Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Påkjørt - prisantydning?

Anbefalte innlegg

Ble igår påkjørt i et T-kryss der vanlig høyreregel gjelder. Jeg blinker til venstre og legger meg ut da en bil ikke overholder vikeplikten og dermed kjører inn i venstre side/bakside på min bil. Støtfangeren ble delvis avrevet/knekt, har fått en bulk i venstre hjulbue, det ene bakdekket er trolig kommet ut av forstilling(det står slik: /) mens det andre bakdekket er blitt klemt inn nede. Eksospotten er også klemt slik at den nå står slik: - og ikke slik: '. I tillegg ble side airbagen på venstre forsete utløst. Vett ikke om det er kommet noen andre skader på undersiden av bilen og lignende. Har ikke fått tak i takstmann til å vurdere skadene. Bilen er en polo 2001 modell, kjørt 106 000km, og i god stand. Hvordan tror dere utfallet av takstmann blir? Kan jeg risikere bilen blir kondemert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan absolutt risikere at bilen blir kondemnert. Det kan være skader under bilen som kan koste mye å fikse. Veldig mange småting som tilsammen gjør en stor sum, for eksempel airbagen. Ikke billig å erstatte airbag og kanskje hele setet (antar side-airbagen er i stolen?). Mange sånne ting kan gjøre at sluttsummen for å reparere blir høy. Noe mer konkret enn det er det veldig vanskelig å svare uten å se selve bilen, og gå over den nøyaktig.

Lenke til kommentar

Ved evt. kondemnering er det listepris som danner grunnlaget for utbetaling. (www.rodboka.no) Du kan påvirke utbetalingen noe om du kan dokumentere nye reparasjoner/deler. Dersom bilen blir kondemnert vil jeg anbefale deg å ta ut alt av verdi - stereo, felger osv - eneste er at du må sette inn noe nytt. Tar du av fine nye felger og setter på noe gammal drit påvirker ikke det prisen du får av takstmann.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke misforstår beskrivelsen helt, og verdien ligger i området Bradbury antyder så blir den kondemnert. Om du feks da har ca 40K å reparere for, så kommer man ikke veldig langt med dette på karosseriskade i dag.

Spesielt ikke når det også er airbag involvert, det er dyre deler, og man må i tillegg bytte setebelter, beltelåser, sensorer, og hele styringsenheten. Er det i tillegg ny fanger, evnt bakskjerm-skift, bakaksel med spindel og nav, hjul/dekk, eksos, etc, så er vi langt over.

Lenke til kommentar

Listepris og hva biler går for på finn er som oftest veldig ulik.

Jeg hadde et uhell med min passat. Takstmann ville gi meg 50 000 og grunnet dette med at jeg fikk tilsvarende bil på finn for samme sum.

Jeg skrev klage på hva takstmannen kom med å henviste til listepris hos møller mm, og jeg fikk da igjen 78 000, altså 28 000 mer enn hva takstmannen og forsikringen i utgangspunktet ville gi meg.

Endret av svortevik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må bare stemme i, og si at dette blir garantert kondemnering.

Ikke godta det første tilbudet de kommer med, og begynn å samle kvitteringer osv. for å bevise at den var i god stand.

Jeg ble påkjørt for en stund siden, og takstmannen fra forsikringselskapet begynte med: Ser jo at sånne biler ligger på en rundt 16000 på finn.no.

Fikk igjen 43000 etter at jeg hadde kranglet litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...