Vikdal Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Jeg har lyst til å sette opp en liten hjemmeserver som i all hovedsak skal benyttes som filserver/nas og være sentral for ekstern lagring i en eller annen skytjeneste. På sikt kan det være aktuelt å ha noen virtuelle servere snurrende på samme boks. Jeg har lenge siklet på Fractal Design Node 304, og har tatt dette kabinettet som utgangspunkt for serveren. Det vil si at jeg må ta utgangspunkt i et mITX hovedkort. Jeg har derfor satt opp følgende komponentliste. I tillegg så har jeg PSU og HDD som jeg resirkulerer fra en tidligere server. Er det noen som har noen tanker om oppsettet ? Er det noen åpenbare komponenter som bør revurderes ? Grunnlaget for valget av AMD er direkte støtte for virtualiseringsinstruksjoner, mtp fremtidig bruk. Taper jeg mye på det? Dersom jeg skulle gått for et INTEL-basert oppsett, hvordan burde det sett ut ? Jeg er mottakelig for innspill og øvrige kommentarer Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Jeg har lyst til å sette opp en liten hjemmeserver som i all hovedsak skal benyttes som filserver/nas og være sentral for ekstern lagring i en eller annen skytjeneste. På sikt kan det være aktuelt å ha noen virtuelle servere snurrende på samme boks. Jeg har lenge siklet på Fractal Design Node 304, og har tatt dette kabinettet som utgangspunkt for serveren. Det vil si at jeg må ta utgangspunkt i et mITX hovedkort. Jeg har derfor satt opp følgende komponentliste. I tillegg så har jeg PSU og HDD som jeg resirkulerer fra en tidligere server. Er det noen som har noen tanker om oppsettet ? Er det noen åpenbare komponenter som bør revurderes ? Grunnlaget for valget av AMD er direkte støtte for virtualiseringsinstruksjoner, mtp fremtidig bruk. Taper jeg mye på det? Dersom jeg skulle gått for et INTEL-basert oppsett, hvordan burde det sett ut ? Jeg er mottakelig for innspill og øvrige kommentarer Jeg synest du har gjort ett bra valg! Jeg støtter valget om AMD CPU mtp fremtidig bruk. Jeg gjorde ikke dette, og gikk for en i3(Forøvrig i Mini-ITX formfaktor også), og angrer nå når jeg skal kjøre flere VM'er. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 En kompis har et par slike han driver og kjører virtualisering på og sier man får mye for pengene. Har ikke testet selv, men greit å sjekke alternativer: http://www.multicom.no/ProLiant-N40L-1P-2GB-U-Emb-SATA-NHP-250GB-LFF-150W-PS-MicroServer-HP/cat-p/c/p4197231 Jeg ser poenget med mitx og knøttsmå kabinetter, men husk at servere som skal snurre 24/7 ikke bør være for varme. Så vurder å gå opp ett hakk i formfaktor om du har plass. Servere er jo ikke noe du skal ha stående i stuen uansett. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Jeg har en slik Microserver stående som offsite backup. Og den vil fungere perfekt som filserver, men ved tyngre oppgaver som f.eks transcode video i forbindelse med streaming. Så vil den bli for svak. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 6. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2014 Takk for tilbakemeldingene! Jeg har i utgangspunktet en noe større server-cube, men denne får jeg ikke plass til i nåværende bolig. Derfor må jeg gå for noe som er noe mindre, og trolig vil den stå i stua :-P Prøver å få til nettkobling ned i kjellerboden i blokka, men foreløpig er det vanskelig. Ventet nesten at noen skulle komme ropene om Intel, men da er jeg kanskje på riktig spor med AMD da. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Bare en rask oppdatering fra min side: Jeg har nå lagt til en PSU også i innkjøpslista, da komplett/mpx nå har satt ned en full-modelær sak på 450w fra corsair. Ingen av de jeg har fra før er full modelære, og jeg tror det kan være en klar fordel i et såpass lite kabinett Jeg forøvrig snust litt på mATX kabinetter, og sett at det finnes en del som er på ca samme størrelse som Node 304, men at de som regel er noe høyere. Trolig skyldes dette at hovedkortet i disse står på høykant og ikke ligger. Men som "plattform"/formfaktor, er mATX bedre å "satse på" over mITX ? Tenker da på fremtidig oppgradering, tilgjengelighet på komponenter osv. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Bare en rask oppdatering fra min side: Jeg har nå lagt til en PSU også i innkjøpslista, da komplett/mpx nå har satt ned en full-modelær sak på 450w fra corsair. Ingen av de jeg har fra før er full modelære, og jeg tror det kan være en klar fordel i et såpass lite kabinett Jeg forøvrig snust litt på mATX kabinetter, og sett at det finnes en del som er på ca samme størrelse som Node 304, men at de som regel er noe høyere. Trolig skyldes dette at hovedkortet i disse står på høykant og ikke ligger. Men som "plattform"/formfaktor, er mATX bedre å "satse på" over mITX ? Tenker da på fremtidig oppgradering, tilgjengelighet på komponenter osv. Modulær er som du sier en fordel, spesielt i slike små konstruksjoner Nei, eneste "begrensningen" du finner ved å velge mITX kabinett framfor mATX. Er harddiskplasser, og der er Node 304 meget oppegående. Med plass til 6 stk 3.5" disker(altså det samme som Define Mini, som er ett mATX kabinett). Tror du at du overstiger dette? Komponenter ellers er like lett å skaffe, dog kan mITX hovedkort ofte koste bittelitt mer en mATX. Så det koker vell ned til om du ønsker å betale det lille ektra, for en liten boks. Istedet for en ganske liten boks Jeg bruker til info ett Fractal Design Array R2 kabinett, til min hjemmeserver. Og opplever ingen problemer med det, har i dag tatt i bruk 3 av de 6 HDD slotene. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 (endret) @Nero Burningwr00m: Et alternativt kabinett bør kunne være Lian Li PC-Q25B, http://www.prisjakt.no/product.php?p=956562. Der er det plass til ennå flere harddisker, 7 stk 3,5 + 1 stk 2,5. Koster litt mer. Dog må du bruke en annen kjøler, f.eks Scyhte Shuriken Rev B, http://www.prisjakt.no/product.php?p=445827, eller annen lav kjøler. Edit: For FM2 ville jeg også vurdert ASRock sine mITX kort. De har 6 og 7 SATA porter - noe som kan være en framtidig fordel. F.eks dette her, http://www.prisjakt.no/product.php?p=2246061. Endret 7. februar 2014 av Bolson Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 8. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2014 Bare en rask oppdatering fra min side: Jeg har nå lagt til en PSU også i innkjøpslista, da komplett/mpx nå har satt ned en full-modelær sak på 450w fra corsair. Ingen av de jeg har fra før er full modelære, og jeg tror det kan være en klar fordel i et såpass lite kabinett Jeg forøvrig snust litt på mATX kabinetter, og sett at det finnes en del som er på ca samme størrelse som Node 304, men at de som regel er noe høyere. Trolig skyldes dette at hovedkortet i disse står på høykant og ikke ligger. Men som "plattform"/formfaktor, er mATX bedre å "satse på" over mITX ? Tenker da på fremtidig oppgradering, tilgjengelighet på komponenter osv. Modulær er som du sier en fordel, spesielt i slike små konstruksjoner Nei, eneste "begrensningen" du finner ved å velge mITX kabinett framfor mATX. Er harddiskplasser, og der er Node 304 meget oppegående. Med plass til 6 stk 3.5" disker(altså det samme som Define Mini, som er ett mATX kabinett). Tror du at du overstiger dette? Komponenter ellers er like lett å skaffe, dog kan mITX hovedkort ofte koste bittelitt mer en mATX. Så det koker vell ned til om du ønsker å betale det lille ektra, for en liten boks. Istedet for en ganske liten boks Jeg bruker til info ett Fractal Design Array R2 kabinett, til min hjemmeserver. Og opplever ingen problemer med det, har i dag tatt i bruk 3 av de 6 HDD slotene. Ah, takk for et oppklarende svar rundt mITX og mATX Så du har Array R2 ja. Det var det kabinettet jeg i utgangspunktet hadde tenkt å benytte, men det gikk ut før jeg kom så langt som dette, og da er det Node 304 som har tatt over så vidt jeg har skjønt. Iflg SilentPcReview så er ikke det et dumt valgt @Nero Burningwr00m: Et alternativt kabinett bør kunne være Lian Li PC-Q25B, http://www.prisjakt.no/product.php?p=956562. Der er det plass til ennå flere harddisker, 7 stk 3,5 + 1 stk 2,5. Koster litt mer. Dog må du bruke en annen kjøler, f.eks Scyhte Shuriken Rev B, http://www.prisjakt.no/product.php?p=445827, eller annen lav kjøler. Edit: For FM2 ville jeg også vurdert ASRock sine mITX kort. De har 6 og 7 SATA porter - noe som kan være en framtidig fordel. F.eks dette her, http://www.prisjakt.no/product.php?p=2246061. Takk for innspill Bolson ! Kabinettet så fint ut, men det blir for høyt for plassen jeg har tenkt å ha det på. Hovedkortet så forøvrig veldig bra ut. Jeg har lagt det til i lista nå, og tror at jeg kommer til å gå for det i stede. Ser at det er et FM2+ kort, mens det andre jeg i utgangspunktet hadde valgt er FM2. Så vidt jeg kan se så er begge kompatible med den CPUen jeg har valgt, så da er det vel fortsatt slik at komponentene jeg har satt sammen fortsatt passer sammen ? Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Bare en rask oppdatering fra min side: Jeg har nå lagt til en PSU også i innkjøpslista, da komplett/mpx nå har satt ned en full-modelær sak på 450w fra corsair. Ingen av de jeg har fra før er full modelære, og jeg tror det kan være en klar fordel i et såpass lite kabinett Jeg forøvrig snust litt på mATX kabinetter, og sett at det finnes en del som er på ca samme størrelse som Node 304, men at de som regel er noe høyere. Trolig skyldes dette at hovedkortet i disse står på høykant og ikke ligger. Men som "plattform"/formfaktor, er mATX bedre å "satse på" over mITX ? Tenker da på fremtidig oppgradering, tilgjengelighet på komponenter osv. Modulær er som du sier en fordel, spesielt i slike små konstruksjoner Nei, eneste "begrensningen" du finner ved å velge mITX kabinett framfor mATX. Er harddiskplasser, og der er Node 304 meget oppegående. Med plass til 6 stk 3.5" disker(altså det samme som Define Mini, som er ett mATX kabinett). Tror du at du overstiger dette? Komponenter ellers er like lett å skaffe, dog kan mITX hovedkort ofte koste bittelitt mer en mATX. Så det koker vell ned til om du ønsker å betale det lille ektra, for en liten boks. Istedet for en ganske liten boks Jeg bruker til info ett Fractal Design Array R2 kabinett, til min hjemmeserver. Og opplever ingen problemer med det, har i dag tatt i bruk 3 av de 6 HDD slotene. Ah, takk for et oppklarende svar rundt mITX og mATX Så du har Array R2 ja. Det var det kabinettet jeg i utgangspunktet hadde tenkt å benytte, men det gikk ut før jeg kom så langt som dette, og da er det Node 304 som har tatt over så vidt jeg har skjønt. Iflg SilentPcReview så er ikke det et dumt valgt @Nero Burningwr00m: Et alternativt kabinett bør kunne være Lian Li PC-Q25B, http://www.prisjakt.no/product.php?p=956562. Der er det plass til ennå flere harddisker, 7 stk 3,5 + 1 stk 2,5. Koster litt mer. Dog må du bruke en annen kjøler, f.eks Scyhte Shuriken Rev B, http://www.prisjakt.no/product.php?p=445827, eller annen lav kjøler. Edit: For FM2 ville jeg også vurdert ASRock sine mITX kort. De har 6 og 7 SATA porter - noe som kan være en framtidig fordel. F.eks dette her, http://www.prisjakt.no/product.php?p=2246061. Takk for innspill Bolson ! Kabinettet så fint ut, men det blir for høyt for plassen jeg har tenkt å ha det på. Hovedkortet så forøvrig veldig bra ut. Jeg har lagt det til i lista nå, og tror at jeg kommer til å gå for det i stede. Ser at det er et FM2+ kort, mens det andre jeg i utgangspunktet hadde valgt er FM2. Så vidt jeg kan se så er begge kompatible med den CPUen jeg har valgt, så da er det vel fortsatt slik at komponentene jeg har satt sammen fortsatt passer sammen ? FM2+ er bakover kompatibelt ja, så det trenger du ikke bekymre deg for. Som bonus kan du da oppgradere til FM2+ CPU i framtiden også. Node 304 har som du sier tatt over for Array R2, på en måte. Det har ikke den samme alu finishen, men er til gjengjeld mer gjennomtenkt mtp. løsningene innvendig. (krever ikke SFX Psu, samt bedre muligheter for ventilasjon.) Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 Trykket akkurat på bestill-knappen hos MPX Gleder meg ! Lenke til kommentar
pipati Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Ser jeg er sent ute, men jeg hadde gått for et oppsett med ECC minne. Vurderer lignende bygg i samme kabinett med dette hovedkortet: Asrock e3C226D21 Det har støtte for ECC minne og 6 stk SATA tilkoblinger. Jeg planlegger å bruke serveren som ren NAS med ZFS filsystem. Sammen med i3-4130T og 16GB ECC minne tror jeg at jeg har en solid strømgjerrig NAS. NASen skal fungere som SAN for egen server for virtualisering og skal utføre nedlasting. Bruker virtuelle maskiner på den andre serveren for transcoding og streaming av media fra NAS. ECC er kanskje ikke så nødvendig med et annet bruksmønster enn mitt. Endret 10. februar 2014 av pipati Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 13. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2014 Takk for innspill pipati. Har allerede bestilt, så jeg kommer ikke til å gjøre om på det nå. Med mindre det skulle vise seg at jeg har lyst til å bytte ut noen komponenter da Jeg finner forøvrig ikke det hovedkortet du nevner i på prisguide.no. Har du en lenke til spesifikasjoner ? Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 13. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2014 Da har jeg gjort en siste oppdatering på handlelisten, og lagt til en SSD som skal benyttes til OS disk. Det ble en Samsung 840 EVO 120GB som sikkert vil være fin å ha når det fylles opp med VM'er Fikk akkurat sms om at alt var tilgjengelig på hentelager Skal prøve å få hentet det i ettermiddag/kveld Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Da har jeg gjort en siste oppdatering på handlelisten, og lagt til en SSD som skal benyttes til OS disk. Det ble en Samsung 840 EVO 120GB som sikkert vil være fin å ha når det fylles opp med VM'er Fikk akkurat sms om at alt var tilgjengelig på hentelager Skal prøve å få hentet det i ettermiddag/kveld Meget bra valg! Jeg merker stor forskjell etter jeg flyttet VM'ene mine over til SSD. Spesielt visst du kjører flere enn 1 VM, så vil en snurredisk slite. Legg ut fortsettelse av oppsettet, og gjerne med bilde av hvordan det blir Hvordan tenker du sette opp programvaren? ESXI med alle OS virtualisert, eller Windows Server 2012 R2 i bunn. Med VM'ene kjøren de i Hyper-V? Endret 13. februar 2014 av Rusher Lenke til kommentar
pipati Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 http://www.asrock.com/server/overview.asp?cat=Memory&Model=E3C226D2I Fant det på prisjakt.no tidligere, men ikke nå lengre :-( Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå