Endre Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Link 1 - Personlig redelighet Er det redelig å stå som medlem av en organisasjon hvis man ikke personlig kan støtte og stå inne for dens ideologi og praksis? De fleste har ikke selv meldt seg inn i statskirken, og deler heller ikke kirkens tro - men ble døpt som barn før de fikk noen mulighet til å velge selv. Meld deg ut! Det vil skape redeligere linjer og klarere luft - både for deg selv og i forhold til andre. 2 - Kirkens livssynsmonopol Husk at det formelle medlemstall i Statskirken (de "87%") brukes flittig som argument for kirkens livssynsmonopol i samfunnet, fra barnehager og skolevesen til radio og TV. Det formelle medlemstallet benyttes også som argument for å bruke skattepengene (minst 2 milliarder årlig!) til bl.a. å bygge stadig nye kirker (som sjelden fylles) - mens køene bare øker til overfylte barnehager, sykehus og sosialinstitusjoner som sliter med krisebudsjett. Meld deg ut! Det vil være det beste argumentet mot kirkens livssynsmonopol og priviligerte stilling i vårt samfunn. 3 - Undertrykkelse og intoleranse Så lenge kirken har eksistert har den gått i spissen for undertrykkelse av bl.a. kvinner og annerledestenkende. Utfra sin patriarkalske verdensoppfatning (Gud som himmelens far, og mannen som tilsvarende overordnede på jorden) har kvinnene blitt tuktet og undertrykt. Homofile dømmes som perverse og ateister ties ihjel i håp om at ingen hører deres hyklerske meninger. Av blind frykt for presten og kirken dømmes all kritikk mot dem som blasfemi. Men ingen tro er hevet over kritikk, ei heller kristendommen. Meld deg ut! Det vil være det beste middelet i kampen mot den undertrykkelse og intoleranse som kirken står for i vår kultur. Tenk selv, menneske! Fra Hedning.no. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Folk må slutte å være så giddalause, slutt å si at det ikke gjør noe skade om du er medlem i kirken, det koster deg 2 kalorier å melde deg ut, og hele norge tjener på det... ikke være mer egoistisk og selvsentrert enn nødvendig Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 /me er ikke medlem av statskirken! La også merke til at statskirken i årets statsbudsjett er blitt foreslått en økning på 3,2%, altså i alt 1054 mill kroner! OMFG! Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 de skulle sikkert ikke hatt 50%, heller nermere 10% av dette hvis de hadde blitt gitt på reelt grunnlag Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Jeg synes at de som bruker kirka kan betale for det, og ikke skattebetalerne. Så kan heller kirkene ta inngangspenger og og fikse kirkene selv. Her jeg bor er det 2 kirker som tilsammen trenger 22 millioner bare for å komme i stand! Jeg synes at det kan de 5 pensjonistene som sitter på bakerste rad (pleier ikke å være flere) betale, eller så kan de legge ned hele greia! Også tar kirkegården opp mye god jord! Lenke til kommentar
Aggex Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Jeg synes at de som bruker kirka kan betale for det, og ikke skattebetalerne. Så kan heller kirkene ta inngangspenger og og fikse kirkene selv. Her jeg bor er det 2 kirker som tilsammen trenger 22 millioner bare for å komme i stand! Jeg synes at det kan de 5 pensjonistene som sitter på bakerste rad (pleier ikke å være flere) betale, eller så kan de legge ned hele greia! Også tar kirkegården opp mye god jord! Trukke eg ville ha spist mat som blei planta oppå ein kirkegård. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Også tar kirkegården opp mye god jord!Resten av posten din var jeg for såvidt enig i, FiskePinna. Men der mener jeg du tar feil. Jeg mener gravplassene er en nødvendighet. Selvsagt skulle du ønske at der var kontorplasser eller fabrikker, men man trenger noe annet også, vet du... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Kirkegårder er okey, så lenge det ikke er mangel på god jord Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 ja. Men at du betaler leie for tomten graven til dine nærmeste bruker, må være greit. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Man skal da for pokker ikke LEIE gravplass. penger kan ikke spises. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 ja. Men at du betaler leie for tomten graven til dine nærmeste bruker, må være greit. er ikke det sånn at du må betale leie etter så og så mange år... dvs. hvis du ikke betaler leie så putter de en annen dauing oppå din dauing Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 hehe, jeg måtte faktisk le litt av den fremstillingen av saken sluffy Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 ja. Men at du betaler leie for tomten graven til dine nærmeste bruker, må være greit. er ikke det sånn at du må betale leie etter så og så mange år... dvs. hvis du ikke betaler leie så putter de en annen dauing oppå din dauing *flire* Joa, er riktig det. Jobba faktisk paa en kirkegaard en sommer, hvor jeg saa noen graver hvor man bare hadde gravd plass til en ny kiste. Knoklene og ryggvirvlene floet jo blant blomsterkransene. *bleurg* Nei takke meg til kremering heller, saa slipper man 10-12 tusen for ei kiste ogsaa. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Jo, etter tyve år må man betale leie for gravplass, hvis ikke bli plassen brukt igjen. Jeg synes det er greit at man betaler leie fra første stund, dersom man ikke velger å kjøpe plassen for noen tusner. Da riktignok med begrensninger. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Jeg synes det er greit at man betaler leie fra første stund, dersom man ikke velger å kjøpe plassen for noen tusner. Da riktignok med begrensninger. Det hadde man visstnok ogsaa i Australia. Med det resultat at kirkegaardene ble delt opp i "den rike delen", hvor fallos-symboler og lysthus-aktige mauselum toet opp av jorda, og "den fattige delen", hvor folk ikke hadde raad til a vedlikeholde gravene engang, og brukne gravstoetter og knuste marmor-lokk florerte. Saa du skjoenner, Joachim, at kapitalisme ogsaa har sine svakheter. F.eks. tar den ikke hensyn til menneskelig verdighet. Samt at fremvisningen av penger og makt lett kan bli kvalmende vulgaer i et rendyrket kapitalistisk/materialistisk samfunn. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Jo, etter tyve år må man betale leie for gravplass, hvis ikke bli plassen brukt igjen. Jeg synes det er greit at man betaler leie fra første stund, dersom man ikke velger å kjøpe plassen for noen tusner. Da riktignok med begrensninger. Dette er mitt land. Jeg skal ikke leie gravplass i MITT land. EOD Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Nei vel? du opptar tross alt verdifullt areal der du ligger død. I US er det vanlig å ha urnen på bokyhyllen Hjemme, med flagger brette spesielt inn i en spesiell trekatet boks. Da tar man ikke opp verdifullt område, itillegg til at det ikke blir problemer om man f.eks. flytter. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 I US er det vanlig å ha urnen på bokyhyllen Hjemme, med flagger brette spesielt inn i en spesiell trekatet boks. Jeg driter i hva de gjør i USA. Og hvis slektninger skal betale for leie av gravplasser, hva skjer da om en person uten familie dør? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå