Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] subben stoppet plutselig å virke

glenni92

Anbefalte innlegg

kjører en 97mod passat, først av alt, det her er det jeg har av lyd

forsterker: http://www.dynabel.no/Shop/Product/dynaBel-BF4501-1x450-1200-Watt-RMS-Bilforsterker/BF4501

sub: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4045&katid=30&id=

var ute å kjørte en dag, også plutselig så blei det stille i subben baki der av en eller annen grunn. 60A sikringen som sitter på + kabel hadde gått.

jeg byttet den sikringen å prøvde å spille på nytt men det er ikke often den vil, når jeg først får den til å spille så funker den bare 1 slag før det stopper igjen, og forsterkern har fortsatt strøm å lyser (rødt)

de få gangene jeg har fått den til å spille så høres det ut som den ene subben kanskje har tatt kvelden siden det er en veldig merkelig lyd den lager, er dette grunn til at det ikke funker?

Håper på noe hjelpsomme svar siden skal Kjøpe meg ny 12" singel sub, men er jo ikke noe vits det hvis det ikke er subben det er noe galt med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jordingen er festet på et VELDIG dårlig sted å det vet jeg, men har funket sånn i 1 år nå å den sitter der fortsatt. etter jeg byttet sikring så får fortsatt forsterkeren strøm så kan vell ikke være jordingen?

Genialt svar, hehe... Du har problemet ditt helt åpenbart, men du vil ikke tro det er det som er feil??? Bytt jordingspunkt du, bruk setebeltefestet bak/under baksetet, puss ned til bart metall og bruk kabelsko, så skal du se det blir bra... Hvis ikke forsterkeren har tatt kvelden pgs dårlig jording over tid ;)

Lenke til kommentar

hehe kan prøve å flytte den ja å feste den ordentlig i morgen, flaut å si hvordan den sitter nå men sier det likevel. det er ingen kabelsko på den, å jeg bare skrudde opp en skrue, jeg pusse ikke bort lakken, og bare dytta kabelen under å skrudde igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du da prøvd å koble inn den ene suben, og ut den andre, for å se om den fungerer alene?? Hvis den gjør det, så er det fordi forsterkeren lastes "hardere" med begge subene tilkoblet i paralell, og når det krever mere effekt så kutter forsterkeren pga dårlig strømtilførsel (i ditt tilfelle, dårlig jording)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Antar ene elementet er "kokt" slik at motstanden er for lav/kortslutning. Ofte har elementet som er ødelagt ulyd når du trykker på membranet, noen ganger sitter membranet fast. Jeg ødela to elementer for ikke lenge siden. Det ene elementet hoppa ut av magnetområdet og spolen krasja på vei tilbake. Det elementet sto i helspenn utover med spolen krølla mot magnetområdet. Ble brudd i det elementet. Dermed fikk det andre elementet noe mer effekt. Det elementet sto andre veien. Låst av det fastsittende elementet kunne det ikke hoppe ut, så det fungerte lenge nok til å overopphete og kortslutte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...