SirHartge Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 http://www.hardware.no/nyheter/feb02/amd_boxed.html Jeg synes ikke dette er noen god ide, synes det helt ok slik som det er nå, da jeg kan velge den kjølern jeg vil ha. DEt blir helt klart dyrere for oss som ikke vil ha den kjølern som er i boxed, men enklere for den vanlige bruker.. Lenke til kommentar
Stone Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Har ikke AMD lenge solgt boxed? Har sett de på Itbutikken, ikke Morgan/Palaminoer før.. Må vel kunne få kjøpt AMD cpu`er uten org. vifte fordi de suger! :wink: S-O Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Hmmm, det kommer vel an på hvilken vei du setter vifta det da........ Lenke til kommentar
kindings Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Jeg synes det er en fremragende ide. Hvordan kan du på forhånd si at org vifte er dårlig? Det fra ITbutikken tror jeg er noe enten itbutikken selv har laget til eller noe en dansk importør har gjort. Har selv sett på det før og det er ingenting som tyder på at AMD selv har lagt disse "pakkene". Har hvertfall ikke funnet noe konktret om det andre plasser eller på AMD sine hjemmesider. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 17. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2002 Quote: On 2002-02-17 02:15, kindings skrev:Jeg synes det er en fremragende ide. Hvordan kan du på forhånd si at org vifte er dårlig? Jeg betviler på ingen måte at viftene er ok, men for oss som vil ha det lille ekstra , vil dette føre til en merkostnad viss cpuene selges boxed. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Quote: On 2002-02-17 02:25, SirHartge skrev: Quote: On 2002-02-17 02:15, kindings skrev: Jeg synes det er en fremragende ide. Hvordan kan du på forhånd si at org vifte er dårlig? Jeg betviler på ingen måte at viftene er ok, men for oss som vil ha det lille ekstra , vil dette føre til en merkostnad viss cpuene selges boxed. Intel selges vel også som OEM, dvs ikke boxed. Blant annet på multicom, så det er vel heller tvilsomt om AMD kommer til å gjøre noe annet. De piratkopierte CPU'en fra Intel, så hvorfor ikke innpakningen også :smile: ooops denne kommer til å svi :smile: Lenke til kommentar
Arch Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Quote: On 2002-02-17 02:43, kindings skrev: Quote: On 2002-02-17 02:25, SirHartge skrev: Quote: On 2002-02-17 02:15, kindings skrev: Jeg synes det er en fremragende ide. Hvordan kan du på forhånd si at org vifte er dårlig? Jeg betviler på ingen måte at viftene er ok, men for oss som vil ha det lille ekstra , vil dette føre til en merkostnad viss cpuene selges boxed. Intel selges vel også som OEM, dvs ikke boxed. Blant annet på multicom, så det er vel heller tvilsomt om AMD kommer til å gjøre noe annet. De piratkopierte CPU'en fra Intel, så hvorfor ikke innpakningen også :smile: ooops denne kommer til å svi :smile: wtf?"De piratkopierte CPU'en fra Intel" hvordan kan du si noe sånt?! Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Intel selges vel også som OEM, dvs ikke boxed. Blant annet på multicom, så det er vel heller tvilsomt om AMD kommer til å gjøre noe annet. De piratkopierte CPU'en fra Intel, så hvorfor ikke innpakningen også :smile: ooops denne kommer til å svi :smile: Oi, det er vel ingenting, jeg piratkopierte et 16mb skjermkort på 12 disketter:) Hvordan i alledager piratkopierer du en cpu? Hvis det er athlon du tenker på så ble nok ikke den kopiert, AMD designet denne cpu'en 100% selv! (hvis du da ser bort i fra hjelpen fra compaq, med deres Alpha EV6 bus) Lenke til kommentar
kindings Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Joda nå skal jeg fortelle. Det hele begynte med ett lite entrepenør firma på vestkysten i USA, de designet og utviklet en prosessor som de kalte 8080 som senere ga grunnlaget for 8086(og resten av x86 CPuene). Dett lille firma var idealitisk og trodde på en ærlig verden der alle respekterte hverandres oppfinnelser, så de gjorde arkitektur/tegninger tilgjengelige. Noe de senere skulle angre seg bitre på, da lumske selskaper(blant annet AMD og Cyrix) begynte å produsere sine egne kloner. Heldigvis for dette lille selskapet(nå kjent som Intel) var ikke markedet spesielt interessert i å kjøpe kloner da. Intel prøvde self å saksøke både den ene og den andre, men heldigvis(og uheldigvis for blant annet Commodore) for oss brukere(og PC prisene) nådde de ikke frem(det var flere årsaker det dette). Levningene av det opprinnelige "kuppet" lever videre i C3(fra VIA) og Athlon(fra AMD). Disse er uten tvil optimaliserte og utbedret i forhold til det opprinnelige designet, men arkitekturen er i hovedsak den samme. Jeg et forævrig enig at å kalle det piratkopieromg er å trekke det litt langt, men i praksis var det det samme som om jeg hadde kopiert Word, lagt til litt ekstra stasj og kalt det Ord etterpå. OK, dette er min "pop" versjon av historien, men sånn i hovedtrekk var det dette som skjedde. [ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-02-17 03:51 ] Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 17. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2002 Vi kan dra dette på mange produkter i verden.. Hva med Ford og t-ford, piratkopierte resten av verden denne bilen? Hva med Bell og telefonen? Er alle dagens teelfoner piratkopier? Hva med bla bla osv.. See my point? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Quote: On 2002-02-17 03:44, kindings skrev:Joda nå skal jeg fortelle. Det hele begynte...<snip> AMD betaler da lisens til Intel for å få lov til å produsere x86 baserte CPUer? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Vel jeg er ikke noe ekspert på patenter og slikt, men skal si det jeg vet. Håper andre kan legge til(evnt trekke fra) dersom noe er galt. AMD betaler ikke lisenspenger til Intel og det var vel kanskje noe av den opprinnelige striden. Dessuten ville en patent på x86 vært såpass gammel at jeg er usikker på om Intel faktisk kunne krevd noe for det. Poenget var måten det ble gjort på. En rekke oppfinnelser er patenterte og blir produsert med tillatelse av opphaveren(som får en liten kompensasjon som regel). Derimot finnes det helt andre oppfinnelser som hjul, biler, tog etc som av åpenbare årsaker ikke kan lisenseres eller patenteres(selv om en spesifikk BMW er beskyttet). Det hadde f.eks ikke vært noe problem for VW å kopiere en BMW, delene som brukes er stort sett standard deler som benyttes av alle produsenter og utseende er kanskje det minste problemet, det er f.eks ingen nyhet at eldre Ford og Opel modeller etc blir(ble hvertfall) produsert på lisens i Østen. Man kan dessuten ikke spore oppfinnelsen "bil" tilbake til en oppfinner, det er heller en utvikling av eldre hestekjøretøy etc. T-Ford var langt fra den føeste bilen, dog var den første serieproduserte bil. Og selv med patent beskytter ikke det oppfinneren for alltid, etter x antall år kan andre fritt benytte patenten mot å betale for det. Colgate sin tannkrem har en slik komponent som er beskyttet frem til 2005(eller hva det nå er de sier i reklamen). Det er også en gråsone i patentlovgivning som skal hindre at enkelpersoner/bedrifter skal tjene grovt på oppfinnelser/nyvinninger som er til menneskehetens beste(eller noe slikt). Derav diskusjonen rundt genforskning for patent på DNA. [ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-02-17 17:49 ] Lenke til kommentar
ultranerd Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Jeg har nå stor tro på at AMD vil selge sine prosessorer Boxed og OEM, så noe stort problem blir det nok IKKE Lenke til kommentar
baquero Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Dette er jo bare helt genialt...da med tanke på alle de idiotene som klarer å ødelegge CPUen når de monterer på kjøleren...haha ;o) Det er ikke rent få poster på dette forumet som bekrefter nettopp dette! For oss andre er det jo kanskje ikke så genialt...men men... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Quote: baquero skrev (2002-02-17 19:28):Dette er jo bare helt genialt...da med tanke på alle de idiotene som klarer å ødelegge CPUen når de monterer på kjøleren...haha ;o)Det er ikke rent få poster på dette forumet som bekrefter nettopp dette! For oss andre er det jo kanskje ikke så genialt...men men... Nåja...selv "proffer" kan ha problemer med å montere kjøleribbe. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Må ikke overse det faktum at AMD vil følge i Intel sine fotspor å ha garanti på CPUene i boxed vesjon. Ikke slik som nå hvor du ikke aner om den er brukt eller ei.... Lenke til kommentar
baquero Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 On 2002-02-17 19:31, B|Real skrev:Nåja...selv "proffer" kan ha problemer med å montere kjøleribbe. Joda, jeg skal innrømme at jeg sleit en stund for å presse på taisol-kjøleribba mi...men den er ganske ekstrem. Har ikke hatt noen problemer ellers. Uansett skal det jo sies at jeg ikke er proff... ;o) (bare ikke amateur) Lenke til kommentar
b-real Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Joda, jeg skal innrømme at jeg sleit en stund for å presse på taisol-kjøleribba mi...men den er ganske ekstrem. Har ikke hatt noen problemer ellers. Uansett skal det jo sies at jeg ikke er proff... ;o) (bare ikke amateur) Hehe....nei det er jo viktig å ikke skryte Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Får en i posten i morgen. Skal si i fra hvordan den er. OM jeg får den til å virke på mitt Abit KT7a-raid versjon 1.1. Skal se om jeg får lagt ut noe bilder ett eller annet sted. Jeg får altså en BOXED verjsjon av amd 1700xp. [ Denne Melding var redigert av: Stonescream på 2002-02-20 19:36 ] Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Selv om det er boxed må du jo sette ribba på selv din idiot. Det burde følge med shim til alle amd cpuer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå