Tmz Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Når jeg var i forsvaret fikk jeg vite at FD ID kortet liksom skulle være et legitimasjonsbevis på lik linje med pass, og ihvertfall et bedre bevis en blandt annet bankkort. Nå var jeg nettopp på butikken og skulle kjøpe øl, og viste dette som legitimasjon og da fikk jeg beskjed om at de ikke godtar fd id kort. Kan butikken selv bestemme hva de vil godta og ikke, til tross for at det er bilde, navn, fødselsdato osv? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Pleier det ikke å stå "studentbevis og forsvarets identitetskort godtas ikke"? Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Etter det jeg har hørt er det disse som er gyldig ID kort i butikk: -pass -førerkort -bankkort med bilde, navn og fødselsdato -europeiske ID-kort Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Studentkort kan jeg til en viss grad skjønne, da de sikkert er lette å forfalske, men hvorfor FDID ikke er godkjent ID i butikk er for meg en gåte. Du kan bruke det til å komme inn på samtlige norske militærbaser, men å kjøpe øl med, åh nei du! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Du har vel bankkort , så hva er problemet. 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Funka da som ID i kongo 3 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 For å svare på spørsmålet så er det ja. Butikken selv kan bestemme hva som godtas av ID. Er tross alt deres salgsbevilgning som ryker om de ikke er nøye på ID sjekk. Men hvorfor FD ID kort ikke godtas er et annet spørsmål :-p Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Jeg har brukt FD ID-kort både på polet og på grensekontrollen inn i Kroatia (før de ble med i EU). Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Kan det ha vært noe annet de reagerte på, mens så skyldte de på ID? Hvis du uttalte det "legitamsjon" så kan de ha trodd at du allerede hadde fått nok. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 Var ikke på byen dette her, så var klin edru. Hadde førekort med meg heldigvis. Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 En jeg var i forsvaret med hadde glemt å fornye passet når han skulle reise tilbake fra London til Norge, men slapp faktisk igjennom når han viste FD-ID, dette var i 2010. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 ...Du kan bruke det til å komme inn på samtlige norske militærbaser... Det er noen år siden førstegangstjenesten min var over. Jeg har fremdeles det grønne ID-kortet mitt. Kunne jeg spasere inn i en militærbase med det nå, slik jeg kunne for flere år siden? Det er som sagt noen år siden jeg var militær. Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Det tviler jeg på, i tilfelle skal det være en ganske sløkt portvakt du er borti Avhenger kanskje litt av leiren, men der jeg var måtte man ha gyldig adgangskort(ikke FD-ID kort) til leiren for å komme inn. Dessuten står det nederst på FD-ID kortet tidsperioden du er inne til førstegangstjeneste på. Men for å si det sånn så klarte jeg og noen på troppen å komme oss inn på en nærliggende leir(skal ikke nevne navn) uten å vise noe som helst av ID, itillegg var alle i kledd i sivil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå