Gå til innhold

Valentins date; 3-retter

Zeelot

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage mat til dama på valentinsdag.

Hvor kjøper jeg den beste indrefileten i Oslo? Helst et dyr som er slaktet samme dagen

Hvordan steker jeg biff helt perfekt? Og hvilke grønnsaker burde jeg ha til? Sopp og asparges surret i bacon?

Hva er en god forrett til biff? blir det helt off å lage chicken satay til forrett?

Hvordan lager jeg creme brulete? Evnt tenkte jeg bare en oreo kake

Og hva er beste vinen til biff? Helst en billig en (lol)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dra til Strøm-Larsen på Thorsov/Sagene. Min erfaring er at biffen blir best (medium) dersom du først lager en skorpe på hver side - for deretter å steke biffen på en side til du ser saften piple ut på oversiden - deretter snur du biffen og gjentar prosedyren. Også hørt noen si at du steker biffen like mange minutter på hver side som tykkelsen av biffen i cm. Altså fire minutter på hver side dersom biffen er fire cm tykk.

Veldig fan av gratinert spinat med skogsbær og ovnsbakte poteter og tomat til. Gjerne asparges surret med bacon også.

Forrett får noen andre gi deg tips om og creme brulee har jeg bare laget fra pose som du koker opp, for deretter å sette kaldt og strø sukker over før servering. Lett og enkelt det.

Spør på polet om anbefaling om god og rimelig vin. Avhenger av hvilket dyr du velger. Eneste som er sikkert er at den skal være rød :)

Lenke til kommentar

Hvor kjøper jeg den beste indrefileten i Oslo? Helst et dyr som er slaktet samme dagen

Og hva er beste vinen til biff? Helst en billig en (lol)

Dette blir bra, dere.

hehe, kom kanskje ut litt feil :p Men jeg mener det er unødvendig med en dyr vin i 300kr+ klassen

så en vin til rundt 120kr tenkte jeg

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville servert en enkel salat med en frisk dressing og avsluttet med en fruktig dessert med innslag av sjokolade. Stikkord for en 3-retters med biff er å gjøre det aller meste så enkelt som mulig. Blir det for mye smak, for mye mat, for mye ting så blir det for komplisert og du kommer til å ende opp stappmett sovende på sofaen før du vet ordet av det.

Et konkret eksempel som burde være veldig overkommelig å lage:

Tomatsalat med mozarella: Kapp tomat, agurk, salat, avocado og mozeralla (fersk) i små biter og bland sammen. Dryss over litt salt og pepper + en dæsj olivenolje og noen få dråper sitron rett før servering. Lag beskjedne porsjoner.

Biff med stekte grønnsaker: Kjøp indrefilet som du steker etter ønske. Stek de grønnsakene du foretrekker f.eks squash, cherry-tomater, rødløk, champignon, broccoli. Det enkleste er å bare å steke de i en kjele ved siden av i 4-5 minutter på høy varme. Når de nærmer seg ferdig slenger du de sammen med biffen og lar de krydres av stekesjyen. Server med bernaise saus, men for all del dropp potetene. Prøv å unngå stivelse i det hele tatt siden dette vil gjøre magen tung og mett.

Til dessert kan du f.eks dyppe jordbær og/eller andre bær/frukt (syrlige) i flytende sjokolade og la de stivne på et brett med bakepapir og så legger du de bare i kjøleskapet til de skal serveres. Friskt, enkelt og etter litt god røvin og sjokolade kommer serotoninene til å flomme over før det bærer videre til horisontale aktiviteter på egnet sted :)

Ang. vin så kjøp etter gane. For folk som ikke er nevneverdig glad/interessert i vin pleier jeg å anbefale italiensk rødvin. Det er egentlig bare å kikke litt i avisene eller på f.eks www.aperitif.no etter anbefalinger. Du kan også bare spørre på vinmonopolet. Si du trenger en vin til under 150 som passer til biff, og at du ikke har noen særlig erfaring med vin så hjelper de deg gjerne til et greit valg.

Lenke til kommentar

Tenkte å lage mat til dama på valentinsdag.

hehe, kom kanskje ut litt feil :p Men jeg mener det er unødvendig med en dyr vin i 300kr+ klassen

Det er ikke det verste i forslaget ditt.

Hva?! Prøver du å si at det er en kobling mellom slakte- og konsumeringstidspunkt? :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ehm, dyr slaktet samme dagen? Hvorfor i all verden vil du ha det? Jo lengre kjøtt får henge, jo bedre er det (fram til det blir surt riktig nok). Og når du først skal bruke rimelig mye penger på mat, hvorfor ikke faktisk bruke litt penger på vin også? Finnes mye bra i prisklassen rundt 150 kroner riktignok, men det er ikke på den ene flasken vin du vil spare på tikroningene.

Uansett: Usikker på om biffmiddag egentlig er så veldig bra på valentine's, jeg ville sterkt vurdert noe lettere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...