Visvass Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Hei, Jeg skal ha meg en ny spill PC. Jeg er ikke noe hardcore spiller lengre, det viktige for meg er at den er rask, stabil og at det ikke er noe tull. Ser allikevel frem til å spille litt BF4. Budsjett ca kr 8000,- Hva mener dere om denne PC'en fra Komplett http://www.komplett.no/komplett-gamer-i30-crazy-edition/10788 Jeg kan bygge PC'en selv, men tenkte egentlig at jeg skulle slippe da det er noen år siden sist. 1. Er det noen klare svakheter der jeg bør endre på komponenter? 2. Hvor mye er det å spare på å bygge selv? Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Satyrion Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 grei PC det, er ikke mye å spare på å bygge selv Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Den PC-en har kun ett lagringsmedium, en 120GB SSD. Du bør legge på en harddisk. Du får 1TB til 499. Vet ikke hva du har av utstyr fra før, men den inkluderer tastatur, men ikke mus, skjerm eller headset. Dette kan du endre selv. Legg også merke til at du ikke kan overklokke CPU-en med den PC-en. Ikke at jeg tror det er noe du bryr deg om, men det er lurt å merke seg. Du sparer litt på å bygge selv, men den der er på 20% salg og er vel en ganske bra deal. Grunnen til at de fleste bygger er fordi de synes det er en morsom hobby og de vil ha noe de er stolte over, ikke fordi de vil spare penger. Kan også være greit å kunne litt om PC-deler når du etter hvert skal oppgradere. Men den tiden det tar for en førstegangsbygger å sette sammen PC-en er ikke verdt de kronene du sparer fra et rent økonomisk perspektiv, nei. Bedre timelønn på Rema Lenke til kommentar
Visvass Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Takk for svar! Jeg lurer på om det kan være smart å gjøre noen endringer. 1. Endre CPU fra i5-4444 til i5-4670. Mellomlegget er kr 375,- 2. Endre SSD fra 120 GB til 240 GB. Mellomlegget er kr 600- Er også litt usikker på kabinetter og hovedkortet. Jeg bruker noen få kroner utover de 8000 dersom det er noe å hente. Setter pris på synspunkter.... Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 (endret) Du får ikke så veldig mye ut av å bytte CPU-en. Største forskjellen er at du får en del bedre integrert skjermkort, men det er helt irrelevant uansett fordi du har et dedikert skjermkort. Skal du bytte CPU bør du bytte til i5-4670k med hensikten å overklokke. Da bør du også skaffe deg bedre CPU-kjøling, og et Z87-hovedkort (overklokking koster en del og gir svært liten ytelsesforskjell). Kan være greit å ha litt mer enn 120GB SSD, ja. Selv har jeg over 600GB spredt på 3 SSD-er, men da har jeg alle spillene mine på dem. Mange har kun operativsystem på SSD, og da trenger du strengt tatt ikke mer enn 60GB. Kommer helt ann på hvor mye du er villig til å betale for raskere loading times i spillene dine. Hvis du laster ned filmer eller lagrer bilder og slikt på PC-en bør du absolutt skaffe deg en harddisk (HDD). Disse gir mye mer lagringsplass for pengene, men er også litt tregere enn SSD. 240GB er veldig lite total lagringsplass i dag. Endret 7. februar 2014 av moby_duck 1 Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Du kan få ganske mye mer cpu-ytelse av å bytte til en 4670K. Spesielt hvis du overklokker. Men da må du vel også bytte hovedkort til Z87. (Hvis du skal overklokke) Lenke til kommentar
Sn1ken Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 (endret) Du får en mye raskere disk om du bytter til 240 GB. 60000 IOPS vs 35000 IOPS er stor forskjell. I tillegg har du dobbelt av skrivehastigheten. Så ville jeg valgt en K prosessor som er nevnt over om jeg skulle gjort en noe med CPU Endret 7. februar 2014 av Sn1ken Lenke til kommentar
Visvass Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Ok, jeg kommer ikke til å overklokke så da beholder jeg i5-4444. Jeg følger rådet og går for en HDD i tillegg til SSD. Er denne HDD'en grei til lagring? WD Desktop Green 1TB SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), RPM = IntelliPower, 64MB, 3.5" [info] Er det da noe poeng å endre SSD fra 120 GB til 240GB? Forskjell i hastighet tydeligvis? Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Ytelsesforskjellen mellom 120GB og 240GB er minimal. En 120GB SSD vil være 10 ganger raskere enn en HDD. 240GB SSD er kanskje 5% raskere enn 120GB. Det du må spørre deg selv er hvor mange og hvor store spill du kommer til å installere og om du vil ha alle på en SSD. Husk også at det er veldig enkelt å sette inn en ekstra SSD senere hvis det er nødvendig. Den harddisken er helt grei. Jeg hadde valgt Seagate Barracuda 1TB (koster 479), men er ingen særlig forskjell så vidt jeg kan se. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 grei PC det, er ikke mye å spare på å bygge selv Nei, men det er lærerikt, du sparer litt penger selv om det nå ikke er snakk om så ille mye som det kunne være før, og det er gøy. Generelt sett så er det best å gjøre jobben selv, men det som er ett stort pluss når du lar komplett gjøre jobben for deg er dette med at du får 3 års garanti. Det digger jeg, men ellers så sverger jeg til å bygge maskinene selv Lenke til kommentar
Sn1ken Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Om du ikke har behov for mer enn 128GB SSD ville jeg endret til denne: http://www.komplett.no/samsung-ssd-840-evo-120gb-oem/791617?CKS=PCW#!tab:extra (+116kr) Lenke til kommentar
Visvass Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Da var PC bestilt. Tusen takk for all hjelp. Endret til Samsung SSD Takk. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 At du endret til Samsung SSD var klokt av deg! Håper at du blir fornøyd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå