Lightblue Skrevet 6. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2014 Hei. Hvordan lodder man to ledninger sammen korrekt? Er det nødvendig å påføre flussmiddel? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 6. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2014 Kjøp loddetinn med flussmiddel. Det er det enkleste. (F.eks dette blyfrie http://www.clasohlson.com/no/Loddetinn,-blyfritt/Pr309862000) Tvinn ledningsendene sammen (stripp isolasjonen). Hold spissen på loddebolten (elektrisk eller gassderevet) en liten stund på ledningsendene, hold loddetinnet borttil og la det flyte utover. Eksempel på en god lodding Lenke til kommentar
TMB Skrevet 6. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2014 Og ikke gjør en "kaldlodding", det vil si å jukse ved å ta tinnet bortpå loddebolten. Vent til ledningene er varmet opp og smelt det rett på. Lenke til kommentar
Lightblue Skrevet 6. februar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. februar 2014 Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 7. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2014 Og ikke gjør en "kaldlodding", det vil si å jukse ved å ta tinnet bortpå loddebolten. Vent til ledningene er varmet opp og smelt det rett på. Det er ikke å jukse. Loddetinnet øker varmeoverføringen og gjør at det du skal lodde varmes opp raskere. Jeg smelter alltid tinn mellom loddebolten og emnet jeg prøver å lodde. Når det er varmt nok begynner jeg å fore tinn på bare emnet. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2014 (endret) Et problem om man ikke "jukser er at varmeoverføringen blir så dårlig at resten av kabelen varmes opp unødig (fordi loddinge tar lengre tid), som igjen kan føre til ødeleggelse av isolasjon og brente fingre (alt etter som). Dette er nok viktigst når man ikke har påført flussmiddel fra før. Kan derfor anbefale teknikken til Mr. A. Ps: Problemet når du fletter sammen ledningene er at kabelen nå er over dobbelt så tykk i skjøtestykket. Noe som kan være et problem i visse tilfeller. Da pleier jeg bare å kutte bort halvparten av de mindre lederene på hver side. :-) skjøtet er da omtrent lik tykkelse som resten. Endret 7. februar 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå