Gå til innhold

Kjøpe Gaming Rig til venn (10K+)

Anbefalte innlegg

Hallo, en venn av meg skal kjøpe Konf pc snart, jeg skal finne delene til han, og bygge den for han, dette er det jeg tenker på:

Kabinett Corsair 500R White 699kr

Hovedkort Gigabyte GA-Z87X 1199kr

Prossessor Intel i5 4670K 1895kr

CPU-Kjøling Noctua NH D-14 765kr

Minne(RAM) Corsair 8x2 (non LP eller LP) 1299kr

PSU Corsair AX 760W 1395kr

Grafikkort EVGA 770 eller Gainward 770 2995kr

Lagringsplass Seagate 1TB og Samsung 120GB 449kr + 739kr

Totalt 11435kr

Jeg ville sagt at delene var ganske greie, Litt dyr PSU, men han sier han vil kunne oppgradere GPU senere, så kan være greit ha noe som holder en stund. Jeg lurer også på om jeg burde gå for EVO i steden for D-14, for tvilsomt han kommer til å overklokke over 4GHz..

Når det gjelder GPU, Gainward er jo på arket bedre, men det er jo helst temps som teller..

EDIT: Jeg har også overskridet budjette hans litt, så må nok gjerne gjøre noen endringer..

Endret av Sundvallen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt nydelig oppsett, lite å si ;)

760 watt virker veldig overkill egentlig; greit med litt ekstra; men med mindre han skal kjøre SLI/CFX, holder det lenge med en PSU på ~600 watt av god kvalitet; sjekk evt. ut RM-serien til Corsair.

Merk deg at hovedkortet ikke har Wi-fi. Vet ikke om dette var et krav, men grei å merke seg.

SSD er OEM-versjon, så du må i så fall kjøpe kabel og slikt tilbehør separat. Kjøp en kit-edition; med mindre du har en kabel liggende eller noe ;)

Gå for LP-minne; ellers passer ikke luftkjøleren. I tillegg; en stor luftkjøler er aldri en feil investering ;) Selv om han ikke skal SKAMoverklokke CPU, går en større luftkjøler mer stille; og så har du slingringsmonn for å overklokke mer en annen gang.

GPU er fin; vurdér å sjekke ut alternativet til AMD; R9 280X (UTEN referansekjøler!). Tror AMD gir hakket mer for pengene, uten at jeg gidder å finne grafer på det akkurat nå. I grunn er dette en smaksak, så går praktisk talt for det samme ;)

Lykke til med bygget! :)

Endret av wassup
Lenke til kommentar

RM serien til Corsair er ikke å anbefale. Disse har fått stryk pga dårlige kondensatorer.

Skal du ha av kvalitet så er den du har valgt god.

Ellers så har du Antec, XFX, Seasonic, Silver Power osv :)

Er det såpass ille, altså? Har du linker til noen tester?

Lenke til kommentar

Jo takk for det :)

760W er litt overkill, det vet jeg, men han sier det kan være han skal kjøpe et andre skjermkort til juletiden.. AX serien har jo også kongerykte, så det kan jo ikke slå feil ;)

Når du mener kabler til SSD er det kun sATA og strømkabel, det har jeg liggendes.

LP minne it is ;)

Når det gjelder 280X, kan jeg da kjøpe denne? når du sier uten referansekjøler, mener du da at jeg skal sette på noe ala Kraken? for det blir litt vell stress :p

Lenke til kommentar

RM serien til Corsair er ikke å anbefale. Disse har fått stryk pga dårlige kondensatorer.

Skal du ha av kvalitet så er den du har valgt god.

Ellers så har du Antec, XFX, Seasonic, Silver Power osv :)

Er det såpass ille, altså? Har du linker til noen tester?

Yes, her:

http://www.hardocp.com/article/2013/11/13/corsair_rm750_750w_power_supply_review/9

AX serien kan anbefales med god samvittighet så lenge den er uten " i " bak.

Feks AX760i. Du skal ha AX760 (non i )

Da non i er laget av Seasonic og med i er laget av Flextronics.

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

RM serien har tvert imot et drålig rykte ville jeg sagt. Linustechtips forum og Eggxpert er svært fornøyde med serier. (Pluss jeg har RM 650W så jeg vil ikke godta det :tease: )

Men forsåvidt en utrolig stillegående PSU :)

EDIT:Når det gjelder RM serien, 550W har fått mye skrøyd, men det skal vissnok være slik at jo høyere Watt, jo værre resultat, eller noe sånt..

Endret av Sundvallen
Lenke til kommentar

Rm 650 er laget av en anne OEM en resten av serien. Så den kan være god.

Corsair RM:

OEM CWT

450 - 550 og 650W

OEM Chicony Power Technology

750 - 850 -1000W

HardOCP kjører dog PSUene knallhardt for å se hva dem tåler. Enten går dem gjennom testen eller ikke.

Endret av sveibuen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk ;)

Når det gjelder 280X, kan jeg da kjøpe denne? når du sier uten referansekjøler, mener du da at jeg skal sette på noe ala Kraken? for det blir litt vell stress :p

Jeg mener ikke du skal sette på kjøler selv, men ikke ta et kort med AMD sin egen kjøler. Den er veldig dårlig (bråker som et jetfly, er varm og får GPU til å klokke seg ned på 6-700 MHz når den blir for varm...). Ta et kort markedsført av Asus, Sapphire, MSI eller EVGA. De har gode kjølere. Innenfor det er det vel litt "velg og vrak"; tester finner du lett på nett.

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-280x-third-party-round-up,3655.html En omfattende stortest for 280X :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var i og grunnen ikke mye å klage på her må jeg si, men for å gjøre det hele bedre så var det ett par ting jeg merket meg. Seagate disken kan byttes ut med en annen disk. Seagate har en høy statistikk når det gjelder feil på disken. Dette leste jeg nylig i hardware.no Dermed så kan du vurdere en annen.

Når det gjelder strømforsyning så kan du velge noe i den samme duren fra seasonic. De produserer av kvalitet. Dermed så kan du føle deg trygg på PSUen din og det er viktig! :)

Lenke til kommentar

Helt nydelig oppsett, lite å si ;)

760 watt virker veldig overkill egentlig; greit med litt ekstra; men med mindre han skal kjøre SLI/CFX, holder det lenge med en PSU på ~600 watt av god kvalitet; sjekk evt. ut RM-serien til Corsair.

Merk deg at hovedkortet ikke har Wi-fi. Vet ikke om dette var et krav, men grei å merke seg.

SSD er OEM-versjon, så du må i så fall kjøpe kabel og slikt tilbehør separat. Kjøp en kit-edition; med mindre du har en kabel liggende eller noe ;)

Gå for LP-minne; ellers passer ikke luftkjøleren. I tillegg; en stor luftkjøler er aldri en feil investering ;) Selv om han ikke skal SKAMoverklokke CPU, går en større luftkjøler mer stille; og så har du slingringsmonn for å overklokke mer en annen gang.

GPU er fin; vurdér å sjekke ut alternativet til AMD; R9 280X (UTEN referansekjøler!). Tror AMD gir hakket mer for pengene, uten at jeg gidder å finne grafer på det akkurat nå. I grunn er dette en smaksak, så går praktisk talt for det samme ;)

Følger vel med kabler til ssd med hovedkortet ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var i og grunnen ikke mye å klage på her må jeg si, men for å gjøre det hele bedre så var det ett par ting jeg merket meg. Seagate disken kan byttes ut med en annen disk. Seagate har en høy statistikk når det gjelder feil på disken. Dette leste jeg nylig i hardware.no Dermed så kan du vurdere en annen.

Når det gjelder strømforsyning så kan du velge noe i den samme duren fra seasonic. De produserer av kvalitet. Dermed så kan du føle deg trygg på PSUen din og det er viktig! :)

Jeg og 3 venner har hatt samme harddisken i 3 år, uten problem ;) Men om det er et alternativ til samme prisen, så kan jeg godt se på det ;)

Og når det gjelder PSU, tror jeg tydligvis jeg har missforstått helt, men er ikke AX serien så og si noe av det beste man får der ute?

Følger vel med kabler til ssd med hovedkortet ?

Følger strømkabel med i PSUen og sATA i HKet, ellers så har jeg det liggende uansett ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...