Gå til innhold

kjøling av 2600k cpu

ben10

Anbefalte innlegg

Hei har en 2600k som er kjøpt i 2011 har aldri klokket den men mitt problem er at den blir veldig varm først tok jeg et kort og dro kjøle pasta over cpu og da fikk jeg en temp på 90 grader så prøvde jeg med en ert midt på cpu men da ble tempen på 98 grader med prime 95 er det normalt at det blir så varmt jeg bruker coolermaster 212 evo, lurer litt på hva jeg kan gjøre er ikke sikker på hva cpuen tåler tips er velkommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hørtes veldig varmt ut, er det ved load eller er det ved idle?
Hvordan er luftgjennomstrømningen ellers i kabinettet?

Jeg hadde gjort følgende:

1) Rengjort kabinettet skikkelig med trykkluft.
2) Tatt av cpu kjøleren og rengjort både den og cpu overflaten grundig med isopropanol. Bruk en q-tip og ha litt* isopropanol på, tørk forsiktig av overflaten. Gjenta med rene q-tips helt til overflaten(e) er helt rene.
3) Sett på plass kjøleren. Bruk en god kjølepasta, jeg bruker Akasa 455. God og dårlig kjølepasta kan utgjøre en stor forskjell. Legg en "ert" av passe størrelse midt på cpu og klem cpu kjøleren nedpå. Pass på at du ikke tar den av og setter den på igjen, da lager du luftbobler som bidrar til mindre effektiv kjøling.
4) 212 Evo er en høy, stor og tung kjøler. Hvis den ikke monteres skikkelig kan den glippe. Skru den fast på følgende måte: Skru først en skrue et par runder rundt, skru så skruen som er diagonalt fra den første skruen tilsvarende, 1-2 runder er bra. Gjenta dette til alle skruene sitter. Dette gjør at kjøleren sitter godt med jevn fordeling av trykk på cpu platen. Hvis du skrur en skrue helt fast først, og gjentar dette på alle skruene får du en kjøler som sitter feil.
5) Sjekket at øvrige vifter fungerer og er montert riktig vei.
6) Sjekk cpu temp og se om den er blitt bedre.

* Jeg pleier å dyppe q-tipen i isopropanol, så tørker jeg av q-tipen på et vanlig papir slik at den bare er litt fuktig. Husk å la cpu og kjøler tørke skikkelig før du går videre å har på ny kjølepasta.

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar

Hei takk for svar jeg har rengjort kabinett det er et corsair graphite 600 tm midi tårn, og de gangene jeg har rengjort cpu har jeg brukt articlean 1 og 2 som de selger hos komplett og jeg har brukt noctua nt h1 kjølepasta og så har jeg montert kjøleren som du har beskrevet men som jeg har nevnt er det liten forskjell på temp uansett om jeg velger å bruke ert metoden eller om jeg sprer pastaen utover med et kort, men jeg merker at selv om jeg skrur kjøleren helt til kan jeg fremdeles vri kjøletårnet frem og tilbake litt usikker om det skal være sånn, det er første gang jeg prøver denne kjøleren så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Ifølge hw monitor er det ingen høy temp i kabinettet det er bare cpu som er veldig varm. håper noen kan gi noen gode råd på hva jeg kan ha gjort feil.

Lenke til kommentar

Høres ut som feilmontering..

Du har satt "bakplaten" bak hovedkortet? Skrudd de 4 skruene med skrue hull på toppen fast i denne "bakplaten" ?

Så satt kjøleren på, og så den dere X til fire skruehullene og teitet litt og litt, akkurat som du gjør på en bil når du skal sette fest hjulet igjen?

Du må også se at X kommer i hullet, altså i midten av X skal treffe et lite hull på cpu kjøleren slik at kjøleren ikke klarer å vandre noe mer en maks en halv mm ?

Den dere X har også 3 posisjoner du må justerer skurene på?

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Hei er nok ikke feilmontering har fulgt bruks anvisning og monterte først bak platen og så monterte jeg kjøleren men det virker som om kjøleren ikke sitter helt fast hadde en zalman kjøler tidligere men byttet til coolermaster da den fikk bedre score hos de som har testet den og lavere temp men synes det er litt rart at når den er skrudd fast så kan man fremdeles vri den fra side til side.

Lenke til kommentar

Altså hvis man skal kødde såå mye for å få fast den kjøleren så skal man også ha med i reineskapet ar flere typer pasta skal ha mange timer innkjøring før de får full effekt. Det er spesielt for de harde typene.

Husk også at CPU er keramisk hard. Kopper og aluminium blir i forhold bløtt. En feilmontering eller vipping av kjøleren kan ha satt spor sånn at kontaktflata er blitt ujevn, og kjøleren blir stående å vippe.

En liten stål-rettholt over kontaktflata på kjøler vil avsløre store hakk når man holder opp mot lyset.

Edit:

""men jeg merker at selv om jeg skrur kjøleren helt til kan jeg fremdeles vri kjøletårnet frem og tilbake litt usikker om det skal være sånn, det er første gang jeg prøver denne kjøleren så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Ifølge hw monitor er det ingen høy temp i kabinettet det er bare cpu som er veldig varm. håper noen kan gi noen gode råd på hva jeg kan ha gjort feil.""

Slutt å herje, prøve, vippe, bikke, vri og riste når kjøleren er montert!! :green:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...