Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger bil til max (100K)


TheGhost

Anbefalte innlegg

Heisan ;) Jeg er en mann som er 20 år gammel, og skal ha min første bil til max 100K. Jeg er ikke serlig flink til biler så derfor kunne jeg trenge deres hjelp her.

 

Jeg er altså på jakt etter en bil med god bagasjeplass å som er behaglig å sitte i for både de som sitter bak og forran. Sikter til 5seter :) Jeg tenker beinsin vil være det beste for meg, da jeg ikke har planer om å kjøre noen serlige lange distanser. Det kan hende jeg muligens tar å kjører til Sverige for en liten handletur osv.

 

Når det kommer til bensinbruk er jeg avhengi av at den ikke bruker så mye.bensin, så det hadde vært greit med en økonomisk bil. Sikter til stajsonsvogn :)

 

Reperasjon og vedlikehold: Når det kommer til dette temaet er jeg litt usikker, men jeg vil helst slippe å betale dyre deler for bilen om det tilfeldigvis skulle skje gå noe galt med den ;) Jeg ønsker en bil som er tatt litt vare på. Noen innspill?

 

Bilmerke: Der er det mange av vennene mine som sier at Fiat, Siat, Opel, og Alfa Romeo er noen skrapbiler, så jeg er litt usikker selv. Jeg kunne tenkt meg en Audi A4.

Noen tips? Takk på forhånd! :)

Endret av TheGhost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Premium biler som BMW, Audi og Mercedes koster å fikse, men dog får du mye kvalitet og. Men hvis du skal ha noe som går og går så hva med Toyota? Eks Avensis siden du vil ha stasjonsvogn? Er ikke akkurat mye futt i den men..

 

Jeg har BMW og er storfornøyd med det, men som sagt så koster delene. Men det er det søren meg verdt!

Lenke til kommentar

Tror jeg nesten skal hoppe over Toyotaen om jeg vil ha bilen i noen år. Den burde også være komfortabel med flytting, og ha mulighet til tilhenger bak. Hvordan kommer det til bensinbruk av denne Skodaen her? http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=46502846&reference=2014/2/vertical-3/03/6/465/028/46_1430220017.jpg Den har blitt kjørt 256.tusen km, så jeg lurer på om ikke det er for mye? Er det ikke noe sånne greier at du må kjøre full test på bilen om den har krysset 200.tusen KM? Ellers liker jeg bilen svært god. Skal ikke klage.

Endret av TheGhost
Lenke til kommentar

Om du skal ha bilen i lang tid framover burde du kikke mer etter biler md mindre kilometerstand.

 

Citroen C5, 109Hk, Diesel

http://www.finn.no/46461574

Denne bilen med denne motoren er skikkelig slitesterk, og denne har gått veldig lite. Den har en av markedets største bagasjerom. Vi har en slik som har gått 400000km, aldri byttet girkasse eller motor, og gikk gjennom EU uten en feil rett før jul. Sådan man tar vare på bilen og ikke herjer med bilen vil den holde lenge. Det er ingen sladde/rånebil da den har hydrauliske fjører, som er gode og holder lenge, bare man vedlikeholder bilen og ikke herjer med den.

 

Mange sier at Citroen er dritbiler og ting går i stykker "i ett sett". Dette var på de gamlere bilene. Dette har blitt mye bedre nå.

Lenke til kommentar

Hm, har sett mange Citroen biler bare plutselig stopper på motorveien om vintereren, så jeg er litt skeptisk. Men besinbruk er jeg på jakt etter litt nå. Som sagt vil jeg ha en som ikke slipper ut så mye. Så har det seg også at den Citroengen du linka til går på Diesel. Hvor mye dyrere er Diesel enn Bensin? Muligens jeg tar å kjører lange distanser også i fremtiden.

Endret av TheGhost
Lenke til kommentar

Nei det er egentlig ikke så vitkig for meg hvor stilig bilen er så lenge den har god plass å de greiene. Når det kommer til motroen er jeg litt usikker. Så økonomisk som mulig. Jeg tenker på en Ford, Skoda, eller en Passat. Bilen skal være manuell, med firhjulstrekk

Lenke til kommentar

Diesel er billigere enn bensin. Det at mange Citroener står om vinteren kan ha med at mange er gamle eller at fllk driter i å fikse noe før EU kontrollen. Vops så sitter du med regninger på 15000 ...

Det er viktig å ta vare på bilen, skifte/sjekke ut ting ettersom lyder oppstår. Dette er det skrekkelig få som gjør. Gjør du dette kommer du til å ha en kjempeflott bil i åresvis.

Et annet tips, om du vil påkoste aller minst mulig - Skift bilen når den har gått 150000km, det er her problemer begynner å oppstå, det opplevde vi, med to av våre C5'er. Vi har hatt to fordi vi skiftet fra bensin til diesel. Jeg mener ikke at alle problemene kommer på 150000km, men at det er her ting begynner å oppstå.

 

Til slutt; Citroen hadde mange "barndomssykdommer" på gamlere biler, men dette er så godt som borte på de nyere bilene, Citroen har gjort stort her. Vi har hatt 3 C5'er totalt, to av den jeg linka til, og en av den nyere versjonen. Vi har også en DS5, stilig bil, men langt unna budsjettet ditt. Vi har hatt lite kostnader, så lite at slekt og venner er sjokkert over hvor lite vi har påkosta bilen, iforhokd til dems Passat, Skoda, Mondeo, osv. Deler er heller ikke av de dyreste slagene.

Lenke til kommentar

Nei det er egentlig ikke så vitkig for meg hvor stilig bilen er så lenge den har god plass å de greiene. Når det kommer til motroen er jeg litt usikker. Så økonomisk som mulig. Jeg tenker på en Ford, Skoda, eller en Passat. Bilen skal være manuell, med firhjulstrekk

 

Ok, så økonomisk som mulig firehjulsstrekk og god plass.

Du har ikke tenkt på Subaru? Om 4x4 er viktig for deg så er det de som kommer best ut i tester iforhold til firehjulsstrekk, + pålitelige boxer motorer som går og går. Er jo evighetsmaskiner det der, veldig pålitetlige biler.

 

Men om det er totalt uaktelt, er det jo veldig mange som skryter av Skoda.

Lenke til kommentar

Firehjulsdrift er kjekt det, men det fordyrer og begrenser utvalget en del. Audi A4 som du nevner i post 1 får man med 4WD, det samme gjelder VW Passat, og Skoda Oktavia, mens av andre du har nevnt får man ikke Ford Focus, eller Toyota Avensis med dette. De har forhjulstrekk.

Lenke til kommentar

Det er naturligvis fint med 4WD, men du må samtidig tenke litt på hvor ofte du egentlig får bruk for det. Her hvor jeg bor - på en svær ås, så er det fint å ha - men jeg trenger det egentlig ikke mer enn 3-4 dager i året. Klarer meg derfor fint med fremhjulsdrift.

 

Det er naturligvis noe å tenke på, siden det tross alt er et litt fordyrende ledd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...