Gå til innhold

Hva er de viktigste kursene for å få datajobb?

Anbefalte innlegg

Sitter og kikker på diverse datajobber, og flere av dem spør ikke etter IT-utdanning i den forstand men etter kompetanse på feks servere og drift av nettverk. Sånn har det vært på flere jobber jeg har kikka på - altså, ikke krav til utdanning, men kompetansekrav, og det har ofte stått "erfaring/kompetanse kan veie opp for manglende utdanning". Utdanning på feltet har jeg ikke, og jeg ser _utrolig_ mørkt på å gå på skole...

Det jeg da lurer på er om det finnes noen liste eller noe over hvilke kurs som er gode å ha for å kunne søke på slike jobber. Sier seg sjøl at man må ha server-kurs/utdanning om det skal være noe poeng i å søke på en stilling der del av jobben er å drifte servere, men når jeg søker etter slike kurs er det jo en MILLION kurs og varianter av disse å velge mellom.

Finnes det da noen kurs som på en måte dekker større..uhm.. "områder" innen de forskjellige feltene? Om dere fatter hva jeg mener. Og hvilke er å anbefale? Tenker da kanskje først og fremst på servere/drift/nettverk/applikasjonsarbeid (hva enn det er - det var et av kravene på den ene jobben), men alt er av interesse.

Edit: Feks her http://www.glasspaper.no/no/Hvem-er-du/IT-Tekniker/Windows-Server-2012/ er det jo haugevis av kurs man kan ta, men hva skal man evt. velge?

Edit 2: Hva med .Net-kurs? Hvilke(n) bør man gå for?

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva man mener med mye penger, det billigste er jo ofte bare å melde seg opp til sertifiseringen uten selve kurset, bøkene får man kjøpt billig på amazon, har selv gjort det. Så vanskelig er ikke sertifiseringene. Det du derimot må beregne er at det vil gjøre det veldig mye lettere for deg hvis du har en pc med minimum 8gb (vil anbefale 16gb) med ram som du kan installere programvaren på for å teste for deg selv. Les certprep bøkene og ta kun sertifiseringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...