Gå til innhold

Hatt kjøretimer med manuell, men vil bytte til automat


MinaNielsen

Anbefalte innlegg

Jeg har frem til nå hatt 20 kjøretimer, og kjørelæreren min sier at jeg trenger mange flere før jeg kan dra på glattkjøring, jeg har verken lyst eller økonomi til å ta lappen på manuell, jeg ville ta det på automat siden jeg rett og slett ikke takler manuell. Jeg har prøvd så godt jeg kan å bli bedre, siden jeg eventuelt hadde tenkt å gå videre med hjemmesykepleie, men jeg har ikke behovet for det lengre, og jeg har kjøpt en automat bil. Og jeg vet godt med megselv at jeg ikke kommer til å kjøpe meg eller kjøre en manuell bil uansett.

 

Så, hvis jeg bytter over til automate kjøretimer, må jeg ta de 7 obligatoriske timene på nytt, eller kan jeg bare ta et par kjøretimer på automat ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

min søster ombestemte seg midt i det obligatoriske timene til og ta førerkort på bare automat.

du trenger ikke de 7 obligatoriske timene på nytt tror jeg. du begynner der du var bare med automat. jo bedre du blir til og kjøre, jo mindre kjøretimer trenger du. det beste er og øvelseskjøre med mor eller far din privat. du sparer mye penger da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan som nevnt, bare bytte rett over, du trenger ikke å ta noe på nytt, men er du sikker på at problemet er med girsystemet på bilen? Man har ikke 20 timer, før glattkjøring. Å gire er ikke så vanskelig, for noen. Du bør kanskje se på hva som skaper problemet for deg, fremfor å omgå det. Er det giringen kjørelæreren klager på? Det hele høres litt rart ut for meg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde totalt 14 kjøretimer, og hadde bare automatbiler hjemme, så måtte ta mengdetreninga på kjøreskolen. Jeg irriterte meg over girspaken helt til dagen før oppkjøringen, og det var irritasjonen som skapte problemer for meg. Når jeg tenkte desperat på at giringen skulle bli silkemyk og sømløs så skapte det problemer og irritasjon.

 

Kjørelæreren min sa til meg oppvarmingstimen før oppkjøringen, "Ikke tenk på girspaken. Du girer mer enn godt nok, og langt bedre enn snittet". Når jeg droppet å tenke på problemet så var det ikke noe problem lengre. Ikke en eneste feil eller rykking under giringa på oppkjøringen. Helt perfekt og sømløs giring. Da begynte jeg å like manuell og har kjørt masse manuell etter det.

 

Prøv å ikke tenke på girspaken. Andre får til giringen, så hvorfor skal ikke du klare det?

Lenke til kommentar

1) Hva er det du synes er vanskelig med manuellgir? :)

 

2) Og hvordan holder det deg igjen?

 

3) Hvorfor sier kjørelærer du trenger så mange flere timer, er det pga. giringen, fordi du sliter med å gjøre flere ting når du ikke mestrer manuellgir eller fordi det er andre ting du må jobbe med og at kanskje det er vanskeligere å øve på når du ikke mestrer manuell gir?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du bør vurdere å ta lappen for manuell selv om du ikke har planer om å kjøpe manuelt gearet bil selv (eller flytte til USA). I mange situasjoner må du enten kjøre andres bil, eller leiebil, og da er det veldig praktisk å ha lov til å kjøre manuelt. Har du ingen som kan hjelpe deg litt, slik at du får trening med manuell uten å måtte bruke kjøretimer på det? Ellers er det ikke noe krav til at du må geare perfekt manuelt for å få lappen, det som er viktigst er at du bruker clutchen riktig.

Lenke til kommentar

Som flere her sier, dette klarer du!

 

Men det aller viktigste, finn deg noen som du kan øvelsekjøre med uten at det koster skjorta, for det er bare mengdetrening som skal til. Ingen klarer å bli en god sjåfør på 20 timer bak rattet. Det er veldig viktig å finne noen å øvelsekjøre med, selv hadde jeg sikkert 50t bak rattet før jeg begynte hos kjørelærer. trengte da 2 kjøretimer + oppvarmingstime. (+ det obligatoriske selvsagt)

 

Drit i om bilen hopper og harker, drit i om du kveler den, stryker ikke på slikt. Du får ikke feil på det heller.

 

Det som er viktig er at ting og tang du gjør med armer og ben ikke tar vekk fokuset ditt fra det som skjer rundt deg i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper veldig når man vet hvordan det henger sammen, hvis du forteller hva du sliter med (innlegget lenger oppe), så kan vi hjelpe og forklare det på en superenkel måte hvordan det fungerer. Hvis du bare ser noen pedaler og ikke vet hva som er bak så er det mye vanskeligere å lære, fordi da må du huske en fremgangsmåte, ikke basert på logikk, men pugging/hukommelse. Og når en av variablene da endres er det fort å "miste tellinga".

 

Det med manuellgir er egentlig veldig enkelt når du lærer det. Det virker som du har en kjørelærer som henger seg opp i ting som kanskje ikke er like relevant og dermed blir det dyrere. Den kjørelæreren jeg hadde oppfordrer elevene å kjøre mye hjemme, altså slik at det skal bli billigest mulig. Men noen kjøreskoler har en tendens til å ta altfor mange timer for å tjene mer.

Lenke til kommentar

For flertallet er vel ikke dette veien å gå, men for enkelte er det ikke sikkert det er så dumt, og snarere kanskje et tegn på god selvinnsikt og evne til å se egne begrensninger?

 

Alle er forskjellige, de fleste bruker i starten en urovekkende stor del av sin mentale kapasitet på å kjøre bilen rent teknisk, noe som gradvis endrer seg med trening. For de fleste blir det vel etterhvert enkelt og naturlig og kombinere trafikkforståelse og adferd med den tekniske delen. På den annen side blir man stort sett daglig ute på veiene påminnet om at dette med bilkjøring slett ikke faller seg enkelt og naturlig for alle.

 

Automatgir er generelt uglesett i Norge, selv om trenden er i ferd med å snu. Personlig ville jeg aldri vurdert å kun ta automatlappen, men jeg kommer heller aldri til å rakke ned på, eller prøve å overtale noen som ønsker det. Hvis det kan bidra til en fersk sjåfør med høyere fokus på trafikken, så er det flott, og for dem som sliter veldig med å få det til er det kanskje også penger spart og heller ta ny oppkjøring på et senere tidspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du bytter over til automatgir så treng du ikkje å ta nye kjøyretimer, kjøyretrening er kjøyretrening uavhengig av kva type gir bilen har.

 

Men før du bestemmer deg så bør du ta ein prat med kjøyrelæraren, er det i det heile tatt giringa som er problemet eller er det berre at du treng meir kjøyretrening?

 

Alt er ikkje berre rosenraudt med automatgir heller, f.eks så vil det å trykke på feil pedal gi ein heilt anna konsekvens enn på ein bil med manuellkasse. Med automatgir vil bilen akselerere inn i diverse hinder (youtube er fullt av videoer der amerikanere med automatgir kjøyrer gjennom butikkvindu), med manuellgir så vil akselerasjonen være mykje lavare sidan bilen ikkje girer sjølv.

 

 

 

Forøvrig så vil eg på det sterkaste anbefale at du prøver å ta førerkortet med manuellgir dersom du har tenkt å bli heimesjukepleier.

I dette yrket er det svært mykje bilkjøyring, og vanligvis så får du tildelt ein firmabil. Dersom denne bilen er ein bil med automatgir så vil du rett og slett ikkje være kvalifisert til jobben før arbeidsgiver eventuellt kjøper ny bil med automatgir.

Det er greit nok at du i privat samanheng berre skal kjøyre bil med automatgir, men du kan ikkje vite kva bil du får tildelt i yrkeslivet.

Lenke til kommentar

 

 

Automatgir er generelt uglesett i Norge, selv om trenden er i ferd med å snu.

 

Idag er ikke automatgir uglesett blant norske bilister, den trenden er vel snudd for mange år siden. Andelen av nybiler som selges med automatgir er stadig økende og prisforskjell automat vs manuell blir stadig mindre.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Eg hadde litt av same problemet som trådstartar. Vi hadde ikkje manuelt gir heime og eg hadde ikkje råd til fleire enn ein 14 timar, og når den einaste bilen som var ledig hjå køyreskulen dei dagane eg kunne var automatbilen, så blei det automatlappen. Manuellappen får eg ta seinare når eg ikkje er student. Det er litt upraktisk, det skal eg vedgå, men om eg treng det, køyrer eg som sagt opp seinare når eg kan gire betre. Med automatlappen har eg fått den køyretreninga eg treng, og er kjenner meg trygg og sjølvsikker i trafikken. Eg prøvde manuelt gir for ei tid tilbake og det var ikkje noko problem no lenger.

 

Men det går litt på korleis eg kjenner meg. Eg nemner ikkje at eg berre har automatlappen. Eg tykkjer det er dritflautt, for å seia det som det er.

Endret av Alecs
Lenke til kommentar

Montro hva slags forelegg man får hvis man kjører manuell med kun automatlappen? Eller om det i det hele tatt blir sjekket under en kontroll?

 

Det samme forelegget som alle andre som kjører et kjøretøy de ikke har førerkort for å kjøre. Og siden "kun automat" er en merknad på førerkortet (akkurat som "kun med briller") blir det sjekket hver gang noen ser på førerkortet ditt. Ikke er det særlig vanskelig å se om bilen du kjører er automatgearet heller.

 

(For min del hadde jeg sett rart på noen som hadde begrensning til automat, på samme måte som jeg ser rart på personer som tar en bachelorgrad i noe de har forutsetninger og evner til å ta en mastergrad i.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...