Sati Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Hei, jeg har et problem med nettet jeg ikke skjønner hvor kommer fra. Jeg har testet med tre forskjellige PC-er så langt. Stasjonær: Koblet til med kabel. Ustabilt, kommer til 80% på speedtest før måleren bare faller i bånn og den nekter å fortsette. Kan fortsatt bruke nettet, men ofte lastes ikke sider, ting må lastes inn på nytt etc. I følge PC-en er den tilkoblet nettet hele tiden men det føles som disconnects ganske ofte. Laptop 1: Denne går trådløst og da fungerer den helt fint. Tok kabelen fra stasjonære og koblet til og da fikk denne også problemer med å fullføre speedtest i likhet med den stasjonære. Laptop 2: Denne fungerer som den skal både trådløst og med samme kabel som ble brukt i stasjonær og laptop 1. Jeg tok USB-nettverkskortet som ble brukt på denne og puttet i den stasjonære men den hadde fremdeles de samme problemene. Har prøvd 3 forskjellige kabler og forskjellige utganger på routeren, fortsatt ingen løsning. Noen her inne som har peiling på hva det kan være? Jeg tenker at det kan være et routerproblem, men tenkte å rådføre meg her først før jeg kaster bort penger hvis det ikke er problemet Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 (endret) Siden trådløs og kablet fungerer på noen av maskinene, så høres det ut som at router er OK. På trådløs (stasjonær) så kan årsaken til problemet være signalstyrke eller trådløsdriver. Når det gjelder kablet nett, så ville jeg prøvd med en annen kabel og prøvd flere porter på routeren. For å se forbindelsen til router, så kan du åpne et kommandovindu (dosvindu/ledetekst) med CMD <enter>. Skriv ipconfig <enter> Se etter adressen til gateway. Den vil typisk være 192.168.1.1 e.l. Skriv så ping 192.168.1.1 -t Da sjekker du forsinkelse mellom PC og router. Med kabel skal den ligge på 1ms. Med en ok trådløsforbindelse ligger den normalt mellom 1-5ms uten annen trafikk på linjen. Endret 7. februar 2014 av Lars Dongeri Oppholdsnes Lenke til kommentar
Sati Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Hei, takk for raskt svar. Stasjonær får 0ms, laptop som nå går på trådløst ligger på 3ms Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Det er jo fine verdier. Du får sjekke om det blir noen endring når du får tregt nett. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Du kan også sjekke nettlinjen på samme vis. ping vg.no -t Lenke til kommentar
Sati Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Problemet er der hele tiden. Speedtest får jeg for eksempel ikke fullført verken på stasjonære eller laptop 1 med kabel, men tar jeg laptop 1 over til trådløst fungerer det som det skal. Pinger jeg vg mens speedtesten går er det 300-400 som er normalt og når speedtesten stopper å måle og synker mot 0 så pinger vg til 1-2ms. Forstår virkelig ikke hvor feilen ligger. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Kanskje greit å opplyse om hva slags router du har da.... Høres mest ut som det er routeren som ikke er helt tam.... Lenke til kommentar
Sati Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Routeren er en Zyxel P2812 fra Telenor. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Hva sier loggfilene til routeren? Restart av router? Firmware? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Da hadde jeg kontaktet Telenor og sagt at den er ødelagt, og bedt om å få tilsendt ny... Lenke til kommentar
Sati Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Har nyeste firmware og loggfilene sier ingenting. Restart har jeg såklart prøvd. Ringte Telenor, de nullstilte og kjørte noen tester og det virker som det fungerer foreløpig. Fikk beskjed om å teste over noen dager og ringe tilbake hvis problemene vedvarer så får jeg ny router. Satser på at problemet ligger i routeren og at det løser seg, takk for all hjelp så langt Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 For sikkerhets skyld kan du også scanne datamaskinene for virus etc: http://housecall.trendmicro.com/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå