Crossfit Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Hei. Jeg skal ha privatisteksamen i informasjonsteknologi 1 til våren. Jeg har lest litt over halve boka til nå, og stoffet virker ganske greit og interessant. Jeg har brukt Dreamweaver og HTML litt før. Problemet mitt er når det kommer til programmer som SQL og databasemodellering. Jeg har aldri vært borti noe sånt før. går det an å laste det ned gratis? er det vanskelig og tidskrevende å lære? Hvis det er noen andre som har tatt dette faget som privatist, så lurer jeg på hvor dere skaffer programmer fra og hvilke dere har brukt? Del gjerne erfaring fra eksamen. Setter stor pris på alle svar Lenke til kommentar
quantum Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 (endret) Databasemodellering og SQL er abstrakte begreper og kan vanskelig lastes ned ;-) Derimot fins masse info på nettet, og det fins mange gode RDBMS'er som kan lastes ned og brukes til diverse læringsformål. Den desidert mest utbredte RDBMS (Relational Database Management System - http://en.wikipedia.org/wiki/RDBMS) er nok MySQL. MySQL har mange issues som gjør at jeg foretrekker å styre unna, men hvis man setter seg inn i hva disse innebærer har man faktisk allerede lært en del. Dessuten er det nok slik at mye interessant stoff på nettet om emnet er orientert mot MySQL, og da kan det være et greit sted å starte. Andre enkle og greie varianter man kan laste ned er PostgreSQL, Derby, H2, SqlLite. Antar Microsofts SQL server også kanskje er tilgjengelig i en eller annen gratis-form? Access hadde jeg holdt meg unna. Etter min mening er det to helt fundamentale prinsipper man må ha kjennskap til for å forstå hvordan man bruker en relasjonsdatabase. Det ene er normalisering og det kan du lese om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Database_normalization. Videre må man forstå ACID-prinsippet som du kan lese om her http://en.wikipedia.org/wiki/ACID Relasjonsdatabaser brukes i stor grad i samspill med systemer utviklet i et eller annet programmeringsspråk, og disse er i dag gjerne objektorienterte. Objektorientering passer ikke så bra sammen med relasjonsmodellen, og man har derfor tidligere utviklet forskjellige varianter av objekt-databaser isteden. Dette har ikke blitt så utbredt og i dag bruker man noen ganger et mellomlag isteden kalt ORM (Object-relational-mapper), hvor Hibernate kanskje er den mest utbredte. De seinere åra har man også innenfor begrepet NoSQL kommed med en del alternative databasekonsepter mer eller mindre spisset inn mot ulike behov som relasjonsdatabaser ikke håndterer så bra. MongoDB f.eks. I tillegg til relasjonsdatabaser og sql kan det være greit å ha et lite overblikk over hva ORM og NoSQL innebærer, det gir en liten pekepinn i retning av relasjonsdatabasens svakheter. Til datamodellering fins en masse verktøy. Mange IDE (GUI'er med hjelpefunksjonalitet for ymse programmeringsspråk) har støtte for ER-modellering, eller UML, og kjøring av spørringer mot database. I tillegg fins enkeltstående verktøy også, jeg synes SQL Power Architect (ER) og SQL Squirrel (SQL) er greie. Dette er relativt enkle verktøy som får jobben gjort. De er basert på Java og JDBC, slik at de fungerer mot de fleste RDBMS'er. Skal du ikke borti Java-teknologi i det heletatt kan det hende det er enklere å se etter andre verktøy, men hvis du derimot skal lære Java også kan disse være midt i blinken. Eventuelt kan IDE-verktøy som Eclipse, Netbeans eller IntelliJ løse behovene du har. Endret 8. februar 2014 av quantum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå