ilpostino Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 For cirka et år siden kjøpte jeg en ASUS P8Z77-V LX, Intel Core i5-3470, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz og en Crucial m4 64GB. Maskinen har kjørt stabilt et års tid med Win7 pro. For cirka to uker siden døde SSD'en etter å ha vært ustabil en stund. Da jeg skulle sette inn en annen SSD og reinstallere OS'et fikk jeg ikke liv i maskinen. Den skrudde seg av etter et par sekunder. Jeg kom meg inn i BIOS et par ganer og så at temperaturen på prosessoren lå på cirka 90 grader og jeg regner med det er derfor maskinen skrudde seg av. Det er stock vifte på prosessoren i tilleg til en kabinettvifte som blåser inn luft fra baksiden i cirka samme høyde som prosessoren. Begge viftene blåser som normalt. Noen tips til hva det kan være? Skal sannsynligvis tilbake søndag og da skal jeg ta med en annen stock prosessorvifte jeg har liggende i tillegg til passiv kjøling. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Prøv å bytt ut pasta Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Stock i5 2500K vifte suser på kanskje 60-70 under load fra fabrikk. Ikke noe å skryte over. Men du kan jo kontrollere at alle fire låsepunktene til CPU-viften sitter slik de skal og at ingen av disse har hoppet ut av hullet sitt. Ellers så er det standardene: Fjern støv og se til at viften snurrer. Noe jeg regner med du allerede har gjort. Du kan jo også prøve å øke turtallet litt og se om det hjelper på. Legge til en vifte i front slik at du får flyttet et større volum med luft igjennom kabinett. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 (endret) For høg spenning på anlegget............. Utilsiktet ustabilitet. Komponenter dør og andre blir for varme. Regulator PSU? Et godt voltmeter kan gi svar. Endret 8. februar 2014 av sveinsel Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 (endret) en kabinettvifte som blåser inn luft fra baksiden i cirka samme høyde som prosessoren Kanskje også snu denne kabinettvifta.Vifter bak i kabinettet skal føre luft ut. Er hele gjennom luftings konseptet til atx kabinetter. Feil vei kan føre til hot spots og stillestående luft. Endret 8. februar 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Når den skrur seg av etter noen sekunder, så er det nok ikke luftstrøm som er problemet. Høres heller ut som det er manglende kontakt mellom kjøler og CPU som Thor sier, eller at det er hardwarefeil. Det kan jo ikke skade å resette bios, for å utelukke at noe har låst seg der (evt. ta ut batteriet noen sek). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå