Gå til innhold

[Løst] Hjelp: støv på sensor?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har noe støv eller noe i kameraet mitt, er likt uansett hvilket objektiv jeg bruker så regner med det er på sensoren? Har lagt ved bilder av det. Blir uklart med stor blenderåpning, men vises godt med liten. Noen som vet om det er mulig å fjerne dette? Kan det gjøres selv, evt. hva vil det koste?

post-162581-0-08913600-1391618251_thumb.jpg

post-162581-0-82688700-1391618356_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det akkurat... Det jeg egentlig var usikker på er om det er støv på selve sensoren/bildebrikken, regner med det er det samme. Har lest at det går ant å få støv på mattskiven også. Er ikke så teknisk av meg.

Noen som har prøvd dette produktet eller liknende produkter? http://www.akam.no/artikler/denne-dingsen-lar-deg-enkelt-rense-bildebrikken-selv/156605

Endret av santor
Lenke til kommentar

Dette er støv på sensoren, ja - støv på mattskiven synes kun i søkeren og ikke på bilder. ;)

Det kan ordnes i flere fotobutikker for en 4-500 eller av deg selv med rensesett.

Men - først skal du prøve å blåse. Ikke med munnen (som er en dårlig idé), men med blåsepumpe. Kjøpe en "Rocket Blower" fra eBay eller en "øreskyllepumpe" på apoteket. Og se om du kan blåse det vekk. :)

Lenke til kommentar

Har bestilt et blåseverktøy nå, og satser på at det funker i første omgang. Fikk til å få frem bildebrikken og se på den, det var noe hår der bl.a. Trodde først det var noe i objektivet, men fant jo masse info nå når jeg fant ut det var sensoren. Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Bare vær forsiktig så du ikke tar på speilet/mattskiven, de er ømtålige og går fort i stykker eller ut av posisjon.

Ikke bruk kompressor/trykkluft direkte inn i kamerahuset, det du oppnår da er og dytte støvet enda lengre inn i huset og store muligheter for at sensoren kan ta skade.

Holdt huset så optikkåpningen peker nedover og pass på så ikke støver blir trykket inn i blåsepumpen igjen når du slipper den opp for og fylle på luft, gjør denne jobben i et rent rom så som badet.

For og se om det har blitt rent så ta et bilde på blender f/22 mot noe grått, det behøver ikke og vær i fokus.

Setter du bort jobben så ta et bilde før og etter så du er sikker på at jobben er gjort riktig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...