Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sykemeldings rettigheter for en som er svensk?

lknight

Anbefalte innlegg

nå er det slik at jeg har en venn som går til kiropraktor og fysio et par ganger i mnd. pga en meget vond rygg. han er 22 år, fra sverige og har bodd her i norge i ca. 10 mnd nå. han er ugift og har ingen barn. han jobber på en restaurant her i norge hvor han må stå mye av arbeidstiden. han har nå fått streng beskjed av både kiropraktor og fysio om at han må enten skifte jobb eller ta ut en sykemelding pga at ryggen hans er for dårlig til at han kan fortsette på jobben sin. han har også fått hjelpemiddel som han må bruke daglig frem til ryggen har blitt bedre.

har da følgende spørsmål:

1: hvilke sykemeldings rettigheter har min venn ettersom at han er svensk?

2: han må ut med ca. 1000kr pr fysio + kiropraktor besøk, og det blir veldig fort snakk om mange 1000kr her... han har selvfølgelig kvitteringer og bekreftelse på at han har vært der de gangene han har vært der til nå. har han da noen rettigheter på å få de besøkene dekket eller refundert av f.eks NAV ellerno? de besøkene er jo trossalt noe han virkelig trenger og har behov for å få behandlet sin rygg, men det blir for dyrt for en som ikke har den sterke økonomien til det.. har han alternativer på dette med tanke på at han er svensk? kanskje man kan gå å snakke med NAV representant om dette?

føler meg veldig rådløs ettersom jeg selv ikke har så stor peiling på dette, og jeg vil jo gjerne hjelpe min venn da han har det ganske tungt om dagen. så jeg håper inderlig at det er noen der ute som har mulighet til å rådføre meg/min venn om hva man kan gjøre i denne uheldige og ubehagelige situasjonen. takker for alle råd på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noe ekspert på dette, men har noen kommentarer og kanskje noen tips.

Han har trolig opptjent trygderettigheter her i landet, hvis han har hatt adresse her, bodd her (mer enn 3 mnd.) og betalt skatt hele tiden. Mulig det er en minstelønn inne i bildet også. Sjekk på NAV.

For det første burde han ha gått til en allmenpraktiserende lege og fått henvinsning! Da hadde han kun betalt egenandel, for godkjent behandling. Legen kunne også sykemeldt ham.

Gå til lege og ta det derfra. Mulig han også kan få refundert utgifter til tidligere behandling (etter søknad), hvis legen mener behandlingen er relevandt og skriver søknad for dette også.

Lenke til kommentar

oi ! takk for tips her geco5!

tro om de trygderettighetene gjelder da han har bostedsadresse her, men folkeregistrert adresse i sverige... må sjekke det opp hos nav ja.

så allmennpraktiserende lege er det beste alternativet mener du? er det bare for han å ta med papirene fra klinikkene han har besøkt til nå å gå til helsesenteret (legevakten?) for å få seg en time hos en lege eller?

fått henvisning til...kriopraktor og/eller fysio, mener du? og har han den henvisningen med seg, så betaler han bare egenandel?

ja han skal ta å kontakte nav så snart det lar seg gjøres.

tusen takk for meget behjelpelige tips og råd!! :)

Lenke til kommentar

så allmennpraktiserende lege er det beste alternativet mener du? er det bare for han å ta med papirene fra klinikkene han har besøkt til nå å gå til helsesenteret (legevakten?) for å få seg en time hos en lege eller?

fått henvisning til...kriopraktor og/eller fysio, mener du? og har han den henvisningen med seg, så betaler han bare egenandel?

Som nevnt av andre, så opptjener han rettigheter til sykelønn og behandling, hvis han har skattet lenge nok til Norge. Og det er uavhengig av folkeregistret. Ellers er du litt upressis, i dine spørsmål.

Jeg skrev IKKE, at almenpraktiserende var et alternativ! Jeg skrev: "For det første burde han ha gått til en allmenpraktiserende lege og fått henvinsning!" Dette er den anbefalte "veien å gå", for å få sykemelding og henvisning til behandling. Så oppsøke en almenpraktiserende lege! Legevakt er ikke stedet.

Om legen vil godkjenne tidligere behandling, er uvisst og den skal også godkjennes av NAV, for å få noe refundert. Så trolig, er de pengene bortkastet. Men det er lovlig å forsøke seg, så be kompissen (eller kanskje deg selv) å ta med papirene til legen.

I teorien skal en henvisning fra lege, først godkjennes av NAV, før du får refundert regninger. Men legene har erfaring her, så gir de en henvisning (x-antall behandlinger), er det 99% sikkert at dette går imellom hos NAV. Og da betaler du kun egenandel, der du får behandling. Behandlende innstutisjon (eks. fysioterrapaut/kiropraktor) krever da bare egenandelen. Både lege og NAV kan informere om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...