Gå til innhold

Redhat 10

Anbefalte innlegg

Et ganske vanlig spørsmål i det siste: Noen som sitter på noe inside info om når den kommer ut? Det er ikke lenge før, men når?

Saken er at jeg skal reinstalere serveren, og det haster på et vis, men med min vanlige uflaks kan jeg regne med at RH10 kommer ut dagen etter at jeg er ferdig med reinstall av rh9.

Spørsmålet er egentlig, skal jeg legge inn rh9 eller vente på 10?

-pg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et ganske vanlig spørsmål i det siste: Noen som sitter på noe inside info om når den kommer ut? Det er ikke lenge før, men når?

Red Hat har pleid å holde slippdatoer strengt hemmelige. De annonserer aldri datoer på forhånd, så med mindre de har endret denne policyen finnes det ikke svar på spørsmålet ditt. Nå ser jeg at Fedora Core 1 skal slippes i November iflg. http://fedora.redhat.com/participate/schedule/ , men om Fedora blir det samme som Red Hat 10 vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Dette er slik jeg ser på overgangen fra Red Hat Linux til fedora. Om noen er uenig så gjerne for meg.

Red Hat skal fra nå av satse på Red Hat Enterprise Linux. Det som var Red Hat Linux heter nå fedora linux, for å skille disse klart fra hverandre. Fedora blir omtrent som Red Hat Linux var, men der er en del forskjeller.

Fedora skal slippe en core release (omtrent som en RHL release) rundt. hver 4. måned, noe som betyr mindre levetid for hver release, og mer "bleeding-edge".

Noen av dere kjenner kanskje til Fedora prosjektet, som lagde custom pakker til Red Hat. Fedora prosjektet, og det som var Red Hat Linux er nå ett. Det betyr apt/yum støtte med som default, og mange flere pakker tilgjengelig via apt/yum. F.eks. er alsa pakker i -extras nå.

Fedora er langt mer drevet av miljøet rundt distroen, og vi som brukere har nå mer innflytelse, om vi vil. Red Hat INC. vil forsette utviklingen som før, de trenger fedora som en prøvekanin for ting de skal putte inn i RHEL senere.

Fedora satser nå nesten bare på desktop, i og med at man slipper nye core releaser såpass ofte. Mange har stilt seg kritisk til dette, og derfor har nå Fedora-Legacy prosjektet blitt startet. Fedora-Legacy skal prøve så godt de kan og lage sikkerhetsoppdateringer som de Red Hat har laget til nå til fedora core releaser som ikke lengre er supported av fedora.

Det vil med andre ord aldri komme noen Red Hat Linux 10. Den vil bli hetende Fedora Core 1 og kommer 3. november.

Les på: http://fedora.redhat.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...