Gå til innhold

3 gode grunner til å melde seg ut av statskirken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg sier at det ikker er noe problem å ta leie.

Du argumenterer konsekvent ut fra din innsnevrete virkelighetsoppfatning, hvor du har vokst opp i et hjem med overflod av penger.

Dette gjoer deg ute av stand til aa sette deg inn i en tenkt livssituasjon for et menneske som ikke har like mye penger som deg.

Dette gjoer at du blir oppfattet som aa vaere et menneske med nedsatt evne til aa resonnere.

Lenke til kommentar
Du argumenterer konsekvent ut fra din innsnevrete virkelighetsoppfatning, hvor du har vokst opp i et hjem med overflod av penger.

Dette gjoer deg ute av stand til aa sette deg inn i en tenkt livssituasjon for et menneske som ikke har like mye penger som deg.

Dette gjoer at du blir oppfattet som aa vaere et menneske med nedsatt evne til aa resonnere.

Dette har jeg tenkt utallige ganger jeg har lest postene til JoachimR uten helt å få satt ord på det. Nå har du gjort det, og det var sable bra resonnert, DrDoogie!
Lenke til kommentar
Jeg synes at de som bruker kirka kan betale for det' date=' og ikke skattebetalerne. Så kan heller kirkene ta inngangspenger og og fikse kirkene selv. Her jeg bor er det 2 kirker som tilsammen trenger 22 millioner bare for å komme i stand! Jeg synes at det kan de 5 pensjonistene som sitter på bakerste rad (pleier ikke å være flere) betale, eller så kan de legge ned hele greia!

Jesus krevde aldri peng av noen...

Lenke til kommentar
I US er det vanlig å ha urnen på bokyhyllen Hjemme, med flagger brette spesielt inn i en spesiell trekatet boks. Da tar man ikke opp verdifullt område, itillegg til at det ikke blir problemer om man f.eks. flytter.

Heh, vanlig MY ASS. Ikkje der hvor eg har vært ihvertfall....

Lenke til kommentar
Jeg synes at de som bruker kirka kan betale for det, og ikke skattebetalerne. Så kan heller kirkene ta inngangspenger og og fikse kirkene selv. Her jeg bor er det 2 kirker som tilsammen trenger 22 millioner bare for å komme i stand! Jeg synes at det kan de 5 pensjonistene som sitter på bakerste rad (pleier ikke å være flere) betale, eller så kan de legge ned hele greia! Også tar kirkegården opp mye god jord!

Nå driver Kirken dog med litt mer enn det du påstår her. Kanskje den viktigste delen er innen behandlingen av våre døde. Et eller annet sted må de legges, og det er en god grunn for at det er ytterst strengt å gravlegge folk hulter til bulter i dette landet.

Kirkegården tar opp god jord ja. Men bønder som sår ved siden av en gravlund smiler da fra øre til øre. Bedre jord skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
I US er det vanlig å ha urnen på bokyhyllen Hjemme, med flagger brette spesielt inn i en spesiell trekatet boks. Da tar man ikke opp verdifullt område,  itillegg til at det ikke blir problemer om man f.eks. flytter.

Heh, vanlig MY ASS. Ikkje der hvor eg har vært ihvertfall....

Du må huske på at for JoachimR er det bare fundamentalistisk kristne amerikanske høyrefolk (av sorten som mener Bush er en vis og intellektuell mann) som gjelder som "alle". De andre er bare kommunistrotter, vet du...

Lenke til kommentar
Jesus krevde aldri peng av noen...

Og?! Jesus har vært død i grovt sett 2000 år nå, og vi har ikke hatt noe problem med hans pengeinnkreving siden vel, han levde. Nå er det kirken som trenger penger, og som tar fra områder som faktisk er av relevans for menneskehetens velvære. Nå har vi MASSE annet enn kirker å bruke penger på, men dersom vi ikke hadde hatt det, ville jeg heller brukt penger på å anlegge kollektivtransport i Longyearbyen, og internasjonal konteinerhavn på Voss, før jeg ville brukt penger på kirken. :wink:

Lenke til kommentar

Du må huske på at for JoachimR er det bare fundamentalistisk kristne amerikanske høyrefolk (av sorten som mener Bush er en vis og intellektuell mann) som gjelder som "alle". De andre er bare kommunistrotter' date=' vet du...[/quote']

Yeah, yeah...

EDIT: Fjernet litt upassende personhets.

Dem som faktisk _har_ penger, og er vandt med det, er liksom ikke saa ivrige etter aa bruke sin rikdom som en mental krykke for aa overbevise seg selv om at dem er bedre enn andre.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
2 - Kirkens livssynsmonopol

Husk at det formelle medlemstall i Statskirken (de "87%") brukes flittig som argument for kirkens livssynsmonopol i samfunnet, fra barnehager og skolevesen til radio og TV. Det formelle medlemstallet benyttes også som argument for å bruke skattepengene (minst 2 milliarder årlig!) til bl.a. å bygge stadig nye kirker (som sjelden fylles) - mens køene bare øker til overfylte barnehager, sykehus og sosialinstitusjoner som sliter med krisebudsjett.

1252104[/snapback]

Jeg vil komme med et kjapt løsningsforslag på dette. Landets kirker er bygd av statlige (folkets) penger til beste for folket. Nå som kristendommen ikke lengre sees på som en statsmakt, men som en særinteresse eller hobby er de ikke til det beste for folket lengre. De står der som klubbhus for de få. Staten bør gå nøye gjennom Norges kirkebygg og relaterte bygg og putte de i to kategorier:

1. De som er verneverdige bygninger med kulturell verdi (stavkirker, Nidarosdomen osv) bør forbli i statlig eie og forvaltes som et kulturminne på linje med andre verneverdige bygg. Pengene som før gikk til disse kirkene bør fortsatt gå dit og evt økes for å unngå forfall. Derimot bør mellomledd i pengekjeden som kirkeråd, prester, sogn osv rasjonaliseres helt bort. Disse kan få drive sin egen hobby, eller livsstil som alle andre med sære livsstiler og hobbyer. Altså finansiere hobbyen sin selv eller gjøre hobbyen om til en bedrift som de kan tjene på. Samtidig bør alle de verneverdige bygningene som frigjøres leies ut av staten til høystbydende. F.eks brudepar, foretak som trenger konsertlokale, etc. Byggene bør selvsagt forvaltes på en forsvarlig måte til høystbydende og forvaltes av det offentlige, f.eks kommunen.

2. De bygningene som ikke er verneverdige og ikke trengs til andre offentlige formål bør selges på det private markedet, til høystbydende. Evt. leies ut. De religiøse forbundene står fritt til å melde seg inn i budrundene eller spørre om å få leie lokalene.

<...> Også tar kirkegården opp mye god jord!

1253205[/snapback]

En eller annen plass må man jo gjøre av døde personer. Jeg synes det er greit at man kan kjøpe eller leie seg en gravtomt av kommunen. Tomteprisen bør selvsagt være variabel etter hvor mye areal man trenger og tomtefelter til grav-formål bør reguleres omtrent som i dag. Altså at man ikke har lov til å gjøre hva som helst med arealet, men at det skal brukes som en gravplass og se ut som en gravplass.

Nei takke meg til kremering heller, saa slipper man 10-12 tusen for ei kiste ogsaa.

1265262[/snapback]

Det er normalt å kjøpe kiste også når det skal kremeres. Det tar seg dårlig ut å ha den døde i en kroppspose f.eks i forbindelse med minnestunden og i kremasjonsovnen tror jeg kroppen bør ha noe fast å ligge i. Ellers så koster kister normalt fra ca 5000 kr så man må ikke nødvendigvis kjøpe en i prisklassen 10.000 kr eller mer. Selv de billigste kistene er ganske pene selv om de er "litt" sparsommelig utstyrt med treskjæringer osv.

Lenke til kommentar
jeg har sent in søknad om å bli fjernet fra statskirke boka, men har ikke fått noe brev der det sier de har fjerna meg, hvor lang tid skal det ta?

9154112[/snapback]

Jeg sendte inn et skjema for 3 uker siden, venter fortsatt på svar. På HEFs nettsider står det at det kan ta ca. 14 dager før man mottar attest på utmelding av Den norske kirke. Det er ergerlig om det blir nødvendig å purre på dette, spesielt når man aldri ønsket å være medlem av noen sekt!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er så enig så enig med trådstarter.

Har en milliard andre argumenter også, men ikke en eneste en for å bli medlem.

Linker like så greit til et utmeldingsskjema, husk:

DET ER IKKE NØDVENDIG MED DÅPSATTEST LENGER for å melde seg ut.

Håper virkelig at mange ser galskapen og melder seg ut før det er for sent!

http://www.human.no/templates/Page____168.aspx

Lenke til kommentar
jeg har sent in søknad om å bli fjernet fra statskirke boka, men har ikke fått noe brev der det sier de har fjerna meg, hvor lang tid skal det ta?

9154112[/snapback]

Jeg sendte inn et skjema for 3 uker siden, venter fortsatt på svar. På HEFs nettsider står det at det kan ta ca. 14 dager før man mottar attest på utmelding av Den norske kirke. Det er ergerlig om det blir nødvendig å purre på dette, spesielt når man aldri ønsket å være medlem av noen sekt!

9157803[/snapback]

Det tok 2 purringer og ca. 4 uker for min del. Utmeldingsattesten ble forresten stemplet samme dag som jeg sendte 2. purringen (på epost), så det er tydelig at utmeldingene blir lagt nederst i bunken til noen gidder å ta de eller når de får purring :hrm:

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...