guttorm Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Hei. Jeg lurer på hvem som selger rød paprika som er økologisk dyrket? Jeg har aldri vert opptatt av økologisk mat, men blir stadig mer glad i rød paprika, nå viser det seg at dette er en av verstingene når det kommer til bruk at kjemiske sprøytemiddel. Så da er mitt spørsmål som i Topic. Det er også veldig greit om butikken har bra kvalitet på produktet. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Vet ikke hvem som selger frø, eller planter. Men du kan kjøpe en vanlig paprika (eller økologisk dyrket), ta ut frøene og dyrke det økologisk selv. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 (endret) Alle Coop-butikker kan ha, ellers Meny og kanskje en KIWI-butikk. Start gjerne med Coop da de har gått ut med prisgaranti (økogrønt skal ikke være dyrere). Også sannsynlighet for større næringsinnhold http://www.mat-med-mening.no/index.php?side=31&lang=1 Spesialbutikk(ofte dyr) Endret 6. februar 2014 av GEIRHH 1 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Reindyrka i Bergen har. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 6. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2014 Takk for alle svar. Handler en del hos Coop Obs, men det står bare at disse er fra Nederland, så mistenker at de ikke er økologiske. Skal sjekke de nevnte Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Bare gi paprikaen en god skylling, så er ikke sprøytemiddel noe problem. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Økologisk handler om mer enn at de ikke er sprøytet. Det handler om at jorden ikke har fått kunstgjødsel men naturlig gjødning slik at næringsinnholdet er høyere. Smaken er også bedre. Og så har man selvsagt det poenget at økologiske matvarer ikke er med på å sponse produksjonen av kunstige gjødningsmidler og sprøytemider. Økologisk er ikke annet enn slik man produserte for 100 år siden. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Økologisk handler om mer enn at de ikke er sprøytet. Det handler om at jorden ikke har fått kunstgjødsel men naturlig gjødning slik at næringsinnholdet er høyere. Smaken er også bedre. Og så har man selvsagt det poenget at økologiske matvarer ikke er med på å sponse produksjonen av kunstige gjødningsmidler og sprøytemider. Økologisk er ikke annet enn slik man produserte for 100 år siden. Om du hadde smakt på paprika i en blindtest ville du neppe klart å peke ut den som økologisk. Veldig mye av det folk syntes smaker bedre, er psykologisk. 1 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 (endret) Takk for alle svar. Handler en del hos Coop Obs, men det står bare at disse er fra Nederland, så mistenker at de ikke er økologiske. Skal sjekke de nevnte Tror du skal være rimelig trygg, det føres jo kontroll med dette. Økogrønt er alltid pakket i nett, beger etc. nettopp for sikkerhetens skyld. Dessverre vil jo dette fordyre produktene noe. Det dyrkes vel lite paprika i Norge. Endret 6. februar 2014 av GEIRHH Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Om du hadde smakt på paprika i en blindtest ville du neppe klart å peke ut den som økologisk. Veldig mye av det folk syntes smaker bedre, er psykologisk. Det er iallfall tre faktorer som innvirker på smaken: Gjødsel, voksehastighet og de ulike slag av frukt/grønt. Sånn sett har jeg merket at øko ofte smaker bedre, men ikke alltid. Ernæringsmessig er det nesten udiskutabelt - ensidig kunstgjødsling skaper jorderosjon. 2 Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Takk for alle svar. Handler en del hos Coop Obs, men det står bare at disse er fra Nederland, så mistenker at de ikke er økologiske. Skal sjekke de nevnte Tror du skal være rimelig trygg, det føres jo kontroll med dette. Økogrønt er alltid pakket i nett, beger etc. nettopp for sikkerhetens skyld. Dessverre vil jo dette fordyre produktene noe. Det dyrkes vel lite paprika i Norge. Disse er vakumpakket i plast, men de hevder ikke å være økologiske heller. Mistenker de for å være genmodifiserte også, snart på strørrelse med kokkosnøtter Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 All mat som dyrkes av mennesker er genmodifisert. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 (endret) Disse er vakumpakket i plast, men de hevder ikke å være økologiske heller. Mistenker de for å være genmodifiserte også, snart på strørrelse med kokkosnøtter Hehe, neida - skal ikke være genmodifiserte, kan blir store likevel. Regner med du mener i sveiset plastpose (ikke vakuumert) og da merket med Debio og/eller EU-logo for "organic food": http://www.matportalen.no/merking/tema/okologisk_mat/article5669.ece/ALTERNATES/w298/EU%2Borganic%2Blogo Jeg tror nok det føres rimelig streng kontroll med produsentene. Endret 7. februar 2014 av GEIRHH Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 7. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2014 Ja, det er vell sveiset plast. Nei dette er de jeg snakket om fra Holland, som ikke er merket for økologisk, men heller ikke gir seg ut for å være det. Nettopp derfor startet jeg tråden, for å finne ut hvor jeg kunne handle dette. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Dyrke selv er det beste. Ellers så er det ikke stor forskjell på økologiske og konvensjonelle varer så at du ikke bare velger konvensjonelt lurer jeg litt på kan man si. Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Har fått inn økopaprika på kiwin i byen... Sjekk hos nermeste norgesgruppenbutikk om de har tatt inn:) Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Kjøpte økologisk paprika på Coop Obs Vinterbro, dyrket i Israel med EU-merke. To stk. (litt store) i pakning - kr 22,xx Smakte bra. Lenke til kommentar
tommelfingerregel Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Du merket ingen bismak? Endret 13. februar 2014 av tommelfingerregel Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Til dere som argumenterer for at det er tull med økologisk pga smak har jo misset det største poenget. Økologisk handler mer om bærekraftig dyrking av jorden og samspill med naturen sine premisser. Dagens konvensjonelle jordbruk ødelegger den dyrkbare jorden vi har. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå