Atmosphere Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 - Bor i Barcelona med samboer - Folkeregistrert i Norge - Skattemessig bosatt i Norge (jobber offshore). Inntekt på sokkelen skattes til Norge ihht. skatteavtale mellom Spaniaog Norge - Ingen bolig i Norge - Norsk statsborger Jeg er bare i Norge når jeg er offshore, evt. en dag eller to etter, men uansett langt mindre enn halve året. Hva må til for at jeg kan kreve pendlerfradrag (dvs. trekke fra flybilletter på selvangivelsen, 1.5 km gjelder vel ikke her siden jeg ikke kjører?). Evt. andre fradrag? Tenkte å ringe advokaten min i Norge, men vil bare ha litt info først .. Håper det er noen smarte jurister her som har lyst på en liten nøtt Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Du får aldri trekke fra flybillettene direkte på selvangivelsen, men må regne kilometer. Videre regner man avstandsfradraget ut fra korteste avstand med vei eller rutegående transportmiddel på land eller vann som teller. Se følgende fra Lignings-ABC: 4.4.2 Rutegående fly og helikopterSelv om skattyter reiser en strekning med rutegående fly eller helikopter, er det den korteste avstand med vei eller rutegående transportmiddel på land eller sjø/vann som skal legges til grunn ved beregning av avstandsfradraget for denne strekningen. Dette gjelder både for arbeidsreiser og besøksreiser. Om anledning til å velge fradrag for faktiske kostnader til fly i stedet for avstandsfradrag for besøksreiser, se emnet «Merkostnader – besøksreiser til hjemmet». Hvis arbeidsgiver finansierer hele eller deler av transporten skal denne strekningen som hovedregel ikke regnes med. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 (endret) Takk. Arbeidsgiver dekker ikke reise, utenom fra Stavanger til rigg. Grunnen til at jeg spurte ang. flybilletter er at jeg leste noe om det her: http://www.abcnyheter.no/skatt/faktainnhold/090127/dette-kan-pendlere-trekke-fra Må jeg melde utflytting for å få pendlerfradrag? Hvordan er definisjonen på at hjemmet mitt er i Spania? At jeg har en leilighet i Spania, og ikke en i Norge? Stavanger til Barcelona er rett rundt 2600 km hvis man kjører. La oss si 5000 km t/r, 8 hjemreiser i året. 40 000 km * 1.50 (kr/km)=60 000 kroner ? Endret 7. februar 2014 av Atmosphere Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Definisjonen på "hjemmet" som utgangspunkt for arbeidsreise er hvor du overnatter før/etter reisen, se Lignings-ABC, «Reise – avgrensning mellom arbeidsreiser, besøksreiser og yrkesreiser», pkt. 2.6.. Standardfradraget "spiser" de faktiske kostnadene til flybilletter, slik at det bare vil være aktuelt å kreve merfradrag hvis du har besøksreiser med fly eller lengre total reisestrekning (hvis du har reisestrekning over 50k km per år kan du få utvidet 0,70-satsen til 1,50 hvis du har høye nok flyutgifter). Utregningen din ser riktig ut, bortsett fra at du må trekke fra bunnfradraget på 13 950,- kr. Det må vel også tas forbehold om at Stavanger-Barcelona langs vei faktisk er kortest (instinktivt sett ville jeg antatt at det kunne vært kortere med båt). Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 (endret) Jeg må vel melde flytting? Vil uansett være "tvunget" medlem av Folketrygden, siden jeg jobber på sokkelen og min arbeidsgiver betaler arbeidsgiveravgift. Så vidt jeg kan se vil jeg være skattemessig bosatt i Norge pga. av at jeg tjener penger her (ift. skatteavtalen). Da får jeg òg minstefradrag? Nå har jeg "alltid" vært student uten å eie en vegg å ha nåla i, så skatten min har alltid vært rett frem. Slik det er nå er vel minstefradrag på 85 000 kroner ish, og jeg må da trekke fra mer enn dette for at det skal ha noen "effekt"? Renter på studielån, fagforening, km godtgjørelse, diett mm. Hva er standardfradrag og ettårsregelen? Ser at dette kommer opp når jeg Googler problemstillingen? Endret 8. februar 2014 av Atmosphere Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 8. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2014 Noen flere innspill? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 1) Du må ikke melde flytting. Spørsmålet er hvor du reiser til arbeid fra, ikke hvor du er folkeregistrert bosatt. 2) Hvorvidt du får minstefradrag kommer an på om du er bosatt i riket etter skattelovens regler. Det er ikke nok at arbeidsinntekten din er skattepliktig hit. Det er imidlertid svært vanskelig å få status som skattemessig utvandret, så du vil antagelig få fullt minstefradrag. 3) Minstefradraget er ment å være et standardfradrag "alle" får som skal dekke de aller fleste kostnader knyttet til det å skaffe seg arbeidsinntekt. Minstefradraget "spiser" dermed de fleste slike kostnader, med unntak av reisefradraget og fagforeningsfradraget. Renter mv er ikke inkludert i minstefradraget, dette kommer i tillegg. Hvis du har høyere kostnader enn minstefradraget kan du kreve dekket faktiske kostnader i stedet. 4) "Standardfradrag" er et begrep som brukes om (bl.a.) minstefradrag og reisefradrag. Det betyr at du får et standardisert fradrag på en viss sum (minstefradraget: 43 % av lønnsinntekt, men innenfor visse grenser - reisefradraget, 1,50 kr per kilometer inntil 50k, 0,70 kr etter 50k). Du slipper å dokumentere hva slags faktiske kostnader du har. Ettårsregelen gjelder personer som er bosatt i Norge, men som er i varig arbeid i utlandet, jfr. skatteloven § 2-1 (10). Du er i arbeid på norsk sokkel og kan dermed ikke påberope deg dette unntaket. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 8. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2014 (endret) Tusen takk for god hjelp! Hva omfatter minstefradrag? Ikke fradrag for fagforening og pendling altså -- da er jo det helt fantastisk. Finnes det en oversikt online over vanlige fradrag utenom minstefradrag? Endret 8. februar 2014 av Atmosphere Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Minstefradrag omfatter de aller fleste kostnader du har pådratt deg med det formål å skaffe deg eller beholde arbeidsinntekt. Skatteetaten har utgitt en fradragsveileder som tar for seg de mest vanlige fradragene. Andre fradrag kan du lese om her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå