AnonymDiskusjon Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Hvordan er avhengighet og hjernen oppbygget? Hva er det som gjør at noen har tendenser til å bli mer avhengige enn andre? Er det genetikk, opplevelser i yngre alder, oppdragelse, traumer - i mangel på bedre forslag så lar jeg dere foreslå årsaker? Hva er behandlingsmetodene for avhengighet, og hva virker best, og er det en porsjon egeninnsats involvert i behandlingen? Nå fyrer jeg løs med et par fraser, kognitiv terapi, hypnose terapi og evt. andre former for terapi. Jeg har selv ingen rusproblemer, men har en tendens til å sitte en del timer foran pc og internett. Har en viss grad av spillavhengighet også. Og føler at jeg har en slags avhengighetsmodus i min hjerne. F.eks. så kan jeg bli ganske oppslukt av en ny ting jeg ikke har vært borti før. Men, det er også enkelte ting jeg har skrinlagt. F.eks. nettpoker, ja mye penger, men det krever jo en del evner. F.eks. skrapelodd, en dag oppdaget jeg at det var bare tull. Altså søker jeg nok etter ting som jeg mestrer bedre, så det er en viss porsjon fornuft i hvor jeg forblir. Samtidig kan jeg godt brenne av litt penger, og gjøre den klassiske tabben, og tro at jeg kan vinne tilbake ihvertfall tapet som jeg nettopp har gjort. Jeg trives med spill, men synes det er ubehagelig å være så fanget i det, når jeg finner tid til å engasjere meg i det, altså i forhold til tapene, men det går en del tid med, og mye av tiden er selvfølgelig underholdene og gøy. Spillbudsjettering er sikkert nyttig for de som spiller fast, men jeg synes ikke tallgymnastikk er det beste å bruke tiden på, kjedelig med andre ord. Selv om jeg er nokså smart og egentlig vet bedre, så lurer avhengigheten der alltid. Så hva gjør man med det? Anonymous poster hash: 973c4...621 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå