Gå til innhold

Nordmenn og motorveier


johanf

Anbefalte innlegg

Det er så mange dårlige trafikanter der ute...

 

I det siste har jeg ferdes en del på E6. Det slår ikke feil at det ligger en tulling i venstrefeltet og kjører så vidt fartsgrensen (på speedometeret), eller noen som legger ut i venstrefeltet "i god tid" for å kjøre forbi en lastebil, i det jeg nærmer meg. I det jeg tar igjen vedkommende, er det fortsatt et stykke igjen til lastebilen og han kunne godt ha ventet litt.

 

Hvorfor lærer ikke folk hvordan man skal oppføre seg på motorveien? En tur på Autobahn er jo rene julekvelden i forhold!

 

Men, hva sier trafikkreglene om å bryke lyshornet på de som sinker trafikken, for å få de til å skjønne at noen vil forbi?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Det samme kan sies om mye i Norge.. Ta en tur på norske utesteder og arrangementer, knuffing uten like. Festkulturen i Nederland, Belgia, osv. er som et eventyr i forhold!

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Eg forstår irritasjonen, men sjølv om det ergrer mykje så er du som kjøyrer feil etter gjeldande trafikkregler.

 

Sjølv om det er vanlig praksis at hurtiggåande trafikk bruker venstre fil og saktegåande trafikk bruker høgre fil så er det fortsatt ikkje lov til å kjøyre fortare enn fartsgrensa.

Som hovedregel skal høgre felt brukast primært, men dersom du kjøyrer litt raskare enn kjøyretøya i høgrefeltet så har du lov til å bruke venstre fil.

 

Etter § 12 i trafikkreglane så skal fører som blir forbikjøyrt holde så langt til høgre som mulig, men det er kun krav til at ein skal vike dersom kjøyretøyet kjøyrer sakte, er stort eller veien er uoversiktilig.

 

 

 

Angåande bruk av lyshorn så seier trafikkreglane dette:

 

 

§ 14.Signal og tegn

1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt

[...]

Bruk av lys eller lydsignal for å kreve ein rett som du ikkje har (forbikjøyring) er sjølve definisjonen av unødig bruk.

 

 

Så problemet er ikkje dei norske trafikkantane, problemet er trafikkreglane.

Når du nemner Autobahn så er det andre trafikkreglar i Tyskland. Der er det f.eks lov å bruke lyshornet for å signalisere at ein vil kjøyre forbi, forutsatt at ein held god avstand til forankjøyrande bil. Det er strenge regler for kor nært den forankjøyrande bilen du får kjøyre. Per i dag er kravet at du skal holde ein avstand på minst halvparten av farta i meter. Så kjøyrer du i 80 km/t så skal du holde 40 meters avstand.

Men i Norge har vi altså ikkje slike reglar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det at jeg "kjører for fort" er ikke relevant, da mine medtrafikanter ikke skal legge seg borti hvor fort jeg kjører. Det er en sak for politiet.

 

Spør du meg, så er det prinsippielt de som hindrer flyten i trafikken, med måten de kjører på. jeg er IKKE den som holder høyest fart på motorveien. :)

 

Og, på Autobahn er det ikke veldig akseptert å bruke fjernlys til å signalisere at man vil forbi. Noen gjør det, men da med veldig korte blink og på lang avstand. Tailgating og ivrig lysbruk kan faktisk ende i bot og verre ting.

 

 

Jeg føler jeg har mer rett til å kjøre forbi, uansett hastighet jeg har, enn en annen trafikant har å hindre trafikken.

Lenke til kommentar

Joda, hvis de kjører forbi, har de jo legitim grunn til å være i forbikjøringsfeltet. Jeg tenkte vel mer på de som av en eller annen grunn, selv etter en forbikjøring, fortsetter å ligge i forbikjøringsfeltet. Selv om det er utallige billengder til neste bil de kan kjøre forbi.

 

Ellers bra artikkel - takk for den. :)

Lenke til kommentar

Enig i at det er mye dårlig kjøring på motorveier..

Opplever selv en del folk som absolutt skal legge seg ut når jeg nærmer meg en lastebil som også jeg åpenbart skal forbi, sånn at jeg må bremse og vente til han bak har kjørt forbi meg og lastebilen.

Og de som ligger i venstre uten at de kjører fortere enn de i høyre felt, evt ikke legger seg inn igjen.

 

Men jeg blir også irritert på de som konsekvent kjører over fartsgrensen (da tenker jeg >+10km/t), spesielt når de da presterer å bremse til et godt stykke under fartsgrensen når man kommer til en fotoboks.

Og mens vi først er i gang, de som skal kjøre forbi rett før et påkjøringsfelt sånn at man ikke kan legge seg ut til venstre for å gi plass...

 

Blinke gjør jeg som regel bare når folk kjører uten lys e.l. Men frister å blinke på dem som kjører med tåke og nærlys også (Ja, det blender, nei, det ser ikke kult ut og det er ulovlig. Kun tåkelys kan se kult ut OG det er lovlig!.. Jævla idioter)

Endret av Kakeshoma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg følger ekstra godt med i speilet når jeg kjører på motorveien. Hvis jeg ser det kommer en bil bak meg, som holder høyere fart enn meg, og vi nærmer oss en lastebil omtrent samtidig, holder jeg meg i høyre felt så han som faktisk er i forbikjøringsfeltet SLIPPER å bremse ned. Selv om det resulterer i at jeg må sakke farten selv. Enten det, eller så øker jeg farten litt og kjører forbi lastebilen uten å komme i veien for de som kommer bakfra.

Lenke til kommentar

Observerer utrolig mye aggressiv kjøring i venstrefeltet på motorveiene. Til tross for tett trafikk og begge feltene er fylt opp med biler så virker det som mange forventer at alle forankjørende i venstrefelt skal hive seg over i høyrefeltet og gi plass. Når disse egoistene ikke får viljen så legger de seg helt i hekken på bilen foran. Ser ofte lange tog i venstrefeltet der bilene ligger klistret til hverandre med få meters mellomrom. Ikke rart det skjer mye kjedekollisjoner !

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Observerer utrolig mye aggressiv kjøring i venstrefeltet på motorveiene. Til tross for tett trafikk og begge feltene er fylt opp med biler så virker det som mange forventer at alle forankjørende i venstrefelt skal hive seg over i høyrefeltet og gi plass. Når disse egoistene ikke får viljen så legger de seg helt i hekken på bilen foran. Ser ofte lange tog i venstrefeltet der bilene ligger klistret til hverandre med få meters mellomrom. Ikke rart det skjer mye kjedekollisjoner !

 

De togene er gjerne et resultat av at det ligger en eller to biler fremst, som ikke vil tilbake i høyrefeltet når det kommer noen bak som vil forbi.

 

 

 

 

Men, hva sier trafikkreglene om å bryke lyshornet på de som sinker trafikken, for å få de til å skjønne at noen vil forbi?

Og hva sier trafikkreglene om å bryte fartsgrensen?

 

 

Igjen - det at noen kjører for fort betyr ikke at de som sinker trafikken har full rett til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Igjen - det at noen kjører for fort betyr ikke at de som sinker trafikken har full rett til å gjøre det.

Å bruke andres lovbrudd eller ting som er i gråsoner til å forsvare sitt eget lovbrudd gjør det på ingen måte mer lovlig. At det finnes folk der ute som bryter paragraf 3 ved å kjøre unødvendig sakte forsvarer gjør det ikke mer lovlig for deg å kjøre fort.

 

Når dette er sagt kan jeg sikkert fort oppleves som en av de du mener legger seg ut i god tid før man begynner å kjøre forbi personer i høyrefeltet og dette har med mye å gjøre med trafikkflyt og ikke minst min egen sikkerhet.

 

Etter å ha kjørt mye i Oslo, Trondheim, Bergen og mange andre plasser hvor de har to kjørefelt i samme retning har jeg til gode å oppleve særlig med samarbeid når to fartøy i hvert sitt felt ønsker å komme seg forbi samme hindring. Da velger jeg heller å legge meg ut i god tid, så sant jeg ikke har intensjoner om å ligge under fartsgrensen, og kjører i mitt tempo forbi denne hindringen for så å slippe personen bak forbi når jeg har mulighet til å fortsette i høyrefeltet uten å ha noen hindringer i umiddelbar nærhet.

 

Dette er en ting jeg velger å gjøre fremfor å fortsette i høyrefeltet til aller siste stund og dermed ha mindre luke til både hindringen foran og personen bak. Bruker jeg blinklys og/eller begynner å legge meg ut i det andre feltet slår det ikke feil at bilen bak da begynner unødvendig å tute, blinke med lysene og/eller gir på for å presse seg forbi.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Observerer utrolig mye aggressiv kjøring i venstrefeltet på motorveiene. Til tross for tett trafikk og begge feltene er fylt opp med biler så virker det som mange forventer at alle forankjørende i venstrefelt skal hive seg over i høyrefeltet og gi plass. Når disse egoistene ikke får viljen så legger de seg helt i hekken på bilen foran. Ser ofte lange tog i venstrefeltet der bilene ligger klistret til hverandre med få meters mellomrom. Ikke rart det skjer mye kjedekollisjoner !

 

De togene er gjerne et resultat av at det ligger en eller to biler fremst, som ikke vil tilbake i høyrefeltet når det kommer noen bak som vil forbi.

 

 

 

 

Men, hva sier trafikkreglene om å bryke lyshornet på de som sinker trafikken, for å få de til å skjønne at noen vil forbi?

Og hva sier trafikkreglene om å bryte fartsgrensen?

 

 

Igjen - det at noen kjører for fort betyr ikke at de som sinker trafikken har full rett til å gjøre det.

 

Selvfølgelig ikke, men du får det til å virke som om det er mer legitimt å bryte fartsgrensen enn å sinke trafikken i din fremtoning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Observerer utrolig mye aggressiv kjøring i venstrefeltet på motorveiene. Til tross for tett trafikk og begge feltene er fylt opp med biler så virker det som mange forventer at alle forankjørende i venstrefelt skal hive seg over i høyrefeltet og gi plass. Når disse egoistene ikke får viljen så legger de seg helt i hekken på bilen foran. Ser ofte lange tog i venstrefeltet der bilene ligger klistret til hverandre med få meters mellomrom. Ikke rart det skjer mye kjedekollisjoner !

 

De togene er gjerne et resultat av at det ligger en eller to biler fremst, som ikke vil tilbake i høyrefeltet når det kommer noen bak som vil forbi.

 

 

Eller ganske enkelt at det er mye trafikk.

 

Jeg forstår uansett ikke tankegangen til idioten som legger seg i hekken på bilen foran....når kilden til køen er 20 biler lenger fremme? Forventer neandertaleren at samtlige 19 biler skal hive seg over i høyrefeltet så han kan komme seg frem? Egoismen råder i trafikken!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ofte ikke hvordan nordmenn klarer å kjøre på bilferie i for eksempel Tyskland, der det er høyere fartsgrense og strekninger uten fartsgrense. Opplever alltid at når jeg driver med en forbikjøring på motorveien kaster bilene på motorveien her i Norge seg ut i venstrefelt idet jeg kjører forbi, ofte uten å bruke blinklys en gang, for å så kjøre nesten like fort som bilen de forbikjører. Er også ofte jeg ser i speilet at en bil flere kilometer bak meg forbikjører en bil, for å si kjøre i venstrefeltet i en god stund fordi det skal veldig mye energi og krefter til for å bytte til høyre feltet i noen kilometer for å så bytte felt igjen når han skal forbikjøre meg.

 

I mange europeiske land som for eksempel Nederland eller Tyskland (Tyskere må jeg forresten si er verdens beste bilførere, og det mener jeg ikke ironisk) er det en uskreven regel å bytte til høyrefeltet etter forbikjøringer (regler tilsier kun at en ikke skal kjøre i venstre felt unødvendig.) altså hvis noen kjører forbi en rekke med 2-3 biler, og det er god plass mellom bilene, og det er flere bak deg som skal forbi, kjører man som regel forbi bil 1, kjører litt i høyre felt i noen hundre meter før man bytter til venstre felt igjen osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ofte ikke hvordan nordmenn klarer å kjøre på bilferie i for eksempel Tyskland, der det er høyere fartsgrense og strekninger uten fartsgrense. Opplever alltid at når jeg driver med en forbikjøring på motorveien kaster bilene på motorveien her i Norge seg ut i venstrefelt idet jeg kjører forbi, ofte uten å bruke blinklys en gang, for å så kjøre nesten like fort som bilen de forbikjører. Er også ofte jeg ser i speilet at en bil flere kilometer bak meg forbikjører en bil, for å si kjøre i venstrefeltet i en god stund fordi det skal veldig mye energi og krefter til for å bytte til høyre feltet i noen kilometer for å så bytte felt igjen når han skal forbikjøre meg.

 

I mange europeiske land som for eksempel Nederland eller Tyskland (Tyskere må jeg forresten si er verdens beste bilførere, og det mener jeg ikke ironisk) er det en uskreven regel å bytte til høyrefeltet etter forbikjøringer (regler tilsier kun at en ikke skal kjøre i venstre felt unødvendig.) altså hvis noen kjører forbi en rekke med 2-3 biler, og det er god plass mellom bilene, og det er flere bak deg som skal forbi, kjører man som regel forbi bil 1, kjører litt i høyre felt i noen hundre meter før man bytter til venstre felt igjen osv.

 

 

Jeg er helt enig i deg i alt du sier, og spesielt siste avsnitt. Jeg prøver å praktisere det på den måten selv, og reagerer på de som ligger og durer i venstrefeltet for å kjøre forbi de tre bilene de har begynt å kjøre forbi, selv om det er mer enn god nok plass til å legge seg imellom bilene og slippe forbi de bak.

Lenke til kommentar

 

Skjønner ofte ikke hvordan nordmenn klarer å kjøre på bilferie i for eksempel Tyskland, der det er høyere fartsgrense og strekninger uten fartsgrense. Opplever alltid at når jeg driver med en forbikjøring på motorveien kaster bilene på motorveien her i Norge seg ut i venstrefelt idet jeg kjører forbi, ofte uten å bruke blinklys en gang, for å så kjøre nesten like fort som bilen de forbikjører. Er også ofte jeg ser i speilet at en bil flere kilometer bak meg forbikjører en bil, for å si kjøre i venstrefeltet i en god stund fordi det skal veldig mye energi og krefter til for å bytte til høyre feltet i noen kilometer for å så bytte felt igjen når han skal forbikjøre meg.

 

I mange europeiske land som for eksempel Nederland eller Tyskland (Tyskere må jeg forresten si er verdens beste bilførere, og det mener jeg ikke ironisk) er det en uskreven regel å bytte til høyrefeltet etter forbikjøringer (regler tilsier kun at en ikke skal kjøre i venstre felt unødvendig.) altså hvis noen kjører forbi en rekke med 2-3 biler, og det er god plass mellom bilene, og det er flere bak deg som skal forbi, kjører man som regel forbi bil 1, kjører litt i høyre felt i noen hundre meter før man bytter til venstre felt igjen osv.

 

 

Jeg er helt enig i deg i alt du sier, og spesielt siste avsnitt. Jeg prøver å praktisere det på den måten selv, og reagerer på de som ligger og durer i venstrefeltet for å kjøre forbi de tre bilene de har begynt å kjøre forbi, selv om det er mer enn god nok plass til å legge seg imellom bilene og slippe forbi de bak.

 

 

Jepp, prøver å gjøre det selv også, men hvis jeg ser i speilet at det kommer en stakkarslig fyr i midtlivskrise som må kjøre fin bil og føler han eier veien, og spesielt venstrefeltet, hender det noen ganger at jeg føler meg for å vente litt med å forbikjøre de bilene foran meg til han nærmer seg (igjen, etter flere kilometer i venstrefeltet) og forbikjører bilene i det han skal forbi de, og da kjører jeg litt lengre i venstrefeltet enn vanligvis. Gjør ikke dette hvis jeg ser det er andre biler som skal forbi, da.

 

En annen ting som er ekstremt irriterende er at folk skal kjøre fort helt til de nærmer deg, og så forbikjøre i nesten samme fart, når jeg egentlig også vil forbi den lastebilen foran meg. Som regel venter jeg og ser, men hvis det virkelig tar for lang tid akselerer jeg og kaster meg foran bilen. Indikerer selvfølgelig med blinklys at jeg også vil forbi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...