Kimlorentz Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Jeg skal prøve å utvikle en dc motor kontroller med bruk av raspberry pi og en berøringsskjerm. Programmet må være brukervennlig for de som ikke kan programmering, så da blir det et ferdig program med knapper på som kan brukes til å styre motor, ventiler osv. Hvilket program kan brukes til å lage noe slikt? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Vil det ikke være bedre å heller bruke en Arduino UNO med en berøringsskjerm? Men uten å måtte programmere noe, hmm..., det finnes sikkert noen som har laget det før. Forsøk å google litt, gjerne på engelsk. Eller spør i forumet for raspberry pi (eller Arduino.cc). Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 (endret) Eneste programmet jeg kjenner til som jeg kan litt om er National Instrument Labview, men problemet der er ved laging av .exe fil vil det koste meg 40 000kr for developer utgaven. ellers er utstyret som skal brukes billigt (mellom 1000-4000kr) For eks. denne NI USB-6009 Endret 7. februar 2014 av Kimlorentz Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 hva skal dere regulere motoren med? TI har noen billige DEV-kits, og der følger det med chip man kan programmere + demoprogrammer etc. http://www.ti.com/tool/tmds2mtrpfckit (Jeg har dette selv) Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Tenkte en trinløs dc regulator. den skal drive en tredemølle Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 OK, jeg trodde du skulle regulere motoren selv med egen pulsbreddemodulering. Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Nei skal styre ventiler, måle fart, måle temperatur, regulere fart (0-12km/t) regulere stigninger (0-45 grader), start/stopp av pumpe Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 fant en "billig" utgave av National Instrument program for laging av exe programer for 24 000kr offf Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Hva med en PLC som interface mot utstyret? Enkelte PLC'er har mulighet for HMI (interface på skjerm med knapper etc). Et eksempel er WAGO med utviklingsverktøyet CoDeSys. Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Det må jeg ta en titt på. fant CODESYS Control for Raspberry Pi Ser lovende ut og mye billigere for meg. skal lese litt og sende noen mailer. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Hva med interfacet mellom raspberry og komponentene? Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Det skal ikke bli noe problem å lage. driver med elektro og elektronikk som jobb Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Men hva er planen din? Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 8. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2014 Ikke 100% sikker enda. sitter og tegner program utseende og finne ut hva som skal gjøre hva. Vil ta meg noe tid Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 18. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2014 OK, jeg trodde du skulle regulere motoren selv med egen pulsbreddemodulering. Jeg såg din ide med bruk av PWM motor, sikkert en mye bedre og lettere måte å styre en motor på. Jeg fant også en annen usb styr enhet Arduino Mega 2560, hørt om den? Følgende oppsett ser jeg etter nå. 1. PWM eller lignende motor styring (ac eller dc, skal tåle opp til 100kg last). 2. Digital puls mottakelse for fart indikasjon. 3. Digital høy/lav for styring av transistorer. 4. Alt skal styres fra en hoved pc ved bruk av C++, visual basic eller lignende. 5. Programmet skal kunne styres med berøring på en skjerm. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Har startet et tråd her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1570951 går mye på det samme Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå