Gå til innhold

Argumenter mot kapitalismen


Anbefalte innlegg

 

 

 

Helt feil. Regelverket i Norge er slik at om du er hjemmeværende hele ditt yrkesaktive liv uten omsorgsoppgaver og lønn vil du få minstepensjon med eventuelle tillegg, dette kalles garantipensjon.

 

Dersom du har omsorgsoppgaver, dvs omsorg for barn under 5 år, får du automatisk godskrevet såkalt omsorgsopptjening. Har du omsorg for syke, handikappede eller eldre kan du søke om og normalt vil du få omsorgsopptjening. Omsorgsopptjeningen gir deg for de årene du er i ulønnet omsorgsarbeid en pensjonsopptjening som tilsvarer det du ville fått om du var i arbeid med en gitt lønn, jf skrevet ovenfor. https://www.nav.no/Pensjon/Omsorgsopptjening

Min søster har pleiet min yngre søster hele livet. Det er en fulltidsjobb. Tro meg de har vendt hver sten. Hun får ikke pensjonspoeng for dette. Det er regler for hvor syk den det gjelder også vet du. Helt sykt hvor mye kr min søster sparer staten mot det å ha min yngre søster på institusjon/sykehjem.

Jeg har ingen mulighet til å uttale meg om noen spesifikk sak, så jeg kan ikke si noe som helst om det er spesifikke forhold her som gjør at man ikke kommer inn under ordningen. Men man må uansett søke på ordningen og omsorgen må være minst 22 timer pr uke, osv. Det finnes også andre ytelser i slike tilfeller. Og jeg er fullt klar over at det gjøres en behovsvurdering, samt at enkelte kommuner sier at slik omsorg ikke er nødvendig da kommunale ordninger vil dekke behovet.

 

Men din opprinnelige påstand var at hjemmeværende eller familiepleiende kvinner ikke får alderspensjon, noe som er beviselig galt. Alle har rett på garantipensjon (etter den nye pensjonsordningen) eller grunnpensjon + særtillegg (den gamle ordningen). Fra 1.1.2011 kalles dette minste pensjonsnivå. At beløpene ikke er så mye å skryte av er en helt annen sak, for enslig pensjonist er beløpet i 2013 ca 170 000 kr ved uttak fra 67 år (167 963 kr).

 

Det er i tillegg grupper kvinner som får automatisk omsorgsopptjening - blant annet hjemmeværende mødre med barn under 5 år.

ja de får minstepensjon som min bestemor som var hjemmeværende på gård helt til barna var voksne. Og siden Sef deltid som mange andre kvinner. Det er ran.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har ikke spurt om netto skatt. Inntektskatt derimot, og moms.

Tja, ettersom politikerne får utbetalt sin lønning netto uten skatt,

 

Jøss, for de utbetalt netto lønning? Og uten skatt? (Men det er vel slik de aller, aller fleste får det også?)

 

 

samt at Staten kun foretar en fiktiv regnskapsføring der det hevdes at Staten betaler denne inntektsskatten til Staten på vegne av politikeren så er det liten tvil om at Politikerne ikke betaler inntektsskatt.

 

Det mottar ikke brutto lønn, men netto. De er underlagt samme regler for hvor mye de skal trekkes av brutto lønn (så vidt jeg vet), som alle andre lønnsmottakere. Forøvrig kan politikere være lønnet av Stat - fylke og/eller kommune, og betaler skatt til både Stat - fylke og kommune. Det kan til og med være forskjellige fylker/kommuner. Så hva du mener er fiktivt regnskap vet ikke jeg. Så vidt meg bekjent, ender pengene opp der de skal.

 

 

 

De mottar derimot, i form av sin netto lønningsutbetaling, inntektsskatt betalt av private bedrifter på vegne av deres ansatte.

Jeg jobber i privat bedrift. Det vesentlige av vår inntekt er fra andre private bedrifter. Dette får vi lønn av. Jeg mottar nettolønn. Ut fra samme "logikk" betaler kanskje jeg heller ikke skatt?

Barneskolelogikk!

 

 

Ut fra samme barnskolelogikk kan man også konkludere med følgende: I 1968 ble det funnet olje i Nordsjøen. I følge dine tidligere uttalerser, jobber politikerne kun til eget beste. Da kan man konkluder med at det er politikerne som eier oljen. Og videre at politikerne betaler 99,99...9% skatt til staten! Det er dermed ingen som er så hardt skattet som politikerne!! Og på toppen betaler de moms på det de kjøper. Stakkars, stakkars politikere.

 

Hadde jeg vist hvor din internettforbindelse fra ditt parallele univers er, tror jeg at jeg hadde klippet den av. :confused:

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har ikke spurt om netto skatt. Inntektskatt derimot, og moms.

Tja, ettersom politikerne får utbetalt sin lønning netto uten skatt,

Jøss, for de utbetalt netto lønning? Og uten skatt? (Men det er vel slik de aller, aller fleste får det også?)

 

 

samt at Staten kun foretar en fiktiv regnskapsføring der det hevdes at Staten betaler denne inntektsskatten til Staten på vegne av politikeren så er det liten tvil om at Politikerne ikke betaler inntektsskatt.

 

 

Det mottar ikke brutto lønn, men netto. De er underlagt samme regler for hvor mye de skal trekkes av brutto lønn (så vidt jeg vet), som alle andre lønnsmottakere. Forøvrig kan politikere være lønnet av Stat - fylke og/eller kommune, og betaler skatt til både Stat - fylke og kommune. Det kan til og med være forskjellige fylker/kommuner. Så hva du mener er fiktivt regnskap vet ikke jeg.
For å forstå hva ett fiktivt regnskap er, må du trolig først prøve å finne ut hva regnskap er, deretter kan du slå opp fiktivt i ordboka.

 

 

 

De mottar derimot, i form av sin netto lønningsutbetaling, inntektsskatt betalt av private bedrifter på vegne av deres ansatte.

Jeg jobber i privat bedrift. Det vesentlige av vår inntekt er fra andre private bedrifter. Dette får vi lønn av. Jeg mottar nettolønn. Ut fra samme "logikk" betaler kanskje jeg heller ikke skatt?

Barneskolelogikk!

Ja det er barnehagelogikk, prøv igjen når du kommer deg inn på videregående.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...