Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge ny kasse

Anbefalte innlegg

Hei. Skal snart gå til innkjøp av nytt oppsett, men har lyst å bygge en selvbygd kasse til elementene jeg har nå, for å høre om det blir noe bedre.

Har denne kassa nå:

http://www.eikeraudio.no/produkter/detaljer/bassworx-hpr212/105/10

Med 2 av disse elementene:

http://eikensbilstereo.no/product.php?id_product=952

Ser denne kassa er "anbefalt" av ferdigkasser (usikker på om den er optimal til de elementene, selv om det også blir anbefalt som "sett" på sida)

http://eikensbilstereo.no/product.php?id_product=962

Så kommer prosjektet:

Finner ingen som helst info på nettet ang de elementene, mtp T/S parametre.

Skal jeg gå ut ifra Xelent-kasssa mtp mål/str.?

Den har skillevegg, er dette en fordel mtp dette prosjektet?

Jobben med å bygge kassa blir litt enklere dersom jeg har den uten.

Vil jeg ha mye igjen for å ha skillevegg?

(Kan jo lage 2 enkle kasser, men vil helst unngå det.)

Så kommer portene da. Blir litt vanskelig å bruke WinIsd når jeg ikke har specs på elementene.

Tips og anbefalinger mottas med stor takknemlighet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha T/S for å regne ut mere opptimal kasse, så du får bare sende en mail til forhandleren og høre om de vet. Hvis de ikke kan skaffe deg T/S parametrene, så sier du klart ifra at der handler du ikke igjen ;)

Og så er det en fordel å fortelle noe om hvilke egenskaper man setter pris på/hva man skal spille.

Lenke til kommentar

Du må ha T/S for å regne ut mere opptimal kasse, så du får bare sende en mail til forhandleren og høre om de vet. Hvis de ikke kan skaffe deg T/S parametrene, så sier du klart ifra at der handler du ikke igjen ;)

Skal sende mail og høre.

Ganske utrolig å annonsere elementer uten parameter! Sjekk dynabel.no hvordan det skal gjøres med å oppgi parameter.

Skal gjøre det!

Og så er det en fordel å fortelle noe om hvilke egenskaper man setter pris på/hva man skal spille.

Liker at det spiller hardt og presist kontra dypt, hvis det var det du mente :)

Ps: Har aldri vært borti 12" elementer som spiller så bra til den prisen ( i den kassa jeg har nå )

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Enda ikke mottatt svar av leverandør ang T/S parametere, så skal høre med forhandler jeg kjøpte av om hva han har av tips.Virka ikke super-seriøse akkurat nei.

Eller er det noen kloke hoder her som kunne gitt meg en ca pekepinn på hva dere ville bygget?

(Mtp den lille info'n jeg har om elementene og "ferdig-kassa" jeg nevnte)

Er mest det med porten jeg er usikker på hva som ville vært mest optimalt, men får høre med forhandleren

først og, om han har noen "gode tips"..

http://eikensbilstereo.no/product.php?id_product=952 x2

http://eikensbilstereo.no/product.php?id_product=962

Lenke til kommentar

Du kan prøve deg fram, men da kommer det til å koste deg en formue i materialer til forskjellig kasser, også må du teste med forskjellige lengder på refleksrør i de forskjellige kassene osv, så det blir rimelig dødfødt.

Behold den kassa du har hvis du synes den spiller bra, så ser du heller om det dukker opp noe T/S parametre etter hvert ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg svar av forhandleren:

Hei

Jeg kan dessverre ikke gi deg noe særlig mere info, men det vi vet er at den er beregnet for ca 45 liter bassrefleks med rørdiameter 10cm og lengde ca 30cm. (Funker også bra med to slike rør)

MVH

XXX-XXX

Men ingen T/S parametere.. :p

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Prøvde meg litt på WinISD med de verdiene jeg kunne taste inn, men skjønner ikke programmet..

Taster inn det av verdier jeg har fått opplyst ( er 4 felter jeg ikke har verdier for )

Noen tips? Har null peiling på hvordan jeg får dette til. Er det andre programmer som forteller meg på

en grei måte hvilke str på kassemål / porter som er optimalt for elementene?

Lenke til kommentar

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_topics.asp?FID=6&title=kabinet-beregninger

Hei Marius, du virker mer enn gjennomsnittet interessert i høyttalerbygging. Jeg har bygget litt i bil og mest innehøyttalere. Har bygget alle typer basskasset utenom horn-bass. Båndpass kasser er mest spennende, men også mest lotteri med resultat.

Jeg ville kjøpt en bok om emnet hadde jeg vært deg. Nils Nørby har mye bra litteratur.

Bass i bil er ikke alltid lett å beregne fordi biltype innvirker på resultat. Du kan prøve deg fram. Større kasse gir dypere bass. Lengre rør gir også dypere bass. Kort rør gir typisk diskobass.

Hold oss oppdatert med frem drift!

Lenke til kommentar

Takk for linken. Skal lese litt der.

Vet det du skrev :)

Men lurer fortsatt på hvordan jeg skal regne ut i WinISD..

Det kan vel ikke være over 70 liter som er optimalt til det ene elementet.? (Står i første post)

Som jeg skrev: " Vas 73,1 L " er en verdi som er oppført under

T/S-parametere, sammen med andre verdier. Prøver å taste dette

inn i programmet, men får det ikke til.

Er det noen andre som kanskje også kunne prøvd? Om de vet hvordan det gjøres..

Lenke til kommentar

Hei, vas betyr ikke antall liter. Det finnes ikke noe ideelt kassevolum. Parametrene angir blant annet hvor stramt opp henger er. Mykt oppheng gir typisk element som egner seg i lukket kasse osv.

Større kasse gir dypere bass og mer membranbevegelse. Klassens resonansfrekvens reguleres med lenge på rør. Typisk vil man ha en frekvenskurve med litt kul på ca 50 Hz. Dette kaller man for pondus på fagspråket og gir litt ekstra skyv i bassen og høyere følsomhet. Typisk Cervin Vega bass.

Litt lengre rør og resonansfrekvens blir dypere og flatere frekvenskurve. Lyd blir mer hifi-riktig.

Ser at det finnes flere beregningsprogammer på Play Store. Jeg benyttet et som Nils Nørby laget til win 3.11.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...