Gå til innhold

3 gode grunner til å melde seg ut av statskirken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Link

1 - Personlig redelighet

Er det redelig å stå som medlem av en organisasjon hvis man ikke personlig kan støtte og stå inne for dens ideologi og praksis? De fleste har ikke selv meldt seg inn i statskirken, og deler heller ikke kirkens tro - men ble døpt som barn før de fikk noen mulighet til å velge selv.

Meld deg ut! Det vil skape redeligere linjer og klarere luft - både for deg selv og i forhold til andre.

2 - Kirkens livssynsmonopol

Husk at det formelle medlemstall i Statskirken (de "87%") brukes flittig som argument for kirkens livssynsmonopol i samfunnet, fra barnehager og skolevesen til radio og TV. Det formelle medlemstallet benyttes også som argument for å bruke skattepengene (minst 2 milliarder årlig!) til bl.a. å bygge stadig nye kirker (som sjelden fylles) - mens køene bare øker til overfylte barnehager, sykehus og sosialinstitusjoner som sliter med krisebudsjett.

Meld deg ut! Det vil være det beste argumentet mot kirkens livssynsmonopol og priviligerte stilling i vårt samfunn.

3 - Undertrykkelse og intoleranse

Så lenge kirken har eksistert har den gått i spissen for undertrykkelse av bl.a. kvinner og annerledestenkende. Utfra sin patriarkalske verdensoppfatning (Gud som himmelens far, og mannen som tilsvarende overordnede på jorden) har kvinnene blitt tuktet og undertrykt. Homofile dømmes som perverse og ateister ties ihjel i håp om at ingen hører deres hyklerske meninger. Av blind frykt for presten og kirken dømmes all kritikk mot dem som blasfemi. Men ingen tro er hevet over kritikk, ei heller kristendommen.

Meld deg ut! Det vil være det beste middelet i kampen mot den undertrykkelse og intoleranse som kirken står for i vår kultur. Tenk selv, menneske!

Fra Hedning.no.

1252104[/snapback]

Enig enig, men du glemte forøvrig å nevne at der er dobbeltmoralsk ang homofili. I følge bibeln er det jo fyfy..

Personlig har jeg aldri vært medlem :p å kommer ikke til å bli det heller. husker når alle rundt meg konfirmerte seg....hvorfor? mest for pengene sin del.. det er rimeli trasie greier : / for å gjøre bestemor glad, som noen påsto.. det er en individuell avgjørelse, det er som om foreldrene/besteforeldrene dine skulle valgt hvordan utdannelse du sku ha...

Edit: forøvrig, så har kirken lurt penger utav folk helt siden den fikk innmarjs... f.eks å KJØPE frelse...nå er vi kanskje ikke like overtroisk på det viset som i riktig gamle dager, men de har oss rundt lillefingern..

Vi hadde såvidt råd til å økonomisk dekke pappas begravelse.. i tillegg MÅ man ha 4 salmer, å man får ikke lenger lov å spille CD musikk i kirken. vi hadde et sterkt ønske om å spille ynglings sangen hannes : / Vi ville også at presten skulle gå med dress og ikke kjortel, noe som han ikke kunne. Alt dette pga nye regler. etterlatte får ikke forme begravelsen til sine kjære.. presten beklaget på det dypeste pga de nye reglene..

Endret av Aiiler
Lenke til kommentar
Kirkegårder er okey, så lenge det ikke er mangel på god jord ;)

1265027[/snapback]

Faktisk et interessant spørsmål: hvor mye jord opptar vanlige graver i forhold til hvor mye f.eks. urner ville ha opptatt?

Til spørsmålet, så er jeg utmeldt!

Lenke til kommentar
for å gjøre bestemor glad, som noen påsto.. det er en individuell avgjørelse, det er som om foreldrene/besteforeldrene dine skulle valgt hvordan utdannelse du sku ha...

9161606[/snapback]

Evt. kunne bestemor ha meldt seg ut for å gjøre barnebarna glade.

Lenke til kommentar
Kan man melde seg ut før man er 18 uten foreldrenes samtykke?

Har aldri hatt noen tro på gud og har aldri likt kirken, men ble jo døpt  . . .

9161563[/snapback]

Hvorfor vil ikke foreldrene gi deg samtykke? Høres ut som verdens værste foreldre som døper deg og ikke vil la deg melde deg ut..

Men heldigvis er det fullt mulig å melde seg ut på egen hånd om man er over 16! :)

Støtter første post 100%.

Lenke til kommentar

Jeg er 15 år og de fleste som henger på denne seksjonen til vanlig vet hvor mye jeg har imot kirka og kristendommen. Likevel melder jeg meg ikke ut når jeg har mulighet til det, av den ene grunnen at jeg en vakker dag kan treffe ei jente som jeg trives så godt med, at jeg vil tilbringe resten av livet mitt med henne. Hvis hun ABSOLUTT vil gifte seg, da sier ikke jeg nei pga. min tro. Tross alt, det er sikkert romantisk å gifte seg i kirke og sånt, som man ser på film. :p

Lenke til kommentar
Jeg er 15 år og de fleste som henger på denne seksjonen til vanlig vet hvor mye jeg har imot kirka og kristendommen. Likevel melder jeg meg ikke ut når jeg har mulighet til det, av den ene grunnen at jeg en vakker dag kan treffe ei jente som jeg trives så godt med, at jeg vil tilbringe resten av livet mitt med henne. Hvis hun ABSOLUTT vil gifte seg, da sier ikke jeg nei pga. min tro. Tross alt, det er sikkert romantisk å gifte seg i kirke og sånt, som man ser på film. :p

9180041[/snapback]

Å, det kan nå være superromantisk og lekkert å gifte seg borgerlig eller humanetisk også. Dessuten står man friere til å velge utendørs vielse og på spesielt betydningsfulle plasser for dere.

Dere kan godt få et kristent kirkebryllup også om du er utmeldt. Kravet er bare at minst en av de som gifter seg må være medlem i statskirka. Hvis hun ikke er medlem der så vil hun nok ikke gifte seg i en kristen kirke likevel.

Lenke til kommentar
Leste du innlegget mitt? Hvis dama vil gifte seg i kirka, så gjør vi jo det. Begge må være innmeldte hvis jeg ikke tar feil, det har hvertfall jeg hørt. :/

9181970[/snapback]

At en av brudefolkene er medlem i Den norske kirke, vil normalt være tilstrekkelig

for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å

nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke.

Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske

kirke. Ved vigsel i Den norske kirke må en følge liturgien og ordningene for vigsel

i Den norske kirke.

Fra Statskirkens brosjyre.Clicky

Lenke til kommentar
Jeg ble aldri døpt. Foreldrene mine mener at hvis jeg skulle bli Kristen, kunne jeg døpe meg selv.

Slik burde moderne mennesker tenke i dagens samfunn mener jeg!

9180058[/snapback]

Enig :) Fler unge som ikke vil konfirmere seg for kun ene og alene pengenes del da også, siden de da må la seg døpe.

De som tror, skal få tro.. men det blir moralsk og neglisjerende mot envær religion å være medlem uten å tro vil jeg påstå.. Men så har jeg ganske sterke meninger på det området. Som at jeg ikke går med kors fordi det ser pent ut, det er et kristent symbol å bør dermed holdes av til kristne. Jeg vil ikke være med på å bruke symboler og slikt på en 'feil' måte når jeg ikke tror. Eh.. ble litt kludrete skrevet. kanskje noen forstår hva jeg mener :p

Men jeg respekterer andres religioner såpass at jeg ikke vil missbruke deres symboler el. <--- ble det bedre? :confused:

Lenke til kommentar
Jeg ble aldri døpt. Foreldrene mine mener at hvis jeg skulle bli Kristen, kunne jeg døpe meg selv.

Slik burde moderne mennesker tenke i dagens samfunn mener jeg!

9180058[/snapback]

Enig :) Fler unge som ikke vil konfirmere seg for kun ene og alene pengenes del da også, siden de da må la seg døpe.

De som tror, skal få tro.. men det blir moralsk og neglisjerende mot envær religion å være medlem uten å tro vil jeg påstå.. Men så har jeg ganske sterke meninger på det området. Som at jeg ikke går med kors fordi det ser pent ut, det er et kristent symbol å bør dermed holdes av til kristne. Jeg vil ikke være med på å bruke symboler og slikt på en 'feil' måte når jeg ikke tror. Eh.. ble litt kludrete skrevet. kanskje noen forstår hva jeg mener :p

Men jeg respekterer andres religioner såpass at jeg ikke vil missbruke deres symboler el. <--- ble det bedre? :confused:

9184752[/snapback]

Misbruk at kristne symboler skal du ikke være redd for, både korset, fiskene, og korset med sirkel er 5000 år gamle astrologiske symboler tilknyttet Egyptisk mytelogi. disse symbolene misbrukes av kristne verden over daglig.

For å si det enkelt....det finnes ingen kristne symboler! (i den definasjon at symbolet oppstod i kristne kretser)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg synes at de som bruker kirka kan betale for det' date=' og ikke skattebetalerne. Så kan heller kirkene ta inngangspenger og og fikse kirkene selv. Her jeg bor er det 2 kirker som tilsammen trenger 22 millioner bare for å komme i stand! Jeg synes at det kan de 5 pensjonistene som sitter på bakerste rad (pleier ikke å være flere) betale, eller så kan de legge ned hele greia!

Jesus krevde aldri peng av noen...

1266183[/snapback]

Jesus har sannsynlighvis alrdig eksistert, og dessuten tok han penger jo(hvis han fantes), han måtte spise. Dessuten lurte han masse mennesker til å følge seg og fore ham osv. Han burde vært steinet på flekken

Lenke til kommentar
jeg har sent in søknad om å bli fjernet fra statskirke boka, men har ikke fått noe brev der det sier de har fjerna meg, hvor lang tid skal det ta?

9154112[/snapback]

Jeg har gjort det samme, har ventet i flere måneder, jeg tror dem bare kaster brevene våre, for dem vil ikke miste stats støtten. det er bare svindel alt sammen

Endret av Lafs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...