sedsberg Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Prøver å få liv i varmeapparatet i en gammel Baleno. Jeg har sjekket alt fra og med sikringen til vifta og det er i orden. Sikringen er også i orden. Når vifta er av måler jeg 12V mellom sikring og jord. Skrur jeg på vifta måler jeg 0V mellom sikring og jord. Etter det jeg kan se av kretsskjema så er det ingen komponenter mellom sikringen i kupeen og hovedsikringen under panseret. Under panseret måler jeg 12V på sikringen uansett. Noen tips? Kan det være en ledning som har fått et delvis brudd? Planen hvis vi ikke finner ut av det er å legge ny ledning direkte fra batteriet og til der sikringen er og så koble den inn der. Seff. med sikring ved batteriet. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Hei, kjenner ikke Suzuki, men det kan være dårlig kontakt et sted som fører til symptomene du beskriver. Dersom det er 12V på sikringen ved siden av og 0V på den til vamapparatet, så er det dårlig kontakt i sikringsboks, ev. mellom boks og sikring. På min Audi har det vært dårlig kontakt på en sikring fremme med battereriet. Vanlig stift-sikring på 40 A. Løsningen du skisserer er sikkert super på en bil som nermer seg de evige jaktmarker. Kanskje ikke varmapparatet går av når du skrur av tenning... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 At spenningen faller til 0V ved belastning tyder på elendig kontakt eller tilnærmet/sporadisk ledningsbrudd et sted. Prøvd å koble deg inn med en midlertidig kabel rett fra batteriet og til den kontakten i sikringsboksen som går videre til vifta? Greit å legge inn en sikring også, i tilfelle rottefelle... På samme måte kan du prøve å måle med prøvelampe (på den kontakten i sikringssokkelen som er strømtilførsel, så klart) i stedet for voltmeter/multimeter; jeg blir ikke forbauset om prøvelampa blir mørk så snart det blir litt belastning... Om du skal legge opp ny kabel, hent strøm fra et forsyningspunkt som er tenningsavhengig, eller legg inn eget rele. (eller er det konstant hovedstrøm fram til viftereleer (om det er noen..), og bare styrestrømmen som er tenningsstyrt?) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2014 Det er allerede relestyring som fungerer så vi la bare opp ny kabel fra pluss på batteriet til der sikringen vanligvis er. Denne skal ha konstant 12V uavhengig av tenninga alikevel. Satt også på en lik sikring rett ved batteriet. Nå fungerer alt perfekt igjen. 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Good! Hadde du levert bilen på merkeveksted hadde lommeboken blødd som et åpent sår! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2014 Tviler ikke. Bilen går på siste verset nå. Sluker olje og kjølevæske. Den skal bare vare 1,5 år til neste EU-kontroll. Koste minst mulig. Forteller eieren støtt og stadig at han må begynne å spare til ny bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå