulig at windows spiller inn en rolle her. Wndows er jo ikke akkurat noe å skryte av når det kommer til fargestyring. Men har derimot prøvd å laste opp samme bilde på foto.no og der vises ting likt som i LR. Så da går jeg utifra at sjansen er størst for at det er 1x.com så er årsaken

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Tipper "hovedproblemet" er at bilder uten fargeprofil i din nettleser ikke vises som sRGB.

Men - det blir bare gjetninger, ettersom du ikke viser oss eksemplene dine.

Gå forresten inn på linken til tråden over og se om din browser viser bilder uten fargeprofil som sRGB eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...