Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kortslutning etter å ha prøvd universal lader

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg kjøpte en universal lader ( http://www.mytrendyphone.no/shop/universal-laptop-adapter-110641p.html ) som jeg fikk i går. Jeg valgte 19V, men når jeg tok den inn i PCen kom det noen gnister og den kortsluttet. Jeg valgte da en annen lader (også universal 19V), den varte i 30 minutt før PCen kortsluttet igjen. Etter det er PCen helt kaputt. Når jeg skrur den på, med lader i, står den i 2 sekund, før den kortslutter. Det går ikke an å skru på PCen uten lader.

PCen jeg har er https://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_VivoBook_S550CB/#specifications , og som det står der, er det vel 19V som er korrekt. Står 15V på batteriet, men det er vel kanskje noe annet?

Så det jeg lurer på er først og fremst hva som sannsynligvis må fikses på PCen, hvor mye det koster og gjerne hvilke rettigheter jeg har i forhold til erstatning fra mytrendyphone evt. reklamasjon? Kjøpte PCen i utlandet og tror ikke jeg kan reklamere til ASUS av den grunnen?

På forhånd takk for hjelp smile1.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er feil på laderen, så må du ta det med mytrendyphone. Men hvis problemet er at du koblet til med feil polaritet, så sliter du nok.

Det er tydeligvis feil på laderen, da jeg tolker at det er 19V som er korrekt.

Jeg skal sende inn laderen inn til sjekk på mandag, men stiller meg litt tvilende til at de gidder og punge ut for reparasjon av PCen, hvis jeg ikke har noen rettigheter da?

Siden du ikke har holdt deg til original utstyr står du svakt ift reklamasjon desverre.

Pleier å være tydlige informasjoner og varsler om dette med lader/tilkopling i manualer og garantibetingelser vedlagt.

Ok, takk for svar :)

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis feil på laderen, da jeg tolker at det er 19V som er korrekt

Det er jo bare å måle om den gir 19V. Men har du koblet med riktig polaritet (+ og -)?

Hmm, jeg har lite/null peiling på dette.

Men ser det står + og - der jeg plugger inn enden på laderen, men på selve pluggen står det ingenting bortsett fra ""CEN" på den ene siden? Trodde ikke det var forskjell på hvilken side jeg plugget den inn??

Vet heller ikke hvordan jeg kan måle det?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Laderen du har kjøpt kan du ikke bruke på din Asus maskin - maskina krever et adapter på 65W (3.42A) og adaptret du har kjøpt leverer 39.6W (2.5A) max og som du ser så leverer den faktisk under 2A på 19V.

Endret av GabrielV
Lenke til kommentar

Men ser det står + og - der jeg plugger inn enden på laderen, men på selve pluggen står det ingenting bortsett fra ""CEN" på den ene siden? Trodde ikke det var forskjell på hvilken side jeg plugget den inn??

CEN står for sentrum (midten av pluggen) og det er for å velge + eller - etter hva produktet krever. Det står ved siden av kontakten på PC-en og/eller under.

Lenke til kommentar

Laderen du har kjøpt kan du ikke bruke på din Asus maskin - maskina krever et adapter på 65W (3.42A) og adaptret du har kjøpt leverer 39.6W (2.5A) max og som du ser så leverer den faktisk under 2A på 19V.

Shit. Så da har jeg vel ingenting å klage på? Er vel ikke vits å sende inn laderen til sjekk en gang?

Men trodde ikke du kunne kortslutte PCen med mindre W og A ?

Noen ideer om hva som er ødelagt og hva som skal til for å fikse dette? Evt. ca. pris?

Lenke til kommentar

CEN står for sentrum (midten av pluggen) og det er for å velge + eller - etter hva produktet krever. Det står ved siden av kontakten på PC-en og/eller under.

DCIN

Det står ------- på venstre side av pluggen. Hva menes med det?

- - -

Er det vits at jeg prøver med samme lader med korrekt polaritet? Eller er PCen helt kaputt nå?

Lenke til kommentar

Som GabrielV skriver så er laderen for svak for din maskin. Og i tillegg er det 50% sjanse for at du har koblet feil. Er du skikkelig uheldig har du overbelastet/ødelagt laderen og skadet PC-en. Og det er da selvforskyldt....

Hvis jeg hadde koblet rett hadde dette gått fint? (Bare at Pcen ikke hadde ladet? )

Så da har jeg sikkert koblet feil. Skal PCen kortslutte sånn for det?

Lenke til kommentar

DCIN

Det står ------- på venstre side av pluggen. Hva menes med det?

- - -

Er det vits at jeg prøver med samme lader med korrekt polaritet? Eller er PCen helt kaputt nå?

19654_02_AC.DC-Symbols.jpg

Likestrøm inn

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Du kan ikke kortslutte pc'n med mindre strøm men pc'n vil garantert ikke virke optimalt i situasjoner hvor den krever mer strøm enn hva strømforsyningen klarer å levere.

Det er godt mulig at du kan klare å lade pc'n med et adapter som leverer 2A når maskina er slått av.

Problemet ditt er sikkert at du har feil polaritet på pluggen, legger ved et bilde som viser bortimot samme plugg som du har.

Pluggen til venstre har + i senter og - uttapå og pluggen til høyre har + uttapå og - i senter.

Det som er standard er at man bruker + i senter av pluggen - snu din riktig vei sånn at du får + i senter.

post-142899-0-04552900-1391861770_thumb.jpg

Endret av GabrielV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du bruker for svakt adapter så vil PCen ha for lav motstand for strømadapteret som i praksis blir det samme som en kortslutning for adapteret. Billige adaptere vil ikkevha gode kortslutning/overbelastningsvern og kan bli skadet.

Det er ikke reklamasjonsrett i utlandet som regel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke kortslutte pc'n med mindre strøm men pc'n vil garantert ikke virke optimalt i situasjoner hvor den krever mer strøm enn hva strømforsyningen klarer å levere.

Det er godt mulig at du kan klare å lade pc'n med et adapter som leverer 2A når maskina er slått av.

Problemet ditt er sikkert at du har feil polaritet på pluggen, legger ved et bilde som viser bortimot samme plugg som du har.

Pluggen til venstre har + i senter og - uttapå og pluggen til høyre har + uttapå og - i senter.

Det som er standard er at man bruker + i senter av pluggen - snu din riktig vei sånn at du får + i senter.

Takk for bra forklaring :)

Nå er det sånn at PCen ikke fungerer i det hele tatt nå. Hva er mest sannsynlig ødelagt? PCen må vel på reparasjon nå. Tørr du/dere å tippe pris på dette ca?

Kjipt dette, men ser jo nå at det er min egen feil..

Lenke til kommentar

Om du bruker for svakt adapter så vil PCen ha for lav motstand for strømadapteret som i praksis blir det samme som en kortslutning for adapteret. Billige adaptere vil ikkevha gode kortslutning/overbelastningsvern og kan bli skadet.

Det er ikke reklamasjonsrett i utlandet som regel.

Ok, takk, men ser jo at det ikke er det som er hovedproblemet nå. Problemet er jo at jeg har brukt pluggen feil vei.

Lenke til kommentar

Er du heldig har PC'n beskyttelse mot feil polaritet. En teknikk er at de kan ha en diode i sperreretning. Kobler du feil vei da vil strømadapteret kortsluttes og forhåpentligvis "gå i protect" før noe blir ødelagt. (Kortslutningsbeskyttelse).

Jeg aner ikke om PC`n har dette, men det tyder jo ikke på det når ingenting fungerer nå?

Det er vel ingenting annet jeg kan gjøre enn å sende den på reparasjon?

Lenke til kommentar

Reperasjon av en slik feil blir mest sannsynlig bytte av hovedkort - dette lønner seg sjeldent med mindre det er en dyr bærbar.

Hovedkort for en bærbar kommer oftest på rundt 1500-2500,- så må man regne et par timer jobb for å skifte som vel blir 1500,- ca avhengig av timepris til verkstedet, så da snakker man om 3-4000,- for reperasjon.

Som andre har sagt så har du trolig koblet polariteten på laderen feil. Det at laderen er for svak ødelegger sjelden maskinen, men det gjør maskinene ustabil, lader ikke, og gjør at den kan slå seg av om du belaster maskinen (f.eks spill/programmer).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...