Gå til innhold

Lokal Butikk selger røyk og snus til 13. Åringer


Anbefalte innlegg

Hei

Har en lokal videosjappe her i området som driver veldig stort uutsalg av røyk og snus. Her er det ikke så mye aldersgrenser heller. Vanligvis ville jeg ikke brydd meg så mye, men dette går for langt. Unger så langt ned som i 12-13 års alderen kommer regelmessig å kjøpe røyk og snus.

Butikken ligger i tillegg et par hundre meter fra Barneskole, ung. Skole og videregående.

Som en relativt stor motstander av røyk og snus til mindreårige, vil jeg gjerne prøve å gjøre noe med saken.

Derfor lurer jeg på om det er noe slags tilsyn eller noen jeg kan tipse om saken? Vet ikke helt hvordan det funker, men jeg regner med de har en slags tillatelse for å kunne selge røyk og snus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, dette sier Helsedirektoratet.

 

 


Hva er aldersgrensen for salg av tobakk i Norge, og hvem fører tilsyn?
​Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer til personer under 18 år. Det er ingen som fører tilsyn med bestemmelsen, men overtredelse av bestemmelse er belagt med straff, og brudd på aldersgrensen kan meldes til politiet.

http://helsedirektoratet.no/lover-regler/tobakksskadeloven/Sider/default.aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de ikke lenger får kjøpe på sjappa, så må de få noen fra videregående eller noen voksne til å kjøpe for seg. Det kan bli veldig dyrt, da de kanskje må betale litt for denne tjenesten. Jeg har selv blitt stoppet av barn som vil ha meg til å kjøpe røyk for dem. Dette setter dem jo bare en i mer sårbar situasjon.

Lenke til kommentar

Hvis de ikke lenger får kjøpe på sjappa, så må de få noen fra videregående eller noen voksne til å kjøpe for seg. Det kan bli veldig dyrt, da de kanskje må betale litt for denne tjenesten. Jeg har selv blitt stoppet av barn som vil ha meg til å kjøpe røyk for dem. Dette setter dem jo bare en i mer sårbar situasjon.

Javel? Med den tankegangen skal ungdom ned i 13-års alderen fritt få kjøpe alkohol og tobakk over disk, fordi det ellers blir så tungvint for dem å få tak i. Da kan vi like gjerne bare fjerne aldersgrensen da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Javel? Med den tankegangen skal ungdom ned i 13-års alderen fritt få kjøpe alkohol og tobakk over disk, fordi det ellers blir så tungvint for dem å få tak i. Da kan vi like gjerne bare fjerne aldersgrensen da...

 

 

Jeg tror vi må ha en aldersgrense på alkohol, siden dette produktet er så farlig. Jeg synes det blir for drøyt å selge sprit til en 8 åring for eksempel. Jeg tror heller ikke denne 8 åringer vil kunne overtale voksne til å kjøpe sprit for seg. En 13 åring vil derimot kunne gjøre dette. Vi vet vel egentlig ikke om disse aldersgrensene har noen positiv effekt? De gir trøst til oss voksne, men de hindrer da ikke barn i å få tak i sprit? Dessuten kan de i stedet kjøpe narkotika, som ikke har noen aldersgrense. Men det er mulig at mange selgere av narkotika heller ikke vil selge til barn. Jeg kjenner lite til yrkesetikken til narkotikaselgere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...