- Cre8or - Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Hei. Skal snart gå til innkjøp av nytt oppsett, men har lyst å bygge en selvbygd kasse til elementene jeg har nå, for å høre om det blir noe bedre. Har denne kassa nå: http://www.eikeraudio.no/produkter/detaljer/bassworx-hpr212/105/10 Med 2 av disse elementene: http://eikensbilstereo.no/product.php?id_product=952 Ser denne kassa er "anbefalt" av ferdigkasser (usikker på om den er optimal til de elementene, selv om det også blir anbefalt som "sett" på sida) http://eikensbilstereo.no/product.php?id_product=962 Så kommer prosjektet: Finner ingen som helst info på nettet ang de elementene, mtp T/S parametre. Skal jeg gå ut ifra Xelent-kasssa mtp mål/str.? Den har skillevegg, er dette en fordel mtp dette prosjektet? Jobben med å bygge kassa blir litt enklere dersom jeg har den uten. Vil jeg ha mye igjen for å ha skillevegg? (Kan jo lage 2 enkle kasser, men vil helst unngå det.) Så kommer portene da. Blir litt vanskelig å bruke WinIsd når jeg ikke har specs på elementene. Tips og anbefalinger mottas med stor takknemlighet Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Du må ha T/S for å regne ut mere opptimal kasse, så du får bare sende en mail til forhandleren og høre om de vet. Hvis de ikke kan skaffe deg T/S parametrene, så sier du klart ifra at der handler du ikke igjen 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Ganske utrolig å annonsere elementer uten parameter! Sjekk dynabel.no hvordan det skal gjøres med å oppgi parameter. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Du må ha T/S for å regne ut mere opptimal kasse, så du får bare sende en mail til forhandleren og høre om de vet. Hvis de ikke kan skaffe deg T/S parametrene, så sier du klart ifra at der handler du ikke igjen Og så er det en fordel å fortelle noe om hvilke egenskaper man setter pris på/hva man skal spille. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) Du må ha T/S for å regne ut mere opptimal kasse, så du får bare sende en mail til forhandleren og høre om de vet. Hvis de ikke kan skaffe deg T/S parametrene, så sier du klart ifra at der handler du ikke igjen Skal sende mail og høre. Ganske utrolig å annonsere elementer uten parameter! Sjekk dynabel.no hvordan det skal gjøres med å oppgi parameter. Skal gjøre det! Du må ha T/S for å regne ut mere opptimal kasse, så du får bare sende en mail til forhandleren og høre om de vet. Hvis de ikke kan skaffe deg T/S parametrene, så sier du klart ifra at der handler du ikke igjen Og så er det en fordel å fortelle noe om hvilke egenskaper man setter pris på/hva man skal spille. Liker at det spiller hardt og presist kontra dypt, hvis det var det du mente Ps: Har aldri vært borti 12" elementer som spiller så bra til den prisen ( i den kassa jeg har nå ) Endret 9. februar 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 Enda ikke mottatt svar av leverandør ang T/S parametere, så skal høre med forhandler jeg kjøpte av om hva han har av tips.Virka ikke super-seriøse akkurat nei. Eller er det noen kloke hoder her som kunne gitt meg en ca pekepinn på hva dere ville bygget? (Mtp den lille info'n jeg har om elementene og "ferdig-kassa" jeg nevnte) Er mest det med porten jeg er usikker på hva som ville vært mest optimalt, men får høre med forhandleren først og, om han har noen "gode tips".. http://eikensbilstereo.no/product.php?id_product=952 x2 http://eikensbilstereo.no/product.php?id_product=962 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Du kan prøve deg fram, men da kommer det til å koste deg en formue i materialer til forskjellig kasser, også må du teste med forskjellige lengder på refleksrør i de forskjellige kassene osv, så det blir rimelig dødfødt. Behold den kassa du har hvis du synes den spiller bra, så ser du heller om det dukker opp noe T/S parametre etter hvert 1 Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Høres ikke dumt ut. Syntes det er litt for mye "blåse-lyd" av kassa, men tviler på det trøkker veldig mye bedre med mer optimal kasse. Men det er jo ikke akkurat ordentlige porter i bassworx-kassa. Minner mer om luftehull Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Nå fikk jeg svar av forhandleren: Hei Jeg kan dessverre ikke gi deg noe særlig mere info, men det vi vet er at den er beregnet for ca 45 liter bassrefleks med rørdiameter 10cm og lengde ca 30cm. (Funker også bra med to slike rør) MVH XXX-XXX Men ingen T/S parametere.. Endret 17. februar 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 25. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2014 (endret) Nå fikk jeg plutselig en mail fra forhandleren, det står: Re 3,6 ohms Le 1,69 mH Qms 3,11 Qes 0,33 Qts 0,3 BL 16,4 N/A Fms 34,6 HZ Mms 114 g Vas 73,1 L Cms 0,19 mm/N SPL 91,5 dB Bg ? (Står ikke noe) T Sd 530 cm2 Endret 26. februar 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 26. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2014 Prøvde meg litt på WinISD med de verdiene jeg kunne taste inn, men skjønner ikke programmet.. Taster inn det av verdier jeg har fått opplyst ( er 4 felter jeg ikke har verdier for ) Noen tips? Har null peiling på hvordan jeg får dette til. Er det andre programmer som forteller meg på en grei måte hvilke str på kassemål / porter som er optimalt for elementene? Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 26. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2014 Du må ha T/S for å regne ut mere opptimal kasse, så du får bare sende en mail til forhandleren og høre om de vet. Hvis de ikke kan skaffe deg T/S parametrene, så sier du klart ifra at der handler du ikke igjen Har du noen tips til meg nå? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Det holder lenge det du har fått der... Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 27. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2014 Det holder lenge det du har fått der... Men åssen bruker jeg verdiene i f.eks WinIsd? (Åssen hadde du gjort det?) Det står " Vas 73,1 L ". Regner ikke med det betyr 73,1 liter per element? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Det er pr element ja. Du beregner en kasse (et volume) pr element. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 27. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2014 Denne er på under 60L jo (2x12" ferdigkasse) http://www.eikeraudio.no/produkter/detaljer/bassworx-sw212b/118/10 Du misforstod kanskje hva jeg lurte på? (Les de siste postene) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 http://forum.speakerbuilder.dk/forum_topics.asp?FID=6&title=kabinet-beregninger Hei Marius, du virker mer enn gjennomsnittet interessert i høyttalerbygging. Jeg har bygget litt i bil og mest innehøyttalere. Har bygget alle typer basskasset utenom horn-bass. Båndpass kasser er mest spennende, men også mest lotteri med resultat. Jeg ville kjøpt en bok om emnet hadde jeg vært deg. Nils Nørby har mye bra litteratur. Bass i bil er ikke alltid lett å beregne fordi biltype innvirker på resultat. Du kan prøve deg fram. Større kasse gir dypere bass. Lengre rør gir også dypere bass. Kort rør gir typisk diskobass. Hold oss oppdatert med frem drift! Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 27. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2014 Takk for linken. Skal lese litt der. Vet det du skrev Men lurer fortsatt på hvordan jeg skal regne ut i WinISD.. Det kan vel ikke være over 70 liter som er optimalt til det ene elementet.? (Står i første post) Som jeg skrev: " Vas 73,1 L " er en verdi som er oppført under T/S-parametere, sammen med andre verdier. Prøver å taste dette inn i programmet, men får det ikke til. Er det noen andre som kanskje også kunne prøvd? Om de vet hvordan det gjøres.. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Hei, vas betyr ikke antall liter. Det finnes ikke noe ideelt kassevolum. Parametrene angir blant annet hvor stramt opp henger er. Mykt oppheng gir typisk element som egner seg i lukket kasse osv. Større kasse gir dypere bass og mer membranbevegelse. Klassens resonansfrekvens reguleres med lenge på rør. Typisk vil man ha en frekvenskurve med litt kul på ca 50 Hz. Dette kaller man for pondus på fagspråket og gir litt ekstra skyv i bassen og høyere følsomhet. Typisk Cervin Vega bass. Litt lengre rør og resonansfrekvens blir dypere og flatere frekvenskurve. Lyd blir mer hifi-riktig. Ser at det finnes flere beregningsprogammer på Play Store. Jeg benyttet et som Nils Nørby laget til win 3.11. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Du legger inn dataene som nytt element, velger elementet, type kasse, antall elementer, porter osv, så finner den et resultat for deg. Så kan du jo poste bildene du får opp, så kan vi se hvordan det ser ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå