Manlulu Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Helt helt enkelt. Hvordan får man et objekt til å bevege seg? Jeg vil ha et objekt til å bevege seg +10 til høyre, og så bevege seg tilbake igjen. Og så tilbake og tilbake og tilbake. Enkelt å greit. Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 8. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2014 Prøver igjen: Et objekt begynner på x = 0 Så prøver jeg meg på denne: Vector3 pos = transform.position; pos.x += 0.7f; transform.position = pos; Da beveger objektet seg. Hvordan får jeg objektet til å stoppe, snu og dra tilbake når f.eks x = 10 ? Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) Du vil kunne gjøre for eksempel: if x >= 10 moveRight = false if x <= 0 moveRight = true obj.x += (moveRight ? 0.7 : -0.7) Pseudokode, ikke helt korrekt unity eller C# syntaks. Endret 9. februar 2014 av Cemi Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 Hmm jeg skal prøve Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Vil anbefale å kanskje prøve å følge noen av unity sine tutorials på nettsiden dems, dersom du ønsker å lage spill, og synes det var vanskelig å flytte objektet frem og tilbake. Kan gjerne ta litt tid å få det til ved å bare utforske selv, dersom du ikke har en del erfaring med C#. http://unity3d.com/learn Dersom du går inn på tutorials er det en egen kategori som er skripting, hvor man får greie innføringer i de fleste konseptene i unity koding. Et korrekt unityscript som gjør det du forespurte er følgende, dersom du fortsatt prøver å gjøre det: using UnityEngine; using System.Collections; public class NewBehaviourScript : MonoBehaviour { bool moveRight = true; // Use this for initialization void Start () { } // Update is called once per frame void Update () { if (this.transform.position.x <= 0) moveRight = true; else if (this.transform.position.x >= 10) moveRight = false; this.transform.position += new Vector3((moveRight ? 0.7f : -0.7f), 0, 0); } } Dersom du legger til denne komponenten på et objekt vil det beveger seg veldig fort. Det er fordi den flytter den så mye hver gang "update" kalles, som er ca. 60 ganger i sekundet vanligvis. Dette kan mitigeres ved å gange verdien du plusser på posisjonen med en tidsfaktor. Dersom man bare stiller ned verdien man plusser på, så vil den bevege seg raskere på raske datamaskiner enn trege, da de vil kjøre "update" færre ganger i sekundet. Dette kan du også lese mye mer om i Unity sine tutorials. Endret 10. februar 2014 av Cemi Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 Å nice Hmm jeg skal se på toturialene til Unity. Jeg har en bok som jeg leser, og har sett noen filmer på youtube, men har ikke funnet denne lille koden her. Takker så mye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå