Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Modem til switch til trådløsruter?

Anbefalte innlegg

Hei

Har idag et oppsett med Modem fra signal (CPL7) og en trådløsruter som står koblet til denne. Dette oppsettet er selvfølgelig i ene hjørnet av huset, men det har vært praktisk å ha det slik ettersom jeg kan bruke switchen i trådløsruteren til å ha kablet forbindelse med xbox og tvtuner. Nå har jeg satt opp en pc helt i andre enden av bygget og den sliter med signal på trådløsnettet slik det er nå. Det er lagt opp kabel i huset slik at å flytte trådløs ruteren slik at den gir godt signal i hele huset er en smal sak. Men da mister jeg internett på xboxen.

Det jeg lurer på er at ettersom modemet har ruter innebyggd er det mulig å sette en switch der trådløsruteren står idag. Og så koble trådløsruteren i switchen.

Det ville bare være mye mindre arbeid og langt billigere enn alternativene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner at det er modem ruter switch som er det vanlige. Men ut fra det jeg har lest på nettet har det stortsett med at du legger det som er koblet på switchen åpent for internett og mulige ip konflikter. Men i dette tilfellet har jo modemet både ruter og firewall innebygget. Så er bare interesert i om noen vet om det vil funke.

Det vil som sagt kreve veldig lite invistering og jobb. Alternativene vil jo være å enten sette opp en repeater eller dra kabel gjennom hele huset.

Lenke til kommentar

Men ut fra det jeg har lest på nettet har det stortsett med at du legger det som er koblet på switchen åpent for internett og mulige ip konflikter.

What? :omg: Det er kjempe feil! En switch er kun (i grove trekk) en forgrener som fungerer internt i et LAN... Den gir deg flere porter for kablet tilgang... De har ingenting med Internett eller IP adresser å gjøre i det hele tatt...!

Modemet ditt har sant nok router/DHCP server innebygd, men du har bare en port. De andre er til TV..

Derfor, bridge modemet ditt, koble routeren til modemet med kabel i WAN porten og eventuelt switchen til routeren....

Lenke til kommentar

Ok takk for svar. Noen av svarene på diverse andre forumene hadde veldig opphetete diskusjoner om dette. Vet at modemet bare har en dataport derfor jeg lurte på om det gikk å bruke en switch imellom her for å få flere porter. Hvis det ikke går er ikke switchen aktuel uansett. Da må jeg bare vurdere andre løsninger.

Lenke til kommentar

Flere porter skal man ha etter en router, da routeren er normalt sett øvers i hierarkiet...

Hvorfor vil ikke det fungere mener du?

Og som Mr D sier, så kan du det, men det er ikke anbefalt, da disse modemene ofte ikke er av beste kvalitet... Og da må du også konfigurere routeren din som et aksesspunkt så du ikke har to routere og to DHCP servere som sloss om kontrollen.. Da kan jeg love deg det bare blir krøll for deg....:p

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

Det vil selvfølgelig virke men trenger ikke flere porter etter trådløsruteren. Poenget var som nevnt å slippe å legge en kabel gjennom hele huset for nå den biten med dårlig dekning. Det er som nevnt allerede lagt opp kabel til et sted i huset som gir god trådløsdekning i hele bygget, men da mister jeg muligheten jeg har idag der jeg har en kort kabel mellom trådløsruter og xbox og canal digital tuner som ikke har innebygd trådløs.

Den gamle sentralen som ble tatt av høyspent måtte jeg kontakte signal for å få satt i bridge modus, men kun fordi xboxen hadde problemer, resten av nettet var stabilt. Var derfor inne å sjekket på den nye sentralen nå og der er ikke bridge modus aktivert, men har brukt dagens oppsett med asus ruteren som ap uten at det har vært noen slags form for ugangn i nettet. det er både stabilt og med de rette hastighetene.

Lenke til kommentar

Da er det bedre å gjøre som jeg sa til å begynne med, og heller trekke en kabel tilbake dit hvor PCene står, og sette switchen der... Og bruke Asusen som AP, er nærmest som blasfemi å regne.... :tease:

Er en skam å ikke bruke den som router! ;) Men, jo da, du kan droppe å bridge modemet, koble til switchen, og koble Asusen til switchen (som AP)... Men ikke gjør det hvis du ikke ABSO-F***ING-LUTT Må!!!!! :grin::p

Lenke til kommentar

Den gamle sentralen som ble tatt av høyspent måtte jeg kontakte signal for å få satt i bridge modus, men kun fordi xboxen hadde problemer, resten av nettet var stabilt. Var derfor inne å sjekket på den nye sentralen nå og der er ikke bridge modus aktivert, men har brukt dagens oppsett med asus ruteren som ap uten at det har vært noen slags form for ugangn i nettet. det er både stabilt og med de rette hastighetene.

Ja, det vet vi..... :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel var som sagt nettopp inne på oppsetts siden å sjekket ettesom gammel sentralen sto i bridge. Og bridge modusen er ikke avhuket. Og alt virker bunnsolid.

Nå kan du gjøre det selv på oppsettssiden til signal. Det kunne man ikke før husker jeg måtte krangle med kundeservice for å få dem til å aktivere bridge.

Endret av daadida
Lenke til kommentar

Det vil gi deg trøbbel over tid... Du har to routere etter hverandre, og hvis du i tillegg kobler en switch i mellom dem og så kobler PCene til switchen, så får jeg bare ønske lykke til! Da kommer du garantert ikke på nett med noen ting... Du MÅ skru av routerfunksjonene i en av dem! Og jeg anbefaler modemet....

Lenke til kommentar

Ga en slik til min bror i julegave. Den fungerer knall og han slipper kabelrot. Den må selvfølgelig konfigureres fra en pc første gangen. Hvis du ikke allerede har en switch ville jeg vurdert dette.

1163664.jpg

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1163664

Hva mener du her egentlig? At han skal kutte ut kabel og bruke WiFi istedet?

Det der er et AP/bridge/repeater.. Ikke router eller switch... Og switch har TS allerede, som nevnt i første post....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...