Mathisen93 Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Har nettopp faatt meg nikon 5200. Lurer bare litt paa hva jeg skal bruke under forskjellige situasjoner. Hadde satt pris paa og faa litt enkel instruks. Merker naar det er sno ute at bildene blir morke? Veldig mye aa sette seg inn i! Noen som har tips? Om lysforhold og aa faa med smaa detaljer? Og alt annet egentlig... Takk paa forhaand! Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Knappen som er verdt å leke med står det +- på da overstyrer du kameraet sitt lysmåler og gjør bildet lysere eller mørkere enn det kameraet gjetter seg fram til. Masse hvit på samme måte som masse sort skjønner ikke kameraet ett pip av og prøver å gjøre det mørkere ved masse hvit og lysere med mye sort. Denne er verdt å sjekke ut: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Hei, velkommen til forumet, og til en fantastisk hobby. Jeg vil anbefale bøkene av Scott Kelby, de tar for seg fotografering på et veldig lett forståelig måte. De finnes på de aller fleste biblioteker, i noen bokhandler, og hos Japan Photo. Jeg har lest mine en haug av ganger, og de siste tre gangene, tror jeg ikke at jeg lærte noe. De var morsomme like vel. Som nevnt, er +/- (EV) verdt å forsøke. Du kan også forsøke å endre fokuspunkt, da dette på noen kameraer bestemmer hva som blir eksponert riktig. Så om du forsøker å ta bilder av barn i snøen, velger du "singel" fokuspunkt, og sikter på barnet. Da blir barnet i fokus, det blir motivet, som blir prioritert, og får rett lys. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Les denne for å lære om grunnkonseptene for eksponering. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 Les litt om blender, lukkertid, ISO og eksponering. Mitt råd er å deretter parkere modushjulet i "A". Så velger du aktivt blender selv med å rulle på hjulet - bruk stor blender når det er dårlig lys og/eller du vil ha liten dybdeskarphet, og liten blender når det er nok lys og du vil ha lite dybdeskarphet. Bruk eksponeringsjusteringen for å få bildet lysere eller mørkere. Til bilder i snø vil du typisk justere bildet litt lysere (lysmåleren blir "lurt" av all den lyse snøen), og til nattbilder vil du mange ganger ha bildet litt mørkere enn lysmåleren tror. 1 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Pleier å bruke mye S. Når det er lite lys og motivet står i ro skrur jeg ned i 1/30 eller så. Ved bevegelse går jeg gjerne til 1/100 eller enda kjappere. Har kommet til at litt iso-støy er bedre enn bevegelsesuskarphet, men jeg liker å ha kontroll på dette forholdet og det er det S som gir meg. Videre setter jeg alltid ev+1 når det er mye hvitt som f.eks snø. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Det enkleste er selvsagt å bruke M; så får man det man vil. Om dette ikke er et alternativ så kan man lese seg opp på hvordan de forskjelige lysmålingstypene (spot, matrix, center-average) fungerer. Automatikk vil alltid bli litt bingo, men det hjelper å lese seg opp på hvordan automatikken fungerer. Da kan man bruke dette for å få ønsket resultat i større grad enn å overlate alt til tilfeldighetene. Lenke til kommentar
Trøttingen Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 (endret) Søk på youtube: foundation of photography exposure.... Kan også anbefale en dvd fra lynda.com... Ben Long: foundation of photography exposure... Endret 8. februar 2014 av Trøttingen Lenke til kommentar
LBe Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Det enkleste er selvsagt å bruke M Har etterhvert gått helt over til M. Anbefaler å lære seg M like godt først som sist. Disse "jeg velger noe og kameraet velger resten" modusene har lagt bak meg bortsett fra når det er veldig greie lysforhold. Anbefaler også kursene til Ben Long på lynda.com Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 ISO er også en grei ting å sette seg inn i. Ingen poeng å plante den på ISO100 til evig tid, de fleste kamera leverer bra bilder relativt langt opp på ISO-skalaen. Støyen har også blitt mye penere nå enn den var før (ser mer "analog" ut). Støy trenger ikke være så veldig skummelt. Samt det er bedre med støy enn uskarpe bilder. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Har brukt mye M, og det blir veldig gode bilder av det, og ikke minst så er det din egen feil om ikke bildet ble perfekt. Men jeg har innsett at det krever så mye fokus på selve kameraet at man mister mange gode bilder fordi man hadde kommet over i en helt annen lyssetting og fikk behov for å justere flere parametere samtidig. Man blir liksom en fotonerd som hele tiden skrur og trykker på kameraet, og det er ikke helt bra. Men det er verdifullt å bruke en del M-modus, det er kun der man virkelig lærer hvordan fotografering virker. De andre modusene blir mer verdifulle med denne erfaringen. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Ulike modi er best til ulike bruk. Hvis du er avhengig av kort nok lukkertid, er S naturlig. Hvis forholda ikke varierer på noen kronglete måte, kan M være lurt - er jo også den du lærer fortest og mest av. For min egen del, bruker jeg nå for det meste A og Auto-ISO-innstilling der ISO får lov til å gå helt til topps, og minimal lukkertid settes ut fra objektivet og bevegelsene i motivet. Med A har jeg kontroll på hvor mye dybdeskarphet det skal være. Det blir mye blenderjustering ut fra motivene, og det er akkurat som det skal være. Eksponeringskompensasjon er noe en bør vurdere hele tida, synes jeg. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Kjøp Understanding Exposure av Bryan Peterson. Etter å ha lest den vil du selv forstå hvordan kameraet "tenker", og dermed hvordan du skal bruke kameraet. En svært lettlest bok, og en god innførsel i foto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå