Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til geofag 2 om hva som er rett til eksamen?


Anbefalte innlegg

Hei ! Har spørsmål om geofag 2 muntlig eksamen

 

Jeg skal lage et tema og problemstilling før eksamen og sende til privatisteksamen.

Jeg leste på et forum at "Kandidaten skal ha med seg en prosjektoppgave innen hovedområdet i læreplanen som heter Geoforskning".

 

Men på Udir står det

Mitt spørsmål er om at jeg kan ha noe innen georessurser ? har dere også tips på det ? det står noe her nere men vil være 100 % sikkert og vill spørre dere også

 

Emner

Det er fire hovedområder i faget: Geoforskning, Jorda i forandring, Klimaendringer og
Georessurser. Alle kandidatene prøves i spørsmål i forbindelse med klima, havstrømmer eller
ozonlag gjennom eksamensoppgavens del 1. Eksamensoppgavens del 2 hentes fra ett annet
fagfelt innen hovedområdene Georessurser eller Geoforskning. I et samlet eksamenssett for
ett parti skal normalt alle hovedområdene prøves.
Refleksjon og fordypning
Refleksjon og fordypning blir særlig ivaretatt gjennom oppgaven gitt i forberedelsesdelen.
Det bør imidlertid også være noen slike muligheter i oppgavene i eksamensoppgavens del 2.
Eksamensoppgaven
Del 1 gis i forberedelsesdelen. Kandidaten får utdelt ulike kart og geofaglig informasjon om
klima, havstrømmer eller ozonlag. Dette skal analyseres og tolkes. Eksamen består av to
deler. Først gjør kandidaten greie for analysen og tolkingen av materialet fra del 1. Det kan
også stilles spørsmål i forbindelse med teori rundt disse fenomenene. Del 2 består av en
Side 2 av 2
oppgave som gis under eksamen. Den skal hentes fra et annet fagfelt innen hovedområdene
Georessurser eller Geoforskning.

Georessurser

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • beskrive hvordan forekomster av olje, kull og gass ble dannet, og hvordan de påvises og utvinnes
  • beskrive hvordan berggrunn og løsmasser i Norge utvinnes og utnyttes
  • drøfte problemer knyttet til ferskvann som ressurs i globalt perspektiv
  • gjøre rede for betydningen av vann som energikilde og illustrere energimengde med regneeksempler
  • beskrive utnyttelsen av de fornybare energikildene sol, vind, tidevann, bølger og geotermisk energi og drøfte hvilken betydning de har for energiforsyningen i framtiden
  • drøfte miljøproblemer knyttet til utnyttelse av georessurser og teknologien som blir brukt

Geoforskning

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjøre rede for problemstillinger, metoder og resultater i ett forskningsfelt innen geofag
  • planlegge, gjennomføre, presentere og vurdere forsknings- og feltarbeid i en geotop
  • beskrive prosessen fra observasjoner, modeller og værkart til ferdige værvarsler
  • utarbeide, presentere og vurdere daglig, lokalt værvarsel for en periode på én uke ved hjelp av værkart, satellittbilder og radarplott

 

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...