Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål om nasjonalbyggingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var et veldig dårlig formulert spørsmål. Skrev du det ordrett?

 

Uansett; du kan nevne flagget, nasjonaldagen bunaden. Det er det enkle. Skal du gjøre en GOD oppgave kan du vinkle oppgaven inn på f.eks vikingtiden, og eventuelt finne variabler i samfunnet som henger igjen fra denne tiden. For eksempel julaften. Julaften er et symbol på familie, sammarbeid etc, som du kan bruke til å trekke paraleller fra vikingtiden til i dag.

 

Freddy

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Tror ikke du trenger å tenke så mye på julaften. Vikingtiden kunne du kanskje trekt litt inn.

 

Nasjonsbyggingen startet for fult etter 1814 når Norge fikk en stat, men ikke frihet fra en konge. Vi var da under en personalunion under svenskekongen, en originalt franskmann.

 

De såg på Norge, og lurte på hva som var særegent norsk. Bonden, var noe spesielt med Norge, fordi han var så fri i forhold til andre land. I f.eks. Tyskland og Frankrike hadde de føydalisme, der bøndne legde jord fra en adelsmann eller bare en jordeiger. Her i Norge var derimot bonde helt fri og var sin egen sjef, fri fra alt av avgifter og innblandinger fra andre enn staten, naturligvis. Bonden var svært viktig symbol.

 

Naturen var også viktig, Norge har svært variert og vakker natur. Høye fjell, fjorder og som oftest et grøderikt landskap. Et slik bilde kan du se her, som heter brudeferden i Hardanger:

 

640px-Adolph_Tidemand_%26_Hans_Gude_-_Br

 

Her har de brukt både bonden og den storslåtte naturen :)

 

Kulturen vår var også inni bildet, med som nevnt tidligere bunad, de norske gårdene, arkitekturen osv. Så kommer det med å skrive en historie, og da kommer kongene inn. For vi var en nasjon for lenge siden, og det skulle vi bli igjen. Harald Hårfagre og Olav den hellige, er viktige personer. Om de la så mye vekt på plyndringen til vikingene tror jeg ikke. Det gamle våpenskjoldet vårt fra gammel tid bærer løven til de gamle norske kongene:

 

5d.jpg

 

Videre ble det norske flagg senere laget. Nasjonalsangen til Bjoernson (17. maitoget er jo egentlig for å samle folket i feiring). Du kan se denne løven i det gamle svensknorske flagget mener jeg. Flinke nordmenn ble også lagt en del vekt på, liksom for å si: "ja, vi er norske, og vi kan gjøre ting som alle andre". Eksempel på dette er Grieg med sin musikk, Wergeland med diktene sine, Ibsen med skuespillene og Amundsen sine oppdagelsesreiser. Alt var noe vi feiret for å vise at vi var en nasjon vi med og kunne som alle andre.

 

Det var nå litt i alle fall, dobbeltsjekk gjerne ;)

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

 

Hei!

har en oppgave på skolen som jeg må svare på. spørsmålet er som følger:

 

Nevn noen viktige symboler for det norske! Hvilke dikt, tekster, bilder, osv. er sentrale i den norske nasjonsbyggingen?

 

noen som kan hjelpe meg? takk

Først må du vel avklare hva som ligger i ordene: Norsk, nasjon og nasjonalisme

 

Ett bra sted å begynne er

 

anderson-imagined-communities-343x350.jp

 

Deretter vurdere hvordan man kan få en hel befolkning til å tro på noe som ikke eksisterer utenfor deres hoder ved bruk av symbolikk som flagg, nasjonaldag, sang, etc

Lenke til kommentar

Hva betyr måten vi feirer nasjonaldagen på i Norge, 17. mai, for vår selvoppfattelse? Vi viser ikke frem bomber og granater og militærparader som andre nasjoner, men barnetog.

 

Hva har Bjørnstjerne Bjørnson hatt å si for måten vi feirer 17. mai på?

 

Nordahl Griegs dikt?

Edvard Griegs musikk?

 

Alt som er samlende er viktig for nasjonsbygging. Da går man heller ikke av veien for å dikte litt. Da tenker jeg ikke på våre store diktere, men på historieforfalskning. Selv ærlige Norge har litt fri fantasi i sin historiefremstilling. Noe av det vi lærer på skolen om store slag og personligheter i vikingtiden, har nok hatt større betydning for nasjonalfølelsen enn for faktaorientert historieforskning. Men idealisering av fortiden er også en del av nasjonsbyggingen, eller det var i alle fall ansett som viktig da Norge var "ung". I dag ville vi forhåpentligvis ikke valgt den veien. Dette burde derfor ikke vært betent i dag, men det er det for noen, så vær forsiktig i å fremsette slike påstander, læreren kan ha en oversensitiv nasjonalfølelse. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...