Gå til innhold

Hva skal jeg bli?


Macklemore

Anbefalte innlegg

Vet at det er utrolig mange tråder om dette, så beklager for at det blir opprettet enda en.

Jeg går nå i 1. klasse på studiespesialisering(allmenn). De to neste årene skal jeg ta s1 og s2 matte, samfunnsfag og det siste faget jeg skal velge er jeg usikker på. Når jeg går ut av VGS regner jeg med og få i underkant av 40 studiepoeng. Hva kan jeg bli med så få studiepoeng?

Er ganske fleksibel når det gjelder yrker har laget en liten liste med "krav"

Trenger maks 40studiepoeng

Tjene greit, minimun 500k netto(vet at alle sier at det å trives i jobben er viktigs, men jeg synes lønn er vesentlig.)

Trenger ikke så veldig avansert matte, skal jo ta s1 og sannsynligvis s2.

Hvor jeg skal studere er ikke vesentlig, men helst i nærheten av Oslo så jeg slipper å flytte/flytte langt

 

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

500k netto begynnerlønn? Lykke til :)

 

Er litt vanskelig å anbefale noe når jeg vet såpass lite om deg. Har du tenkt å studere i Oslo er vel UiO et naturlig valg, så du kan vel se gjennom lista over studieprogrammene der og se om det er noe du har lyst på som tilfredsstiller kravene? https://www.uio.no/studier/program/#topic=&type=

 

Her kan du finne opptakskrav for 2014: https://sok.samordnaopptak.no/studier/UIO

Lenke til kommentar

500K netto er vel ikke langt unna det en ingeniør har i startlønn.

Med 40 studiepoeng tror jeg det skal godt gjøres å finne et studie og en jobb med så bra betalt. Det er jo ikke umulig, da. Kan jo være du kan klare å komme inn på noe økonomi eller lignende?

 

Et tips til greit lønna yrke: kjørelærer. Her kan du tjene mye, om du jobber mye. Det er en kort utdanning (2 år), men etterpå kan du tjene ganske greit. Svogeren min har tatt denne utdanninga, og det virker som han trives. Er du heldig med hva slags jobb du får kan du også tjene veldig bra. Første året hans i jobb tjente han vel ikke så mye, men så flytta han og søstra mi. I ny jobb der startet han enkeltmannsforetak og gikk i et trafikkskole-samarbeid sammen med andre enkeltmannsforetak. Første året i denne jobben tjente han ca 750k netto etter at alle utgifter på bilen var betalt. :) Men da skal det sies at det var en del lange dager og lite ferie..

Lenke til kommentar

Trenger ikke å være begynnerlønn, men heller at lønnen min på sikt kan bli litt over gjennomsnittet:)

 

Edit: Når det står under "førstegangsvitnemål" at alle kommer inn. Hva er grunnen til dette? Er det fordi studiet er lite populært?

 

Litt over gjennomsnittet? 500 000,- netto? Hvilken verden lever du i egentlig? Gjennomsnittet i Norge ligger vell på rundt 500` brutto...

Lenke til kommentar

For å få 500k netto, så må man tjene over 800k brutto. Da har jeg kun regnet med 36% skatt og ikke toppskatt.

 

Dette er veldig vanskelig å forutse da vi ikke vet hvilke fradrag han kvalifiserer til i fremtiden. Men det er ingen tvil, en må ha ganske god brutto inntekt for å ha 500 inn i året..

 

Forøvrig ville en(22år enslig mann) med 800 000,- i 2013 uten noen ekstra form for fradrag sitte igjen med 523` netto.

Kilde

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Innslagspunkt toppskatt 2014:

  • 1. trinn klasse 1 og 2: 527.400 kroner
  • 2. trinn klasse 1 og 2: 857.300 kroner

Etter 527k så er det toppskatt, etter min beregning, så blir det ca 487k netto når man tjener 800k brutto.

 

Det du mener er at man kun betaler 34% i skatt når man tjener 800k i året?

Endret av samye83
Lenke til kommentar

 

Innslagspunkt toppskatt 2014:

  • 1. trinn klasse 1 og 2: 527.400 kroner
  • 2. trinn klasse 1 og 2: 857.300 kroner

Etter 527k så er det toppskatt, etter min beregning, så blir det ca 487k netto når man tjener 800k brutto.

 

Det du mener er at man kun betaler 34% i skatt når man tjener 800k i året?

 

 

Nå er det vell heller dinepenger.no som mener noe her, tror nok de har kontroll på sakene sine.

 

Og mine tall var fra 2013..

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Ikke stole blindt på de kalkulatorene. Mine beregninger er ca tall også. Men at man betaler kun 34% i skatt når man tjener såpass er umulig. Vanligvis så ligger satsen på 36%, for de som tjener mindre enn toppskattgrensa.

 

Jeg stoler ikke blindt på de, men jeg stoler iallefall mer på de enn deg. For at de som tjener under toppskattgrensen ligger på 36% er bare tull... Og de tallene tar jeg fra mine egne erfaringer, og jeg har alltid fått tilbake på skatten og betalt langt mindre enn 36%.

 

Dinepenger viser jo til kilder også, så du kan jo kikke på det og si hva du mener er feil ?

 

Her er forresten en beregning gjort på kalkulatoren til skatteetaten..

 

Skjermbilde2014-02-07kl140918_zpsc85b89b

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Ja, etter alle fradragene dine. Om man har mye lån osv, vil det selvfølgelig gi mindre skatt. Det er umulig å beregne med fradragene siden alle får forskjellige fradrag. Derfor må man gå ut i fra standardsatser når man beregner slike tall.

 

Ja det har jeg også gjort i tidligere beregninger her inne..

 

og jeg har da tjent penger uten å ha fradrag ut over det alle får... Lek deg litt med skattekalkulatoren du tror jeg

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...