Gå til innhold

Argumenter mot kapitalismen

Anbefalte innlegg

Fredriksen er en bauta på markedet og private investorer og småsparere følger ham uans.

Noen gjør kanskje det, dog som en av de "private investorene" (eller småsparerne) alt ettersom hvor du setter din grense, så kan jeg si med sikkerhet at det er langt fra alle som gjør det.

Men man kan fint tenke seg at andre firmaer øker produksjon for å sikre en god kurs og profitt.

Du tror der er direkte sammenheng mellom produksjonsvolum og børskurs?

Det å drive bærekraftig er ikke særlig populært i markedssammenheng. Det gir liten/lav vekst og folk vil nok være lite villig til å investere i aksjer der man bare beholder investeringen og har meget lav vekst men uten krise i framtiden.

Folk er lite villige til å investere i prosjekter med veldig lav eller negativ reell avkastning. Pussig.

Jeg er ikke kommunist eller så men jeg ser få annen enn stat og personer med høyt samfunnsansvar som er villig til å investere på slike vilkår......

Grunnen til at Staten er villig til å investere i Månelandinger og andre tapsprosjekter er at politikerne ikke investerer sine egne penger, men dine. ;)

Markedet har med få unntak ikke evne til å tenke smart på denne måten vel og merke FÖR det er alt for SENT.

Du ser ut til å tro at politikerne er smartere når det gjelder investeringer, enn de som faktisk driver med dette (som du kaller "markedet").

Om det var tilfellet ville de alle vært rikere en Fredriksen. :)

Enig i noe av det du sier her. Men... I miljøspørsmål så gjelder de store avtalene og det rr fint annet enn stater som kan få på plass dette. Dersom et firma kontrollerte hele verden så ville det vært annerledes. Men sånn er d jo ikke. Det finnes utallige firmaer og foretak. Vi kan ikke la alle bestemme om de skal ta hensyn eller g if i bærekraft. Det må nødvendigvis en stat eller flerstatlige org for å lage regelverk. Fredriksen er et pent unntak i det spørsmålet om lakseproduksjonen. Vi må få alle til å hoppe på likt og da må det noe lignende FN til for å få på plass dette. Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snip

Jeg er ikke kommunist eller så men jeg ser få annen enn stat og personer med høyt samfunnsansvar som er villig til å investere på slike vilkår......

Grunnen til at Staten er villig til å investere i Månelandinger og andre tapsprosjekter er at politikerne ikke investerer sine egne penger, men dine. ;)

Betaler ikke politikere skatt?

Lenke til kommentar

Snip

Betaler ikke politikere skatt?

Nei, politkere mottar de skattepengene som andre har betalt.

Lenke til kommentar

Det samme gjelder jo alle som jobber i offentlig sektor også. Dessuten jobber de jo også for skattepengene våre da. Jeg ser liten forskjell på betydningen av hvor pengene kommer fra så lenge man gjør en jobb for de. Det sagt så er d Sef mye som private gjør bedre enn det offentlige, men der er ofte også drevet med penger fra staten selvom det er private.

## mange lag me quotes fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Det er som sagt et definisjonsspørsmål. Si at staten/kommunen ønsker å betale en ansatt 400 000 kr i nettolønn. De kan da enten betale disse 400 000 skattefritt, eller betale 600 000 og ta tilbake 200 000 i skatt. Resultatet er det samme.

Lenke til kommentar

Nå var det deres utgifter som mitt spørsmål gjalt. Så vidt jeg vet, betal politikere skatt Inntektskatt, moms osv. Og det er bare et fåtall av politikerne som har sin hovedinntekt fra stat/kommune. Flestparten av kommunepolitikere, politikere uten verv osv. Eller er det bare å melde seg inn i et parti, så slipper man all skatt?

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var det deres utgifter som mitt spørsmål gjalt. Så vidt jeg vet, betal politikere skatt Inntektskatt, moms osv. Og det er bare et fåtall av politikerne som har sin hovedinntekt fra stat/kommune. Flestparten av kommunepolitikere, politikere uten verv osv. Eller er det bare å melde seg inn i et parti, så slipper man all skatt?

Det å melde seg inn i ett politisk parti gjør deg ikke til politikker, mer enn det å melde seg inn i en fotballklubb gjør deg til forballspiller.

Observasjonen om skatt gjelder profesjonelle politikere.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Det å melde seg inn i ett politisk parti gjør deg ikke til politikker, mer enn det å melde seg inn i en fotballklubb gjør deg til forballspiller.

Observasjonen om skatt gjelder profesjonelle politikere.

Profesjonelle politikere betaler altså ingen skatt? Er dette bare i Norge, eller i hele verden?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Profesjonelle politikere betaler altså ingen skatt? Er dette bare i Norge, eller i hele verden?

Tja, nå kjenner jeg ikke situasjonen i HELE verden, men det ville overraske om profesjonelle politikere betaler netto skatt noe sted.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Tja, nå kjenner jeg ikke situasjonen i HELE verden, men det ville overraske om profesjonelle politikere betaler netto skatt noe sted.

Har ikke spurt om netto skatt. Inntektskatt derimot, og moms. Har heller ikke spurt om det gjelder politikere med bare et bein, nærsynte eller som er over 2 meter høye. Eller profesjonelle politikere, semi eller ikke profesjonelle. Har man et verv som politiker, er man da fortsatt skattepliktig på lik linje med andre?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Det er som sagt et definisjonsspørsmål. Si at staten/kommunen ønsker å betale en ansatt 400 000 kr i nettolønn. De kan da enten betale disse 400 000 skattefritt, eller betale 600 000 og ta tilbake 200 000 i skatt. Resultatet er det samme.

ja du har helt rett i at det er et definisjonsspørsmål. Etter skatt så er jo litt penger tilbakeført til skattekassa da.

Endel av skatt går jo til alderspensjon også, noe som feks hjemmeværende eller familiepleiende kvinner ikke får.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Endel av skatt går jo til alderspensjon også, noe som feks hjemmeværende eller familiepleiende kvinner ikke får.

De får også pensjon, men de får nokså nær minstepensjon. Eller for å være helt korrekte får man når man har ulønnet omsorgsarbeid for barn etc faste pensjonspoeng for disse årene. Opptjeningen tilsvarer en pensjonsgivende lønn på ca 300 000 kr

Lenke til kommentar

De får også pensjon, men de får nokså nær minstepensjon. Eller for å være helt korrekte får man når man har ulønnet omsorgsarbeid for barn etc faste pensjonspoeng for disse årene. Opptjeningen tilsvarer en pensjonsgivende lønn på ca 300 000 kr
Eh nei da må de ha privat pensjonsforsikring.
Lenke til kommentar

Helt feil. Regelverket i Norge er slik at om du er hjemmeværende hele ditt yrkesaktive liv uten omsorgsoppgaver og lønn vil du få minstepensjon med eventuelle tillegg, dette kalles garantipensjon.

Dersom du har omsorgsoppgaver, dvs omsorg for barn under 5 år, får du automatisk godskrevet såkalt omsorgsopptjening. Har du omsorg for syke, handikappede eller eldre kan du søke om og normalt vil du få omsorgsopptjening. Omsorgsopptjeningen gir deg for de årene du er i ulønnet omsorgsarbeid en pensjonsopptjening som tilsvarer det du ville fått om du var i arbeid med en gitt lønn, jf skrevet ovenfor. https://www.nav.no/Pensjon/Omsorgsopptjening

Lenke til kommentar

Problemet med kapitalismen er ordet i seg selv. Tviler på jeg tar mye feil når jeg sier at alle i denne tråden har en ulik ide om hva kapitalisme faktisk er for noe.

Kanskje vi skal glemme begrepet "kapitalisme" en liten stund? Begrepet har for mye historie bak seg og i en samtale/diskusjon har det som oftest liten verdi. Skal man prøve å komme til en felles definisjon vil den trolig bli for vid til å ha noen nytte allikevel. Samfunnet i dag er dessuten en helt annen verden enn den verden kapitalismen sprang ut av.

La oss snakke om byttehandler. Problemet her er at det som oftest simplifiseres for mye. Bytte varer eller arbeidskraft? Hvor mange faktorer er det ikke som spiller inn? Mange flere enn jeg gidder å dra frem. Men la oss se på en generell faktor.

Jeg skal bytte/kjøpe en vare. Hva er da min motivasjon for å velge vare 1 fremfor vare 2 når de har tilnærmet like egenskaper? Og ikke minst, hva er motivasjonen til den jeg bytter med? Bytt ut vare med arbeidskraft så sitter du med samme problemstilling.

Er motivasjonen til den jeg bytter med å oppnå mest mulig profitt? Kanskje noen ganger, men da vil rasjonelle mennesker prøve å finne seg nye byttepartnere og bedre byttepartnere. Når nok folk er på jakt etter ny byttepartner så oppstår det ett nytt behov som kan dekkes.

Er motivasjonen til den som tilbyr arbeidsplass å oppnå billigst mulig arbeidskraft? Kanskje noen ganger, men da vil rasjonelle mennesker finne seg nye og bedre arbeidsplasser. Når nok folk er på jakt etter ny arbeidsgiver så oppstår det ett nytt behov som kan dekkes.

Om byttehandler og arbeidsplass ønsker å beholde sine byttepartnere/arbeidskraft så er det da ikke slik at det kun er profitt som gjelder. Rasjonelle aktører ønsker ikke å tape byttepartnere eller kompetent arbeidskraft.

Problemet ligger i mangelen på rasjonelle aktører. Riktig utdanning er en faktor som kan skape flere rasjonelle aktører, men da må man jo ha kompetente og rasjonelle lærere.

Det er med andre ord bare å kaste inn håndkleet.

Lenke til kommentar

Helt feil. Regelverket i Norge er slik at om du er hjemmeværende hele ditt yrkesaktive liv uten omsorgsoppgaver og lønn vil du få minstepensjon med eventuelle tillegg, dette kalles garantipensjon.

Dersom du har omsorgsoppgaver, dvs omsorg for barn under 5 år, får du automatisk godskrevet såkalt omsorgsopptjening. Har du omsorg for syke, handikappede eller eldre kan du søke om og normalt vil du få omsorgsopptjening. Omsorgsopptjeningen gir deg for de årene du er i ulønnet omsorgsarbeid en pensjonsopptjening som tilsvarer det du ville fått om du var i arbeid med en gitt lønn, jf skrevet ovenfor. https://www.nav.no/Pensjon/Omsorgsopptjening

Min søster har pleiet min yngre søster hele livet. Det er en fulltidsjobb. Tro meg de har vendt hver sten. Hun får ikke pensjonspoeng for dette. Det er regler for hvor syk den det gjelder også vet du. Helt sykt hvor mye kr min søster sparer staten mot det å ha min yngre søster på institusjon/sykehjem.
Lenke til kommentar

Har ikke spurt om netto skatt. Inntektskatt derimot, og moms.

Tja, ettersom politikerne får utbetalt sin lønning netto uten skatt, samt at Staten kun foretar en fiktiv regnskapsføring der det hevdes at Staten betaler denne inntektsskatten til Staten på vegne av politikeren så er det liten tvil om at Politikerne ikke betaler inntektsskatt.

De mottar derimot, i form av sin netto lønningsutbetaling, inntektsskatt betalt av private bedrifter på vegne av deres ansatte.

Lenke til kommentar

Min søster har pleiet min yngre søster hele livet. Det er en fulltidsjobb. Tro meg de har vendt hver sten. Hun får ikke pensjonspoeng for dette. Det er regler for hvor syk den det gjelder også vet du. Helt sykt hvor mye kr min søster sparer staten mot det å ha min yngre søster på institusjon/sykehjem.

Jeg har ingen mulighet til å uttale meg om noen spesifikk sak, så jeg kan ikke si noe som helst om det er spesifikke forhold her som gjør at man ikke kommer inn under ordningen. Men man må uansett søke på ordningen og omsorgen må være minst 22 timer pr uke, osv. Det finnes også andre ytelser i slike tilfeller. Og jeg er fullt klar over at det gjøres en behovsvurdering, samt at enkelte kommuner sier at slik omsorg ikke er nødvendig da kommunale ordninger vil dekke behovet.

Men din opprinnelige påstand var at hjemmeværende eller familiepleiende kvinner ikke får alderspensjon, noe som er beviselig galt. Alle har rett på garantipensjon (etter den nye pensjonsordningen) eller grunnpensjon + særtillegg (den gamle ordningen). Fra 1.1.2011 kalles dette minste pensjonsnivå. At beløpene ikke er så mye å skryte av er en helt annen sak, for enslig pensjonist er beløpet i 2013 ca 170 000 kr ved uttak fra 67 år (167 963 kr).

Det er i tillegg grupper kvinner som får automatisk omsorgsopptjening - blant annet hjemmeværende mødre med barn under 5 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...