Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Holder vitaminer deg egentlig frisk?

screenman

Anbefalte innlegg

Som mange sikkert har erfart selv, så blir barn ofte fortalt som små at man ved å spise grønnsakene sine, og tar vitaminene sine, så holder man seg frisk.

Men er det noe særlig mye med sannhet i dette?

La oss si at jeg kloner meg selv, og min klone og jeg spiser og drikker akkurat det samme, i samme mengde og gjør alt annet helt identisk det samme.

Det eneste vi gjør forskjellig er at jeg tar anbefalt dose av alle vitaminer som man bør få i seg, mens min klone ikke gjør dette.

Vi blir så begge smittet med et omgangssyke virus.

Vil jeg da som tar vitaminer ha større sjanse til å faktisk ikke bli syk, mens min klone vil bli syk? Eller at jeg kanskje opplever omgangssyken lettere å komme meg gjennom enn det min klone gjør?

Eller vil begge bli syke, og i like stor grad?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si at jeg kloner meg selv, og min klone og jeg spiser og drikker akkurat det samme, i samme mengde og gjør alt annet helt identisk det samme.

Det eneste vi gjør forskjellig er at jeg tar anbefalt dose av alle vitaminer som man bør få i seg, mens min klone ikke gjør dette.

Har kosten deres mangel på næring, så vil det trolig ha en gunstig effekt å ta vitaminer. Med nok vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer har kroppen bedre immunforsvar, og blir den først syk eller smittet, så har den bedre forutsetninger til å lege seg igjen. Mindre syk, fortere frisk.

Men hvis begge får i seg tilstrekkelig med næringsstoffer uansett, så er det ingen forskjell. Utover normalbehovet er det ikke nødvendigvis en positiv effekt av å tilføre mer. Noen stoffer kan man få for mye av og skade kroppen. Hvis du i tillegg tar kunstige vitaminer, så er det en viss mulighet for at disse virker på en annen måte enn tilsvarende stoffer som finnes i maten.

De fleste mennesker i Norge får nok næring gjennom maten. Den som slanker seg eller har dårlig kosthold bør vurdere tilskudd. For andre kan kunstig tilskudd være til mer skade enn gagn.

https://www.google.com/search?q=skadelig%20vitaminer

Lenke til kommentar

Vi blir så begge smittet med et omgangssyke virus.

Vil jeg da som tar vitaminer ha større sjanse til å faktisk ikke bli syk, mens min klone vil bli syk? Eller at jeg kanskje opplever omgangssyken lettere å komme meg gjennom enn det min klone gjør?

Eller vil begge bli syke, og i like stor grad?

Svaret er ja og nei. Du som tar vitaminer vil få i deg en større dose D-vitamin enn klonen din og dette er kjent for å styrke immunforsvaret. Immunforsvaret klarer ikke alltid å forhindre en virusinfeksjon, men symptomene kan utarte seg vesentlig mildere enn hos en med D-vitamin mangel. I mørke Norge skal det et relativt strukturert kosthold til for å bevare et godt D-vitaminnivå gjennom vinteren. Det er mest sannsynlig derfor så uhyre mange blir syke når influensavirusene begynner å herje rundt disse tider og i de neste to månedene siden nordmenn flest er for dårlige til å spise fet fisk som er rik på D-vitamin. Man skal spise fet fisk 2-3 ganger i uken for å bevare nivået fra sommeren frem til neste sommer. Derfor anbefales det et daglig inntak på 10 µg D-vitamin gjennom hele året for voksne personer siden de aller færreste spiser så mye (fet) fisk. Dette gjøres via god gammel tran eller piller.

Spørsmålet ditt blir uansett litt i overkant spekulativt. For hvis dere begge har et godt kosthold og får i dere de næringsstoffene, vitaminene og mineralene dere trenger vil ikke tilskuddet ditt av ytterligere vitaminer hjelpe noe nevneverdig. I værste fall kan du få for mye av noe, og det igjen kan bringe med seg uønskede bivirkninger. I ekstreme doser kan noen av disse faktisk være svært alvorlige.

Andre vitaminer som B, A og C-vitamin finnes i mange fler matvarer enn D-vitamin så disse er det mer sannsynlig at vi får i oss gjennom kostholdet uten at vi tenker spesielt på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...