Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kortslutning etter å ha prøvd universal lader

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du bruker for svakt adapter så vil PCen ha for lav motstand for strømadapteret som i praksis blir det samme som en kortslutning for adapteret. Billige adaptere vil ikkevha gode kortslutning/overbelastningsvern og kan bli skadet.

Det er ikke reklamasjonsrett i utlandet som regel.

Ok, takk, men ser jo at det ikke er det som er hovedproblemet nå. Problemet er jo at jeg har brukt pluggen feil vei.

Ok, men som det ble nevnt så er det ikke sikkert det er for sent.

Du sier du fant en annen lader som du fikk brukt i 30-min. Det kan ikke ha vært slik at den aldri ladet batteriet skikkelig, og grunnen til at maskinen stoppet etter 30min var pga tomt batteri?

Dette kan potensielt forklare at maskinen bare går på i 2 sek før den stopper.

Det faktum at den gikk i 30 minutter sier noe, og du klarer ikke 30 minutter med feil polaritet. Selvsagt, om du mener du fikk det til korrekt andre gangen, og at tanken her er at maskinen ble skadet fra første gangen (og skadene kom frem etter 30-minutter er jo en mulighet, men ikke så altfor sannsynlig).

Slike alvorlige skader vil som regel få en eller flere komponent til å totalhavarere etter få millisekunder, og at den blir så skadet at den klarer 30-min synes jeg høres litt merkverdig ut. Noen svidd eller rar lukt?

eMachines er jo billigmerket til Acer så tviler på at en reparasjon vil lønne seg.

Er vel strengt talt snakk om en Asus-maskin som har potensialet til å koste litt.

Det kan være en "lett" fiks med å bytte ut en diskret komponent, batteri, bytte ladekrets (noen ganger er denne separat fra hovedkortet). Mens andre ganger kan det være totalhavari hvor bytte av HK/PC er eneste mulighet.

Hvor i landet bor du Moen22?

Lenke til kommentar

Ok, men som det ble nevnt så er det ikke sikkert det er for sent.

Du sier du fant en annen lader som du fikk brukt i 30-min. Det kan ikke ha vært slik at den aldri ladet batteriet skikkelig, og grunnen til at maskinen stoppet etter 30min var pga tomt batteri?

Dette kan potensielt forklare at maskinen bare går på i 2 sek før den stopper.

Det faktum at den gikk i 30 minutter sier noe, og du klarer ikke 30 minutter med feil polaritet. Selvsagt, om du mener du fikk det til korrekt andre gangen, og at tanken her er at maskinen ble skadet fra første gangen (og skadene kom frem etter 30-minutter er jo en mulighet, men ikke så altfor sannsynlig).

Slike alvorlige skader vil som regel få en eller flere komponent til å totalhavarere etter få millisekunder, og at den blir så skadet at den klarer 30-min synes jeg høres litt merkverdig ut. Noen svidd eller rar lukt?

eMachines er jo billigmerket til Acer så tviler på at en reparasjon vil lønne seg.

Er vel strengt talt snakk om en Asus-maskin som har potensialet til å koste litt.

Det kan være en "lett" fiks med å bytte ut en diskret komponent, batteri, bytte ladekrets (noen ganger er denne separat fra hovedkortet). Mens andre ganger kan det være totalhavari hvor bytte av HK/PC er eneste mulighet.

Hvor i landet bor du Moen22?

Ja, altså etter at jeg prøvde den laderen med feil polaritet byttet jeg til en annen universal lader som har kun en polaritet (tydeligvis + ). Da fungerte den i 30 minutt før den svartnet helt. Da jeg prøvde å skru den på kom det opp en slags feilsøkmelding (kan ikke huske hva som sto). Så svartnet den etter typ 10 sekunder. Etter det, 5 sekunder. Og nå ca. 2 sekunder.

Når jeg har den andre universal laderen inni lyser "ladelyset" iallefall, så tviler på at den ikke lader.

Men jeg kan vel låne en original ASUS lader å sjekke om det fungerer.

Det er/var ingen rar lukt..

Jeg bor i Stavanger!

Lenke til kommentar

Kan jo late som det skjedde uten videre når du slo den på om morgenen. Har du garanti igjen?

Som nevnt er PCen kjøpt i utlandet, så da fungerer vel ikke garantien i Norge?

Dessuten antar jeg at de ville ha funnet ut at jeg var skyldig i skaden?

Lenke til kommentar

Prøv å få lånt deg en original ASUS-lader. I verste fall så er det hovedkortet (~3500 i reperasjon), men høres merkelig ut at pc-en funka i 30 min, og nå bare 2 sek. Høres ut som den er tom for strøm, og at laderen er for svak til å lade opp PC-en.

Lenke til kommentar

Prøv å få lånt deg en original ASUS-lader. I verste fall så er det hovedkortet (~3500 i reperasjon), men høres merkelig ut at pc-en funka i 30 min, og nå bare 2 sek. Høres ut som den er tom for strøm, og at laderen er for svak til å lade opp PC-en.

Det fungerte ikke med original ASUS-lader heller. Tror mer og mer at det dreier seg om hovedkortet..

Men ja, meget rart at den funka i 30 minutter.

Noen som vet hva det koster for sjekk og prisoverslag på reparasjon?

Kanskje batteriet er ødelagt.

Da hadde laptopen fungert uten batteriet inni, og det gjør den ikke

Lenke til kommentar

Heisann,

Jeg kjøpte en universal lader ( http://www.mytrendyphone.no/shop/universal-laptop-adapter-110641p.html ) som jeg fikk i går. Jeg valgte 19V, men når jeg tok den inn i PCen kom det noen gnister og den kortsluttet. Jeg valgte da en annen lader (også universal 19V), den varte i 30 minutt før PCen kortsluttet igjen. Etter det er PCen helt kaputt. Når jeg skrur den på, med lader i, står den i 2 sekund, før den kortslutter. Det går ikke an å skru på PCen uten lader.

PCen jeg har er https://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_VivoBook_S550CB/#specifications , og som det står der, er det vel 19V som er korrekt. Står 15V på batteriet, men det er vel kanskje noe annet?

Så det jeg lurer på er først og fremst hva som sannsynligvis må fikses på PCen, hvor mye det koster og gjerne hvilke rettigheter jeg har i forhold til erstatning fra mytrendyphone evt. reklamasjon? Kjøpte PCen i utlandet og tror ikke jeg kan reklamere til ASUS av den grunnen?

På forhånd takk for hjelp smile1.png

Hvorfor skiftet du adapter innledningsvis?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det fungerte ikke med original ASUS-lader heller. Tror mer og mer at det dreier seg om hovedkortet..

Men laderen(e) dine funker jo ikke. Du har jo laget kortslutninger to ganger.

Batteri er tilkoplet ladekrets så du kan på ingen måte utelukke at det ikke har tatt skade (kortsluttet).

Forresten , hvorfor bruker du ikke original laderen fra Asus. Den er universell på nettspenning (100 - 240 volt vekselspenning) så du trenger bare bytte støpsel eller bruke et reiseadapter.

Fra Asus spesifikasjoner av medfølgende lader :

Input :

100 -240 V AC, 50/60 Hz universal

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tror ikke det er så mye mer du får gjort her, uten profesjonell assistanse.

Er det en ekstern strømstyringskrets (fra HKet) så kanskje man kan komme unna med 5-600kr + 7-800kr for reperasjonen. Tror det skal litt til før de finner frem loddebolten for å prøve å fikse noen åpenbare ødelagte diskrete komponenter (om det er dette som er problemet).

Så er nok rimelig høy sannsynlighet for at man må bytte HK.

Men det finnes også en viss sjanse for at det er noe vi har oversett, eller en mindre feil. I så tilfelle så vil det kanskje bare bli på 7-800kr.

Lenke til kommentar

Heisann,

Jeg kjøpte en universal lader ( http://www.mytrendyphone.no/shop/universal-laptop-adapter-110641p.html ) som jeg fikk i går. Jeg valgte 19V, men når jeg tok den inn i PCen kom det noen gnister og den kortsluttet. Jeg valgte da en annen lader (også universal 19V), den varte i 30 minutt før PCen kortsluttet igjen. Etter det er PCen helt kaputt. Når jeg skrur den på, med lader i, står den i 2 sekund, før den kortslutter. Det går ikke an å skru på PCen uten lader.

PCen jeg har er https://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_VivoBook_S550CB/#specifications , og som det står der, er det vel 19V som er korrekt. Står 15V på batteriet, men det er vel kanskje noe annet?

Så det jeg lurer på er først og fremst hva som sannsynligvis må fikses på PCen, hvor mye det koster og gjerne hvilke rettigheter jeg har i forhold til erstatning fra mytrendyphone evt. reklamasjon? Kjøpte PCen i utlandet og tror ikke jeg kan reklamere til ASUS av den grunnen?

På forhånd takk for hjelp smile1.png

Hvorfor skiftet du adapter innledningsvis?

Jeg ble frastjålet det originale adaptere på ferie.

Lenke til kommentar

Men laderen(e) dine funker jo ikke. Du har jo laget kortslutninger to ganger.

Batteri er tilkoplet ladekrets så du kan på ingen måte utelukke at det ikke har tatt skade (kortsluttet).

Forresten , hvorfor bruker du ikke original laderen fra Asus. Den er universell på nettspenning (100 - 240 volt vekselspenning) så du trenger bare bytte støpsel eller bruke et reiseadapter.

Fra Asus spesifikasjoner av medfølgende lader :

Input :

100 -240 V AC, 50/60 Hz universal

Den originale laderen jeg prøvde fungerer (men ikke på min PC selvfølgelig).

Som nevnt over ble jeg frastjålet den originale laderen. Kjipt at dette startet med det..

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så mye mer du får gjort her, uten profesjonell assistanse.

Er det en ekstern strømstyringskrets (fra HKet) så kanskje man kan komme unna med 5-600kr + 7-800kr for reperasjonen. Tror det skal litt til før de finner frem loddebolten for å prøve å fikse noen åpenbare ødelagte diskrete komponenter (om det er dette som er problemet).

Så er nok rimelig høy sannsynlighet for at man må bytte HK.

Men det finnes også en viss sjanse for at det er noe vi har oversett, eller en mindre feil. I så tilfelle så vil det kanskje bare bli på 7-800kr.

Har sendt inn skjema til ASUS nå, så får vi se. Noen som vet hvor mye et prisoverslag koster?

Får håpe det ikke er hovedkortet som må byttes, selv om det er mest sannsynlig.

Takk for svar :)

Tipper 3000 i prisoverslag for bytte av hovedkort, arbeid og evenuelt frakt.

Da er det iallefall verdt å bytte hovedkortet. Hvis det blir mye dyrere vurderer jeg å kjøpe en ny PC med garanti og evt. idiotforsikring :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er mulig ja. Kan kanskje hende du ødela ladekrets/strømforsyningskrets slik at den nå kun kan kjøre på batteri, og uten mulighet til å lade batteriet, så vil den bare funke en gang, en viss tid.

Men det kan også være at du bare skadet noen kondensatorer eller tilsvarende, slik at det tok lit tid før de var så ødelagte at ikke klarerer å filtrere switchefrekvensen, og dermed gjør maskinen så ustabil at den ikke kan starte.

Lenke til kommentar

Det er mulig ja. Kan kanskje hende du ødela ladekrets/strømforsyningskrets slik at den nå kun kan kjøre på batteri, og uten mulighet til å lade batteriet, så vil den bare funke en gang, en viss tid.

Men det kan også være at du bare skadet noen kondensatorer eller tilsvarende, slik at det tok lit tid før de var så ødelagte at ikke klarerer å filtrere switchefrekvensen, og dermed gjør maskinen så ustabil at den ikke kan starte.

Ok, takk. Er vel bare å bite i det sure eple og kjøpe en ny.

Se i denne tråden hvis du/dere vil bidra til kjøp av ny laptop:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569755 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...