Gå til innhold

Trådløst Hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Vi har kommet frem til her i familien at vi skal gå til innkjøp av trådløst nettverk. Ordningen vi har nå er en switch som står nede og noen kabler ut vinduet og opp(på baksiden av huset). Til vinteren vil det da bli litt for kalt å ha dette vinduet åpent.

Så det jeg lurte på hva skal jeg kjøpe av utstyr, accespoint, kort osv? Vi har en pc nede(står ved ADSLen), og ADLS modemet er kobla til en switch(nede) som fordeler internett og lokalt nettverk til de resterende pcene. Det er 2 stykker som står oppe. Alle er stasjonære.

Så hvordan vil det da bli hvis jeg vil forstette å dele internett til 3 pcer, er det slik på de trådløse accespointene at det finnes TP hull hvor du kan stikke en ledningen fra ADLS modemet slik som på switchen(helt vanlig UNEX 8 porter) og så blir den delt med de andre som er kobla til den switchen??

mvh

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg en router/aksesspunkt med innebygd switch. D-Link DI 624 f.eks. Den bruker jeg og den er helt kjempe. Har 4 input for kabelbasert og antenner for trådløst. Så må du ha trådløse PCMIA kort til pc'ene som skal kobles til nettverket via den trådløse løsningen. PC'en som står ved ADSL-modemet nå, kobler du til med kabel (ville nå vertfall jeg gjort), så lenge router/aksesspunkt skal stå i nærheten av denne, noe jeg regner med den skal.

Virket som du hadde litt peil på dette fra før av, men er det noe mer må du bare spørre. :yes:

EDIT: Denne burde forresten vært posta under "Internett & Nettverk".

Lenke til kommentar

I og med at du har en switch allerede skal du kunne klare deg med 1 stk aksesspunkt og 2 stk trådløse PCI-kort. PC-en som står nær modem kobler du fremdeles med kabel. Men en kombinert router, switch og accespunkt koster ca 100 - 200 kr mer enn et rent accesspunkt, så jeg anbefaler at du velger dette, pga routerfunksjonaliteten.

Spørsmål nummer 2 er om du skal velge 802.11b eller 802.11g. Jeg anbefaler 802.11g pga større teoretisk kapasitet, 54 Mbps (22 reell) kontra 11 Mbps (5 reell) (kan streame mp3 og komprimert video, SVCD over nettet med god kvalitet). 11g utstyr har full kompabilitet med 11b og vise versa, men fungerer da bare på 11b hastighet. Prisforskjell er på ca 300,- kr på PCI-korta (fra billigste), og ca 300,- kr på Router/accesspunkt (kr 500 med de nyeste godkjente kortene).

Min anbefalte løsning er:

• 1 stk DLink DI-624 (ev DI-624+) kr 1159,00 (1358,00)

2 stk DLink DWL-G520+ kr 676,00

Alle priser fra PS Data. Har god erfaring med DLink etter snart 5 mnd bruk (null problem). Tror prisene på Linksys og SMC er i samme leie. Har hørt om endel problemer med rimelig 3Com utstyr.

Alle antennene er avtagbare slik at man kan kjøpe forlengelseskabel for å få til bedre antenneplasseringer. 3 m kabel koster ca 350,- kr. Vanligvis ikke nødvendig, men muligheten er der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...