ATWindsor Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Jeg skal ha ett kamera til video-bruk, tenker i hovedsak på ett panasonic GH2, bruksområdet er kun video. Det skal brukes til opptak av informasjonsvideoer som skal ut på youtube, tenk omtrent samme sjanger som matprogram på TV, man forteller om noe, og viser hvordan det gjøres. Opptakene foregår innendørs, emn ikke i ett tradisjonelt studio. Er kameraet ett godt valg? Hva bør jeg ha utenom? Trenger man en slik cage rundt kameraet? Noe annet? Noe slags hjemmemekket rigg? Ekstern mic er vel ett must? Dette er lavbudsjett, så totalbudsjett for alt utenom kamera bør helst ikke ligge noe særlig over 5k. AtW Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Så burde GH2 være glimrende! Ad optikk tenker du annen optikk via adapter, eller? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2014 Så burde GH2 være glimrende! Ad optikk tenker du annen optikk via adapter, eller? I utgangspunktet tenkte jeg å bare bruke 14-42 og se hvordan det fungerer. Ellers har jeg endel annen mFT-optikk om det skulle være behov for litt mer spesielle ting. AtW Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Det burde gå greit det. Men har du godt lys i "studioet" ditt? Det vil hjelpe på kvaliteten. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2014 Det burde gå greit det. Men har du godt lys i "studioet" ditt? Det vil hjelpe på kvaliteten. Så fantastisk godt er det ikke, det er endel vinduer, så det er ok på dagtid, når det gjelder ren lysmengde ihvertfall. AtW Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 (endret) Da kan det være en ide å spandere på deg noen video-lys. LED-baserte sådanne burde fungere greit. Andre ting du bør tenke på, er et solid stativ, og skikkelig utstyr for lyd-opptak (istedet for å bruke de interne mikrofonene). Endret 6. februar 2014 av tomsi42 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Husk at sollys er 1 kW pr kvadratmeter og det er omentrent der kameraer yter sitt beste så der er vanskelig å få nok lys og nesten umulig å få for mye. Med halogenlys så vet du at du har nok når det blir for varmt å være i rommet. Nå yter moderne kameraer meget bra i dårlig lys men fremdeles så er lyset viktig for optimalt resultat. Du kan få meget gode resulteter med et billig kompaktkamera så lenge lyset er bra nok. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå