Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge ny kasse

Anbefalte innlegg

Stod mye lærerikt på den sida :)

Hei, vas betyr ikke antall liter. Det finnes ikke noe ideelt kassevolum. Parametrene angir blant annet hvor stramt opp henger er. Mykt oppheng gir typisk element som egner seg i lukket kasse osv.

Større kasse gir dypere bass og mer membranbevegelse. Klassens resonansfrekvens reguleres med lenge på rør. Typisk vil man ha en frekvenskurve med litt kul på ca 50 Hz. Dette kaller man for pondus på fagspråket og gir litt ekstra skyv i bassen og høyere følsomhet. Typisk Cervin Vega bass.

Litt lengre rør og resonansfrekvens blir dypere og flatere frekvenskurve. Lyd blir mer hifi-riktig.

Ser at det finnes flere beregningsprogammer på Play Store. Jeg benyttet et som Nils Nørby laget til win 3.11.

Leste akkurat om en del av det du sa ;)

Du legger inn dataene som nytt element, velger elementet, type kasse, antall elementer, porter osv, så finner den et resultat for deg. Så kan du jo poste bildene du får opp, så kan vi se hvordan det ser ut :)

Skal prøve igjen nå så får vi se ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men mangler verdiene som ikke står der, hva elementet peaker på. Men det vil kanskje ikke ha så stor betydning?

Er 750wRMS pr element, så ville tippa kanskje det dobbelte (ofte andre elementer har det). Men jeg ser jo elementer med RMS på 1500w og peak

på 6000w da.. Så kommer da vel litt an på hvor mye elementet mitt tåler?

post-77625-0-86809800-1393549263_thumb.png

Edit: Glemte BL (så jeg nå) så lager en ny graf.

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Nå har jeg skjønt litt mer av programmet. Ser at kurven (hz) endrer seg etter hvor stort litervolum jeg setter den til. Dette går på hvilken frekvens jeg er ute etter ikke sant?

Ønsker som sagt litt strammere og presis bass, kontra dyp. Hvor bør kurven ligge slik at den blir mest optimalisert til det?

Har og lest at det er en fordel med glassfiber kledd inni kassa.

Er det en fordel? Eller vil det bli det samme om jeg bruker noe av dette: http://www.dynabel.no/Shop/List/Dempemateriale/1045/1

Er det lurt å bygge 2 kasser, istedenfor 1? (Er det større sjans for at det spiller mer riktig?)

Har prøvd meg litt nå. Har tatt utgangspunkt i 1 element. Kan dette se riktig ut da?

post-77625-0-01148400-1393589684_thumb.png

post-77625-0-16285800-1393589690_thumb.png

Edit: Tror nesten elementet er for stor for kassa :p

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Nen da tror jeg Marius får et klesskap av en kasse i bilen med to 12" som spiller ned til 40 Hz. Kanskje en 12" er nok?

Problemstillingen er helt vanlig. Man ønsker masse bass og liten kasse.

Marius kan også vurdere trykkammer om elementenes parameter tillater det. En slik kasse ha lavere følsomhet og dermed kreve enda mer av forsterker. En bass eq kan få systemet til å spille dypt og bra.

Bassrefleks:

Uansett kan ikke port frekvens settes langt lavere enn -3db frekvens. Syns Marius sin frekvenskurve har denne tendens. Dette låter ikke bra. Portfrekvens må opp med dette kassevolumet.

Enten gjør man som coss og setter port frekvens og regulerer volume til kurve blir ok, eller så kan man gå andre veien, sette volum og regulere port frekvens sånn at port frekvens hjelper kurven på plass.

Dersom ingenting går, så har Marius rett og slett handlet inn elementer med feile parametre!

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Ok :) Jeg skjønte ikke alt som ble sagt i de 3 siste postene her, men for å summere opp på en kort måte her

nå:

Jeg ønsker stram og presis bass (ofrer heller litt av dypbassen), trodde man måtte ned i 30-35hz da.

Eller tar jeg helt feil her?

Ja, du bør sette tuningen til rundt 40hz til ditt bruk, og så øke kassevolum til -3db og tuningfrekvensen krysser hverandre :)

post-77625-0-98972700-1393694059_thumb.png

Om dette ikke ble riktig, så må du forklare det på en litt enklere måte :)

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Nen da tror jeg Marius får et klesskap av en kasse i bilen med to 12" som spiller ned til 40 Hz. Kanskje en 12" er nok?

Problemstillingen er helt vanlig. Man ønsker masse bass og liten kasse.

Marius kan også vurdere trykkammer om elementenes parameter tillater det. En slik kasse ha lavere følsomhet og dermed kreve enda mer av forsterker. En bass eq kan få systemet til å spille dypt og bra.

Bassrefleks:

Uansett kan ikke port frekvens settes langt lavere enn -3db frekvens. Syns Marius sin frekvenskurve har denne tendens. Dette låter ikke bra. Portfrekvens må opp med dette kassevolumet.

Enten gjør man som coss og setter port frekvens og regulerer volume til kurve blir ok, eller så kan man gå andre veien, sette volum og regulere port frekvens sånn at port frekvens hjelper kurven på plass.

Dersom ingenting går, så har Marius rett og slett handlet inn elementer med feile parametre!

Skal bruke begge elementene :)

Tror nok at jeg jeg trenger noen som kan regne dette ut for meg, siden det virker som jeg ikke helt skjønner alt ennå :)

Lenke til kommentar

Ser helt topp ut den siste kurven der da, så da lager du 2x40 liter kasse. Du har helt rett i at den dypeste bassen ligger ned mot 30hz og under det, så 40hz tuning passer fint for dine kriterier. Men på en annen side, så kan nok en lukket kasse passe deg ennå bedre. Nå har du jo ting inne i WinIsd, så da er det bare å teste med lukket kasse. Du kan jo da teste hvordan det blir med 40 liter lukket, så kan du gardere deg litt ;)

Lenke til kommentar

Åja. Jeg trodde det var motsatt jeg. Jo lavere hz, jo strammere bass .. Da skjønner jeg.

Men sliter litt med at blokka mi leverer litt for lite power til elementene. Er det ikke å foretrekke og ikke bruke lukket kasse da? Siden elementene er mer lettdrevne med porta kasse?

Lenke til kommentar

Ser helt topp ut den siste kurven der da, så da lager du 2x40 liter kasse. Du har helt rett i at den dypeste bassen ligger ned mot 30hz og under det, så 40hz tuning passer fint for dine kriterier. Men på en annen side, så kan nok en lukket kasse passe deg ennå bedre. Nå har du jo ting inne i WinIsd, så da er det bare å teste med lukket kasse. Du kan jo da teste hvordan det blir med 40 liter lukket, så kan du gardere deg litt ;)

Se forrige post :)

Edit: Og hva med evt portstørrelse, hva anbefaler du av lenge og tykkelse, på kassa jeg fiksa til slutt? (Kortere port gir "vanligvis" strammere bass ikke sant?

WinISD anbefaler 7cm diameter og 12,6cm lengde. Høres det greit ut til å prøve med?

Sikkert flere ting som spiller inn her, men bare spør :)

Og igjen, er det lurt å smøre glassfiber inni kassa (sammen med filt?).?

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

En ting til:

WinISD beregner det største volumet i "høyde" (som blir lengde i bilen).

Dette har jeg ikke plass til. Hvordan regner jeg enkelt om så det legges mer volum i høyde og dybde (i bilen, ikke det WinISD forslår konkret..

Jeg kan ha en maks lenge (i bilen) på 92cm (til 2 kasser).

Høyde (i bilen) kan være maks 41cm.

Dybde bør ikke være lenger enn 45cm.

post-77625-0-75212800-1393853451_thumb.png

Lenke til kommentar

Kassevolum i cm3 / (41cm - (materialtykkelse i cm x 2)) / (45 - (materialtykkelse i cm x 2)) = Bredde

Dog ville jeg lagd kassen så høy og så bred som mulig for å ha mest mulig brukbart bagasjerom igjen, da er det bare å snu formelen.

Lenke til kommentar

Og skrå inn mot seteryggen så du sparer ennå mere plass... Du skal ha 2x40 liter innvendig volum, så da er det bare å ta bredde x høyde x dybde så får du volumet. Lager du baksiden skrå, så tar du gjennomsnittsmålet av dybden mellom topp og bunn. Har aldri brukt noe kassedesign fra WinIsd jeg... :)

Og du skal IKKE ha glassfiber inni kassa, det støver og ødelegger elementene. Prøv uten noe inni du ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kassevolum i cm3 / (41cm - (materialtykkelse i cm x 2)) / (45 - (materialtykkelse i cm x 2)) = Bredde

Dog ville jeg lagd kassen så høy og så bred som mulig for å ha mest mulig brukbart bagasjerom igjen, da er det bare å snu formelen.

Takker, er ikke så god i matte :)

Og skrå inn mot seteryggen så du sparer ennå mere plass... Du skal ha 2x40 liter innvendig volum, så da er det bare å ta bredde x høyde x dybde så får du volumet. Lager du baksiden skrå, så tar du gjennomsnittsmålet av dybden mellom topp og bunn. Har aldri brukt noe kassedesign fra WinIsd jeg... :)

Og du skal IKKE ha glassfiber inni kassa, det støver og ødelegger elementene. Prøv uten noe inni du ;)

Skjønner :) Har lest om andre som har kledd inn med glassfiber, og mener det er bra, men da er det vel ikke det da :)

Burde jeg ikke i det minste ha noe slikt?:

http://www.dynabel.no/Shop/Product/Gladen-AERO-Wave-04-M2/AS9980

Har forresten noen slike liggende, med planer om i kle inn i karosseriet på bakluke og eventuelt halve taket bak.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Smeltefolie-bitumen-4-stk-369213/

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Trenger hjelp til utregning :p

Ta utgangspunkt i èn kasse på 22mm MDF. Skal romme 40L innvendig.

Lengde (utvendig): 46cm

Høyde: (utvendig): 41cm

Dybde: (utvendig): ? (ikke skråvegg, har batteri der, og enklere for meg å bygge)

Hadde sikkert klart det selv, etter litt lesing, men satser på at dere greier det bedre enn meg :)

Lenke til kommentar

Tallene du presenterer fordrer en utvendig dybde på 37cm. Har du tenkt å stive av kassen? Avstivere mellom veggene er ingen dårlig idé, kassen skal helst være død, ikke vibrere som et høyttalerelement. Avhengig av volumet på ev. avstivere så vil det kompensere tålig greit på kassevolumet om du øker dybden opp mot 40cm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...