Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg må velge programfag for vg2 (studiespesialisering :)) innen onsdag, og jeg sliter veldig med å velge mitt fjerde fag..

Her er fagene jeg har bestemt meg for:

• R – matte
  • Fysikk
  • Kjemi

Hadde tenkt å ta et fag som ikke var like krevende som fjerde fag, men er usikker på hva jeg skal velge. Noen som har erfaring med IT, Geofag eller Teknologi og forskningslære? Spesielt sistnevnte, da jeg ikke har særlig mye kunnskap om dette faget. Er det veldig krevende eller er det et greit fag om du følger med i timene og jobber når du skal?

Har forresten nokså gode karakterer, om det betyr noe — 5,3 i 1. termin, VG1 :D

Endret av shwoop97
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde også vurdert biologi hvis jeg var deg. Teknologi og Forskningslære har nesten ingen teori og består bare av praktiske prosjekter som det å lage en liten "bil" osv. Det kan være enkelt å få god karakter i for noen, mens det kan være hardt for den som ikke er så kreativ og god i praktiske oppgaver (selv om mann er veldig god i andre fag). Du kan også velge et samfunnsfaglig fag, disse er som regel ikke like tunge som realfagene, men det spørs hvilket fag man velger.

Endret av CyborgVI
Lenke til kommentar

Hadde også vurdert biologi hvis jeg var deg. Teknologi og Forskningslære har nesten ingen teori og består bare av praktiske prosjekter som det å lage en liten "bil" osv. Det kan være enkelt å få god karakter i for noen, mens det kan være hardt for den som ikke er så kreativ og god i praktiske oppgaver (selv om mann er veldig god i andre fag). Du kan også velge et samfunnsfaglig fag, disse er som regel ikke like tunge som realfagene, men det spørs hvilket fag man velger.

Synes det virker litt tungt å ta alle de "verste" realfagene, fysikk, biologi, r-matte og kjemi...

Er kanskje verdt å nevne at jeg gjerne vil ta fag som gir tilleggspoeng, hehe :thumbs:

Ellers takk for svar!

Lenke til kommentar

Har selv ikke hatt biologi, men fra det jeg har hørt er det et "puggefag". Geofag skal tydeligvis også være ganske enkelt å få bra i. Her er det samme Geografi som i Vg1 bare mer i dybden på ting. Hvis du går videre med alle de tre fagene du har nevnt oppnår du 4 tilleggspoeng uansett (R1+R2=1,5p FY1+FY2=1,5 KJ1+KJ2=1p). Har du tenkt å gå videre med disse kan det være lurt å velge et fag som er enklere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

Hei!

Jeg går vg2 og har R1, Kj1, Fys1 og Teknologi- og forskningslære X.

ToF X anbefaler jeg deg å ta dersom du må fylle opp timeplanen. Faget er ikke utfordrende, men er enkelt, og et praktisk avbrekk i en ellers teoripreget skolehverdag. I tillegg er TekX 3-timers fag, slik at du tjener to fritimer ift. f. eks. biologi (5-timersfag).

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg går vg2 og har R1, Kj1, Fys1 og Teknologi- og forskningslære X.

ToF X anbefaler jeg deg å ta dersom du må fylle opp timeplanen. Faget er ikke utfordrende, men er enkelt, og et praktisk avbrekk i en ellers teoripreget skolehverdag. I tillegg er TekX 3-timers fag, slik at du tjener to fritimer ift. f. eks. biologi (5-timersfag).

Lykke til med valget.

Min skole tilbyr kun Teknologi og forksningslære 1, dvs. et 5-timersfag. Likevel verdt et forsøk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...