Hellfix Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 (endret) Flytter over noen programmer fra den gamle, trege laptopen, men da jeg skal installere RealStrat, står det at jeg ikke har nok plass.. Har over 2,6T ledig, noe som er dobbelt så mye som jeg hadde på laptopen. Hvorfor i gravkistas navn får jeg ikke installert? Koblet til min gamle eksterne harddisk som hadde 120gb ledig, der gikk det fint å innstallere til... Endret 5. februar 2014 av Aalsen Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Enkelte spill og programmer har problemer med å se den reelle diskstørrelsen. Hadde en 3TB ekstern disk som ble rapportert til å kun være 700GB, noe som resulterte i mye krøll. Som en nødløsning kan du splitte harddisken i to. Da med en disk enten dedikert til dette programmet med akkurat nok plass eller gjøre den litt større i tilfelle du kommer borti flere slike programmer. Et annet alternativ er å dele disken 50/50 dersom du da kommer under denne magiske "for lite diskplass" grensen. 1 Lenke til kommentar
Hellfix Skrevet 5. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2014 Ok. Visste ikke at det kunne være trøblete å ha for mye plass Hehe Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Det kan nok det. Du kan lese mer om fenomenet her: http://blogs.technet.com/b/askcore/archive/2010/02/18/understanding-the-2-tb-limit-in-windows-storage.aspx Det kan også hende det lar seg ordne om du installerer oppdaterte drivere til ditt hovedkort. Spesielt chipset og diskkontrolleren. Men jeg regner med at dersom disken vises som 2.72TB (eller i nærheten) i Windows så er det installasjonen som er programmert på en slik måte at begrensningen ligger der. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Kan ikke se at 2TB grensen for MBR har noe relevans her. Er det snakk om en PC med en 3TB disk, eller er det flere disker? Hvis C: disken har begrenset plass så kan man få problemer uavhengig av om lagringsdisken er mer enn stor nok. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Er nok så enkelt som at programmet det er snakk om har kodet funksjonen som sjekker for diskplass med et 32-bit "signed" heltall, hvor maks størrelse på numme det kan lagre er 2^31 - 1, altså 2147483647 bytes. Alt over dette vil "overflowe", og gi en verdi som ikke stemmer. Sålenge programmet er kodet slik (veldig vanlig med litt eldre software), så er det ingenting man kan gjøre med drivere eller BIOS-oppdateringer som vil hjelpe. 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Ja, det er en sannsynlig forklaring. Takk. Lenke til kommentar
Hellfix Skrevet 8. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2014 Takker for svar Har to harddisker. En 120gb ssd til operativsystem, og 3t til lagring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå